تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۱۷
بازدید: ۴۲۶
کد خبر: ۱۰۹۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ساختمان مرکزی بانک‌پاسارگاد، به‌عنوان طرح برتر تقدیرشده فولادی در حوزه ساختمانی کشور معرفی شد

می متالز - طرح ساختمان هزاره سوم بانک‌پاسارگاد، به جهت نوآوری و بهره‌مندی از آخرین تکنولوژی‌های ساختمانی، در هشتمین کنفرانس ملی سازه و فولاد، که بزرگ‌ترین رویداد تخصصی حوزه دانش و صنعت سازه‌های فولادی و صنایع وابسته در کشور است، به‌عنوان طرح تقدیرشده فولادی در حوزه ساختمانی سال 1396 کشور معرفی شد و تندیس و لوح تقدیر همایش را دریافت کرد.
ساختمان مرکزی بانک‌پاسارگاد، به‌عنوان طرح برتر تقدیرشده فولادی در حوزه ساختمانی کشور معرفی شد

به گزارش می متالز به نقل از روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، ساختمان هزاره سوم بانک پاسارگاد با زیربنایی در حدود 48000 مترمربع واقع در خیابان میرداماد تهران است که در 26 طبقه به‌علاوه یک طبقه تأسیسات در پشت‌بام و یک سازه هلی‌پد در حال احداث است. از زیربنای کل این ساختمان 7 طبقه دارای کاربری پارکینگ، 2طبقه شعبه مرکزی، 1طبقه همکف، 1طبقه خدماتی و سایر طبقات به کاربری اداری اختصاص می‌یابد.

بر اساس این خبر، در طراحی ساختمان مرکزی بانک‌پاسارگاد، با هدف بالا بردن عملکرد لرزه‌ای، از میراگرهای اصطکاکی دورانی DAMPTECH به‌عنوان جاذب و میراکننده‌ی انرژی زلزله استفاده شده است. این میراگرها با جذب انرژی ورودی زلزله، مقدار انرژی وارده به اعضای اصلی سازه را کاهش داده و میزان جابه‌جایی نسبی طبقات و خسارت وارد به اعضای اصلی سازه از قبیل ستون‌ها و تیرها را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهند. بدین‌ترتیب آسیب‌های محتمل در هنگام زلزله با کاهش چشمگیری روبرو خواهد شد. میراگرهای اصطکاکی- دورانی(Rotational Frictional Dampers) ، که از نسل جدید میراگرهای اصطکاکی هستند، یکی از مؤثرترین و کاربردی‌ترین انواع میراگرها هستند، و در پروژه‌های متعدد، در کشورهای مختلف، به‌خصوص کشور ژاپن مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در ساختمان هزاره سوم بانک‌پاسارگاد، از ستون‌های H شکل استفاده شده‌است که سادگی در رفتار و قابلیت اعتماد بالا به عملکرد سازه بخشیده ‌است. در ترازهای پایین این ساختمان، از سیستم قاب ساختمانی ساده با دیوارهای برشی ویژه استفاده شده‌است. به این‌ترتیب، ارتفاع مفید طبقات مدفون به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده و این امکان فراهم گردید که با ثابت ماندن عمق گودبرداری، بتوان یک زیرزمین دیگر به مجموعه اضافه کرد. به این ترتیب، تعداد قابل ملاحظه‌ای پارکینگ به مجموع اضافه شد و با توجه به کاهش ارتفاع طبقات مدفون، شیب رمپ‌ها نیز کاهش و کیفیت تردد در آنها به شدت افزایش یافت. با این تمهید، بیشینه بهره‌وری در طراحی ساختمان بدست آمده است.

به‌طور کلی، با توجه به سیستم‌های سازه‌ای انتخاب‌شده، کیفیت ساخت و اجرا، بهره‌وری بالا در طراحی و استفاده از سیستم‌های نوین سازه‌ای در کنار استفاده از آخرین استانداردهای طراحی ملی و بین‌المللی، ساختمان هزاره سوم بانک‌پاسارگاد را می‌توان سازه‌ای متمایز به‌شمار آورد.

در این همایش همچنین از شرکت مهندسی مشاور آشناب به‌عنوان مدیریت طرح، شرکت جهان‌پارس به‌عنوان پیمانکار پروژه و شرکت آتک به‌عنوان مشاور طرح تقدیر بعمل آمد.

گفتنی است مراکز پردازش داده و ساختمان مرکزی بانک‌ها، در سراسر جهان به‌طور معمول محل قرارگیری اسناد مالی، اطلاعات بسیار گسترده و سرور‌های‌ اصلی آن سازمان بوده و دارای ارزش اطلاعاتی بسیار مهم برای حیات آن سیستم است. از این‌رو لازم است سازه‌ این‌گونه ساختمان‌های مهم در برابر زلزله‌های محتمل در آینده مقاومت لازم را داشته‌باشد تا پس از زلزله با ایجاد حداقل خسارت، بتواند علاوه بر حفظ جان افراد ساکن و شاغل در آن، امنیت اطلاعات ارزشمند آن سازمان را تضمین کند تا خللی در روند مالی و اداری سیستم ایجاد نشود.

عناوین برگزیده