تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۱۰۹۹۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پیگیری جدی برای انتقال واحد آندسازی ایرالکو به خارج ازمحدوده اراک

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیگیری جدی برای تامین اعتبار طرح انتقال واحد آندسازی شرکت آلومینیوم سازی(ایرالکو) به خارج از محدوده شهر اراک در دستورکار است.
پیگیری جدی برای انتقال واحد آندسازی ایرالکو به خارج ازمحدوده اراک

به گزارش می متالز، محمد شریعتمداری در پایان سفر یک روزه خود به استان مرکزی و جمع‌بندی نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در اراک اظهار داشت: در سال جاری تاکنون، صادرات محصولات تولیدی استان مرکزی ۷۰۷ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد رشد داشته است و از نظر وزنی نیز ۶۷ درصد افزایش داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حوزه تاسیس شرکت های دانش بنیان استان مرکزی قبلا رتبه هفتم را داشته که هم اکنون به رتبه پنجم رسیده و این مساله نوید آینده خوبی را می دهد.

شریعتمداری بیان کرد: در زمینه اجرای مصوبات اقتصاد مقاومتی آنچه که در حوزه کاری وزارت صنعت است با جدیت پیگیری می شود تا بتوانیم در این حوزه پیشرفت خوبی داشته باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: موضوع انتقال واحد آندسازی به منطقه ای دور از شهر اراک به علت آلودگی، به طور جدی در دستورکار است و ۱۰۰ میلیون یورو در این رابطه بودجه نیاز است که تلاش داریم این اعتبار تأمین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: استان مرکزی از نظر معدنی نیز ظرفیت‌های بسیار دارد، همچون ذخایر معدنی مس در اطراف ساوه و همچنین معادن خمین و محلات که باید از این ظرفیت‌های مهم تولیدی و صادراتی به نحو مطلوب بهره‌گیری کرد.

شریعتمداری ادامه داد: درمورد شهرک صنعتی شهید بابایی شازند نیز سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی برنامه ریزی و اقدام لازم را به منظور تامین و تکمیل زیرساخت مورد نیاز به انجام برساند.

وی گفت: برای دوره چهارساله آینده برنامه‌ریزی‌هایی به منظور توسعه صنعت در استان مرکزی به ویژه در شهرستان های اراک، دلیجان و شازند صورت گرفته است که تلاش داریم در عمل محقق و اجرایی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: درمورد معادن سرب و روی نیز در استان مرکزی ظرفیت هایی وجود دارد که باید با کار کارشناسی و ارزیابی های زمین شناسی این ظرفیت‌ها شناسایی شود.

شریعتمداری در رابطه با مسائل عمومی اقتصادی کشور نیز اظهار داشت: قدرت خرید مردم در آغاز سال ۹۲ برابر با سال ۸۱ بوده که برای این ادعا آمار مستند وجود دارد، اما امروز قدرت خرید مردم چیزی مشابه سال ۹۱ است، یعنی پنج سال از این عقب‌افتادگی جبران شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه نوسازی تجهیزات تولید در صنایع کشور با مشکلات جدی مواجه هستیم و ماشین‌آلات تولید عمدتاً فرسوده هستند، در این رابطه بسته‌ای برای نوسازی صنعتی تعریف شد اما به‌طور مثال در استان مرکزی درخواست برای تسهیلات نوسازی نزدیک به صفر بوده، یکی از دلایل آن سود ۱۸درصد تسهیلات ارائه شده برای نوسازی صنایع می باشد که رقمی بالا است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در رابطه با توسعة معدنی کشور، باید برنامه و نقشه راهی تدوین می شد که این اقدام آغاز شده و به زودی به اتمام خواهد رسید.

شریعتمداری ادامه داد: سرمایه‌گذاری صنعتی به ویژه در شهرستان‌ها و نقاطی که دارای محرومیت هستند باید با جدیت پیگیری شود تا زمینه توسعه این مناطق نیز فراهم گردد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه بنده در سه استان ازجمله مرکزی، جانشین رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی هستم، تأکید دارم که پیگیری ها و مصوبات این حوزه به‌طور ملموس و قابل‌مشاهده ازطریق استانداری ارائه شود تا بتوانیم ارزیابی دقیقی از تحقق وعده‌ها داشته باشیم.

عناوین برگزیده