تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۰۹۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

19 هزار تن محصول مازاد روی دست شرکت ملی مس ماند

می متالز - در شرایطی که قیمت‌های جهانی مس و محصولات آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌اند، به‌نظر می‌رسد که شرایط بازار ایران تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد و تولیدکنندگان بزرگ مانند شرکت ملی صنایع مس ایران همچنان گریبان‌گیر مازاد محصول هستند. به‌طوری که در 10 ماه ابتدای سال جاری هر چند که میزان عرضه و معاملات کاهش یافته، اما مازاد عرضه محصول همچنان روی دست این شرکت باقی مانده است.
19 هزار تن محصول مازاد روی دست شرکت ملی مس ماند

به گزارش می متالز، بازار مس ایران تنها در بورس کالا و فقط در دو محصول یعنی کاتد و مفتول خلاصه می‌شود و دیگر محصولات جانبی مس در آن عرضه و معامله نمی‌شود. این روند سال‌ها است که ادامه داشته و چاره‌ای در این خصوص اندیشیده نمی‌شود. چرا که طی سال‌های متمادی بازار مس کشور تنها کاتد و مفتول را به خود می‌دید و در پی آن به‌دلیل عدم حضور گسترده مصرف‌کنندگان در این بازار، تنها چیزی که عاید بازار مس کشور و به‌ویژه تولیدکنندگان شده مازاد محصولات است. به این عدم توجه باید عدم به‌روزرسانی تکنولوژی‌های نوین در شرکت‌های مصرف‌کننده و همچنین عدم گسترش بازارهای مصرف داخلی و صادراتی را نیز اضافه کرد. این با وجود آنکه ظرفیت صنایع مصرف‌کننده در کشور مابسیار بیشتر از میزان تولید محصولات بالادستی است، اما هرگز نتوانسته‌اند بنا به دلایل یاد شده تمامی محصولات عرضه شده در بازار مس را خریداری کنند. ضمن اینکه تمرکز تمامی صنایع پایین‌دستی مس بر روی تولید محصولاتی مانند سیم و کابل قرار گرفته و همین موضوع مانع از شکل‌گیری یک بازار گسترده از مس در صنایع پایین‌دستی می‌شود. این در حالی است که حتی در ماه‌های اخیر هم که شرکت ملی صنایع مس ایران به‌دلیل تغییر خط تولید خود از ریورب به فلش با کاهش تولید و عرضه محصول مواجه شده بود، اما متاسفانه مازاد عرضه همچنان مشاهده می‌شود و این یعنی فروش نرفتن بخشی از محصولات در بورس کالا گریبان‌گیر این شرکت شده است. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که اگر شرایط تولید و عرضه مس از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران به وضع سابق بازگردد، متأسفانه شاهد مازاد بیشتر مس در بورس کالا و فروش نرفتن آن خواهیم بود.

نمودار 1 در این زمینه حاکی از آن است که طی 10 ماه ابتدای سال 1396 یعنی از فروردین تا پایان دی ماه، بیش از 109 هزار تن محصول از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران به‌صورت کاتد و مفتول در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن بیش از 136 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت تنها 90 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفته و به فروش رفتند. در این میان شرکت ملی مس 78 هزار تن کاتد را روانه بازار کرد که با تقاضای 100 هزار تنی مواجه شد؛ اما فقط 67 هزار تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت. مفتول نیز از سوی این شرکت به میزان 31 هزار تن عرضه شد که در مقابل آن 36 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت این محصول نیز به میزان 22 هزار تن به فروش رفت.

عناوین برگزیده