تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۱۰۹۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

2017، نقطه عطف بازار جهانی مس بود

می متالز - اگرچه روند تولید و اکتشاف مس طی سده گذشته، مسیری روبه‌رشد داشت؛ اما طی سال 2017، وقفه‌های تولیدی طولانی و قابل توجهی را پشت سر گذاشت که علت آن اعتصابات کارگری ناشی از صعود قیمت در کشورهای آمریکای لاتین و ممنوعیت صادرات مواد معدنی از اندونزی بود. در نتیجه، به‌رغم افزایش 6 درصدی تولید مس معدنی در سال 2016، سال گذشته با افت 2.7 درصدی تولید همراه بود.
2017، نقطه عطف بازار جهانی مس بود

به گزارش می متالز، از بین کلیه کشورهای مطرح مس در جهان، 26 کشور عضو گروه بین‌المللی مطالعات مس هستند که کشورهای اتحادیه اروپا و چین نیز در لیست قرار دارند و طی 2 سال اخیر، کشورهای برزیل، مغولستان و جمهوری دموکراتیک کنگو نیز به این گروه مطالعاتی ملحق شدند. بررسی بازار جهانی مس در سال 2017 نشان داد که 85 درصد از تولید جهانی مس معدنی، 89 درصد از تولید مس تصفیه شده و 82 درصد از مصرف مس تصفیه شده در دست کشورهای عضو گروه بین‌المللی مطالعات مس است.

بر اساس مطالعات این گروه بین‌المللی و سازمان ارزیابی زمین‌شناسی ایالات متحده، مجموع ذخایر قابل برداشت جهان، حدود 720 میلیون تن مس محتوی است که 240 میلیون تن آن طی مطالعات اکتشافی 10 سال اخیر کشف شده است. این در حالی است که میزان مس محتوی ذخایر جهان در سال 1930 کمتر از 100 میلیون تن بود که در ابتدای هزاره سوم به 450 میلیون تن رسید و اکنون برابر با 720 میلیون تن است.  علت این سرعت رشد قابل توجه، افزایش تقاضای این فلز صنعتی در اقتصادهای جهان، صعود قیمت و مطالعات اکتشافی است.

علی رغم افزایش تقاضای جهانی مس طی چندین سال اخیر، میزان ذخایر مس در برنامه‌ها و مطالعات اکتشافی بیش از میزان رشد تقاضا، افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر در پوسته زمین، مس به میزان بیشتری نسبت به گذشته شناسایی شده است. به‌طوری که در طول سال‌های 2006 تا 2016، 170 میلیون تن مس از پوسته زمین استخراج شد؛ در حالی که در همین دوره و طی برنامه‌های اکتشافی، حدود 240 میلیون تن به ذخایر قابل برداشت افزوده شد. نمودار 1، توزیع ذخایر جهانی مس را به تفکیک هر کشور نشان می‌دهد.

تولید کاتد مس به روش هیدرومتالورژی (استخراج حلالی و الکترووینینگ) از اوایل دهه 1960 میلادی آغاز شد و متوسط رشد سالانه مس معدنی در جهان طی یک سده گذشته، برابر با 4 درصد برآورد می‌شود. این رقم در خصوص دهه 2000 میلادی برابر با 2.5 درصد بود و برای دهه حاضر، رقمی حدود 3 درصد را نشان می‌دهد. با این تفاسیر، تولید جهانی مس معدنی در سال 2017 کاهش 2.7 درصدی داشت که علت این امر، وقفه‌های قابل توجه تولید و نبود پروژه‌های معدنی بزرگ در سال گذشته بود.

افت تولید سال 2017 در حالی به وقوع پیوست که سال 2016 با رشد 6 درصدی تولید همراه بود. دلیل اصلی کاهش پروژه‌های معدنی، افت قیمت مس برای 5 سال متوالی بود که تمرکز شرکت‌های بزرگ معدنی را بر مدیریت هزینه‌ها معطوف ساخت و شرکت‌های رده کوچک و متوسط نیز با مشکلات تأمین مالی مواجه شدند. کاهش تولید کنسانتره مس در سال گذشته، حدود 410 هزار تن بود و مجموع افت تولید کاتد استخراجی حلالی و الکترووینینگ برابر با 140 هزار تن.

عناوین برگزیده