تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۴:۲۷
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۱۱۰۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شماره سوم مجلۀ «تاب‌آوری» منتشر شد

می متالز - سومین شمارۀ «تاب‌آوری»، ضمیمۀ اقتصاد مقاومتی مجلۀ «عصر مس»، با پرونده‌هایی درباره «توسعۀ منطقه‌ای» و «استارتاپ» منتشر شد. آخرین شمارۀ تاب‌آوری پروندۀ ویژه‌ای هم دربارۀ مرحوم دکتر «سیدرضا نیازمند» و توسعه به سبک او دارد.
شماره سوم مجلۀ «تاب‌آوری» منتشر شد

به گزارش می متالز، «تاب‌آوری»، ضمیمۀ مجلۀ «عصر مس» نشریۀ داخلی شرکت ملی صنایع مس ایران است که در حوزۀ «اقتصاد مقاومتی» و «مسئولیت اجتماعی» در 124 صفحه منتشر شده است.

شمارۀ تازۀ «تاب‌آوری»، جلدِ خود را به مناسبت درگذشت رضا نیازمند، معمار توسعۀ صنعتی ایران به بررسی توسعه به سبک او اختصاص داده است. این ویژه‌نامه که عنوان «زندگی و زمانۀ مرد نُه میلیون دلاری» را دارد با یادداشتی از «محمدرضا نعمت‌زاده»، مشاور صنعتی وزیر نفت آغاز می‌شود. در ادامه سردبیر تاب‌آوری در یادداشتی تحلیلی تلاش کرده است با بررسی اسناد و منابع موجود در زمینۀ توسعۀ صنعتی ایران در دهه‌های 40 و 50 شمسی، نقاط تاریک و روشن تکنوکراسی ایرانی را که با نیازمند و همکارانش آغاز شد، بررسی کند. مصاحبه با «محسن جلال‌پور»، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و «علینقی مشایخی»، اقتصاددان و مؤسس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، در همین زمینه، از بخش‌های دیگر این ویژه‌نامه است. «علی‌اصغر سعیدی»، نویسندۀ کتاب «تکنوکراسی و سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران»، «بایزید مردوخی»، اقتصاددان و «محمد لاهوتی»، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران یادداشت‌هایی برای این ویژه‌نامه نوشته‌اند. 

فصل آغازین این مجله «گفتمان» نام دارد؛ این فصل با سخنرانی مهندس «احمد مرادعلیزاده»، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران دربارۀ مدلِ اقتصاد مقاومتی شرکت مس در اولین کنفرانس ملی حکمرانی شروع می‌شود. گفت‌وگو با «مرتضی دلاوری پاریزی»، قائم‌مقام رئیس ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی شرکت مس از بخش‌های خواندنی دیگر این فصل است.

فصل دیگر تاب‌آوری «اتاق فکر» نام دارد؛ این فصل از مجله در شماره سوم به موضوع توسعۀ منطقه‌ای اختصاص یافته است و با گزارش‌هایی دربارۀ مفهوم توسعۀ منطقه‌ای و سرنوشت طرح‌های توسعۀ منطقه‌ای ایران پس انقلاب اسلامی شروع می‌شود. در ادامۀ این فصل میزگردی با حضور «محمود جمعه‌پور»، استاد برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و «حسین ایمانی جاجرمی»، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران دربارۀ بایدها و نبایدهای توسعۀ منطقه‌ای می‌خوانید. 

یادداشتی از «عباس محمدی اصل»، جامعه‌شناس، یادداشتی از «اصغر مهاجری»، جامعه‌شناس و مروری بر تجربه‌های برنامه‌ریزی توسعۀ منطقه‌ای در جهان از دیگر مطالب این فصل است.

در فصل «بازخوانی» این شمارۀ تاب‌آوری، در ابتدا مروری شده است بر مفاهیم دنیای جدید کسب‌وکار مثل «استارتاپ» و «شتاب‌دهنده»، سپس «حمیدرضا احمدیان»، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگویی از رویکرد دولت دربارۀ کسب‌وکارهای جدید مبتنی بر اینترنت گفته است. 

مصاحبه با «فریدون کورنگی»، مدیرعامل یکی از شتاب‌دهنده‌های ایرانی و گزارشی دربارۀ پارک‌های علم و فناوری که زادگاه بسیاری از استارتاپ‌ها در دنیا بوده‌اند، از دیگر بخش‌های فصل بازخوانی است. 

در فصل پایانی این مجله که «جامعه محلی» نام گرفته است دو گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین «علی‌اصغر انصاری»، امام جمعه شهربابک و «محمد حاجی‌آقازاده»، مدیر مس منطقه آذربایجان انجام شده. امام جمعه شهربابک از نسبت شرکت مس و شهربابک به‌عنوان یکی از مناطق عملکردی این شرکت می‌گوید و مدیر مس منطقه آذربایجان از اقدامات شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقه آذربایجان در حوزۀ مسئولیت اجتماعی و اقتصاد مقاومتی.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده