تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۲۱
بازدید: ۴۳۹
کد خبر: ۱۰۹۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی نگهداری و تامین زیرساخت‌ها در فاز یک و ۲ شهرک صنعتی پرند نشان داد

یک بام و دو هوای خدمات‌دهی به صنعتگران

می متالز - شهرک صنعتی پرند در فاز یک و ۲ ساخته شده و توسعه یافته است به نحوی که فقط یک بلوار به عنوان مرز جداکننده این ۲ فاز قرار دارد.
یک بام و دو هوای خدمات‌دهی به صنعتگران

به گزارش می متالز، بلوار خلیج‌فارس فاز یک شهرک صنعتی پرند را که از سوی شرکت خدماتی اداره می‌شود، از فاز ۲ شهرک صنعتی پرند که دولتی است جدا کرده است. آسفالت این بلوار تخریب شده و تردد را برای صنعتگران مشکل‌ساز کرده است اما ماجرا به همین مورد ختم نمی‌شود؛ سایر صنعتگران مستقر در فاز یک شهرک صنعتی پرند نیز از روشنایی معابر این قسمت گلایه دارند به گونه‌ای که تردد خودروها را فرسایشی کرده است و نیروی کار عبورکننده از این قسمت نیز در برخی موارد از ناامنی در تردد گلایه دارند. جمع‌آوری زباله‌ها در فاز یک شهرک صنعتی پرند، نبود درمانگاه شبانه‌روزی، نبود کاریابی‌های دولتی و وسایل نقلیه عمومی برای جابه‌جایی در داخل شهرک از مهم‌ترین مشکلاتی است که صنعتگران مستقر در فاز یک شهرک صنعتی پرند از آن گلایه کردند ضمن آنکه وجود سگ‌های ولگرد نیز به این مشکلات دامن زده است. این صنعتگران اعتراض‌های خود را به دفتر هیات‌امنای شرکت شهرک‌های صنعتی پرند، دفتر شرکت شهرک‌های صنعتی و دفتر شرکت خدماتی این شهرک اعلام می‌کنند اما پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کنند ضمن آنکه هنگام مراجعه به اداره بهداشت و درمان شهرستان رباط‌کریم برای ساماندهی درمانگاه و استقرار نیروهای درمانی در این شهرک نیز به دفتر شهرک ارجاع می‌شوند.


مدیریت دولتی یا خصوصی


اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی برمبنای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و بهبود مشارکت بخش خصوصی در اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی و تعامل با صاحبان صنایع واگذار می‌شود. کارشناسان معتقدند که منابع مالی دولت محدود است و باید بخش خصوصی در این زمینه تقویت شود اما صنعتگران به تضمین‌های دولتی برای دریافت خدمات اعتماد بیشتری دارند. با این حال، راهی جز توسعه و توانمند کردن بخش خصوصی در خدمات‌دهی در شهرک‌های غیردولتی وجود ندارد به همین منظور با واگذاری امور اداری شهرک‌های صنعتی دارای شرایط به شرکت‌های خدماتی درواقع حفظ و نگهداری امور شهرک به شرکت خدماتی واگذار می‌شود و همچنان اجرای پروژه‌های عمرانی و خدمات زیربنایی و زیرساختی برعهده شرکت شهرک‌های صنعتی استانی است.‌
شرکت‌های خدماتی در شهرک‌های صنعتی با تشکیل هیات‌موسس و برگزاری انتخابات از جمع واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک انتخاب می‌شوند و در اداره امور و نگهداری شهرک‌های صنعتی با شرکت شهرک‌های صنعتی استان همکاری می‌کنند. هزینه‌های نگهداری شهرک‌های صنعتی از سوی شرکت خدماتی از صاحبان واحدهای صنعتی مستقر در شهرک دریافت می‌شود. فهرست این هزینه‌ها در مجمع سالانه شرکت‌های خدماتی مطرح، بررسی و به عنوان نرخ تمام‌شده خدمات از صنعتگران دریافت می‌شود.


چگونگی واگذاری امور اداره شهرک‌ها 


واگذاری امور اداره شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های خدماتی برای تامین سریع‌تر زیرساخت‌ها انجام می‌شود به همین منظور می‌توان مدیریت شهرک‌هایی که ۵۰ درصد زمین‌های آنها واگذار شده و ۱۵ واحد صنعتی در آنها به بهره‌برداری رسیده را به شرکت خدماتی واگذار کرد. سهامداران این شرکت‌های خدماتی از صنعتگران فعال در همان شهرک صنعتی تشکیل شده و اساسنامه آن نیز تنظیم می‌شود. بنابراین امور نگهداری آن شهرک به هیات‌مدیره شرکت خدماتی واگذار می‌شود؛ هرچند فراهم کردن زیرساخت‌های صنعتی به‌ویژه ایجاد شبکه‌های آب، برق و گاز یکی از ماموریت‌های سازمان صنایع کوچک است. شرکت‌های خدماتی در گذشته با نام‌های متفاوتی ازجمله موسسه اداره و عمران، موسسه عمران، موسسه غیرانتفاعی و... وجود داشت اما با اجرای قانون جدید فعالیت‌های هیات‌امنای شهرک‌های صنعتی با مصوبه دولتی و قانونی ادامه می‌یابد. همچنین خدمات آنها با یکسان‌سازی در سطح شهرک‌های صنعتی کشور ساماندهی شده است.
اختیار هیات‌امنا در تقسیم‌بندی مدیریتی شرکت شهرک‌های صنعتی از مواردی بوده که به آنها تفویض شده تا عهده‌دار نگهداری شهرک باشند و اکنون باید صاحبان صنایع در نگهداری خدمات و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی سهیم باشند. این مشارکت متفاوت از دریافت ۵۰۰ یا ۸۰۰ تومان بر حسب هر مترمربع زمین در هر شهرک صنعتی است. این رقم برای خدماتی از جمله انتظامات، اورژانس و... هزینه می‌شود.


تامین ۹۵ درصد از زیرساخت‌ها


مهدی توانا، مدیر شهرک صنعتی پرند درباره رسیدگی به مشکلات صنعتگران در فاز ۲ شهرک صنعتی پرند اظهار کرد: فاز ۲ شهرک صنعتی از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی و به صورت دولتی اداره می‌شود. اما فاز یک شهرک صنعتی پرند را شرکت خدماتی وزارت راه و شهرسازی اداره می‌کند. این فاز از سوی شرکت عمران شهرهای جدید اجرا کرده بنابراین مسئولیت رسیدگی به مشکلات صنعتگران و تامین زیرساخت‌های در فاز یک شهرک صنعتی پرند برعهده شرکت خدماتی است.مدیر شهرک صنعتی پرند ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد تعهدات شرکت شهرک‌های صنعتی که در دفترچه قرارداد واگذاری زمین آمده در فاز ۲ شهرک صنعتی پرند ارائه شده است. این آمادگی وجود دارد تا درخواست‌های صنعتگران نیز بررسی و تامین شود اما لازم است صنعتگران نیز در تحویل گرفتن زیرساخت‌های تامین‌شده در مشاعات با شرکت شهرک‌های صنعتی همکاری کنند.توانا با اشاره به استقرار ۳۱۵ واحد صنعتی در فاز ۲ شهرک صنعتی پرند با اشتغال ۷ هزار و ۵۰۰ نفر افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی موظف است یک بار زیرساخت‌های تعریف‌شده در دفترچه قرارداد واگذاری زمین را فراهم کند و به صاحبان صنایع تحویل دهد؛ اگر صنعتگران از تحویل گرفتن آن خودداری کنند، متضرر خواهند شد.مدیر شهرک صنعتی پرند گفت: شرکت‌های خدماتی ایجاد شده تا طبق قانون، اداره و نگهداری شهرک‌های صنعتی را برعهده بگیرند بنابراین تاسیسات و زیرساخت‌های فراهم‌شده در شهرک‌ها باید به این شرکت‌های خدماتی تحویل داده شود.توانا اظهار کرد: البته شرکت خدماتی در فاز ۲ شهرک صنعتی پرند فعال نشده و هیات‌امنا فعال است. با این حال، تلاش می‌شود تا به منظور کاهش هزینه‌ها و سهولت در تامین زیرساخت‌ها هرچه سریع‌تر شرکت خدماتی در فاز ۲ شهرک صنعتی پرند ایجاد شود.


تعمیر آسفالت بلوار خلیج‌فارس


مدیر شهرک صنعتی پرند در مقایسه خدمات‌دهی زیرساختی در فاز یک و ۲ شهرک صنعتی پرند تاکید کرد: رضایت صنعتگران در تامین زیرساخت‌های فاز ۲ شهرک صنعتی پرند بیشتر از صنعتگران مستقر در فاز یک این شهرک است.توانا با بیان اینکه صنعتگران مستقر در فاز ۲ شهرک صنعتی پرند نیازی به تردد از بلوار خلیج‌فارس که جداکننده فاز یک و ۲ در این شهرک است، ندارند، توضیح داد: صنعتگران مستقر در فاز یک شهرک صنعتی پرند مدام در حال تردد از بلوار خلیج‌فارس هستند و انتظار هست شرکت عمران فاز یک شهرک صنعتی پرند در تعمیر آسفالت بلوار خلیج‌فارس با شرکت شهرک‌های صنعتی پرند همکاری کند.مدیر شهرک صنعتی پرند گفت: بلوار خلیج‌فارس محدوده مشترک است و تعمیر آسفالت در خط مشخص شده فاز ۲ شهرک به تازگی آغاز شده اما شرکت عمران برنامه مشخصی برای محدوده تعریف‌شده خود ندارد که این امر مشکل‌ساز شده است.توانا تاکید کرد: وضعیت زیرساخت‌ها به صورت کلی در فاز ۲ شهرک صنعتی پرند مناسب است و زیرساخت‌های مخابراتی که در گذشته مشکل‌ساز بود، اکنون رفع ایراد شده است.


دریافت هزینه زیرساخت‌ها از صنعتگران 


علی غلامی، سرپرست واحد فنی و مهندسی شرکت خدماتی شهرک صنعتی غیردولتی پرند(فاز یک) از نیاز به هزینه ۴۰میلیون تومانی برای اصلاح شبکه روشنایی در فاز یک شهرک صنعتی پرند خبر داد و خطاب به صاحبان صنعت مستقر در فاز یک شهرک صنعتی پرند اعلام کرد که درخواست‌های خود را برای رسیدگی به امور نگهداری و تامین زیرساخت‌ها به صورت کتبی به دفتر شرکت خدماتی تحویل دهند. غلامی اظهار کرد: تمام معابر در شهرک غیردولتی پرند از آسفالت مناسبی برخوردارند ضمن آنکه برای تعمیر آسفالت در بلوار خلیج‌فارس نیز اقدام قابل مشاهده‌ای از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی پرند دیده نمی‌شود.سرپرست واحد فنی و مهندسی شرکت خدماتی شهرک صنعتی غیردولتی پرند(فاز یک) تاکید کرد: نگهداری و تعمیر زیرساخت‌ها در فاز یک شهرک صنعتی پرند امری هزینه‌بر است. این در حالی است که هزینه آن باید از سوی صنعتگران مستقر در این فاز تامین شود اما صنعتگران از پرداخت هزینه شارژ نیز خودداری می‌کنند و انتظار نیست که هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیرساخت‌ها را پرداخت کنند.


سخن آخر


حال باید منتظر ماند و دید که شرکت شهرک‌های صنعتی دولتی و غیردولتی در پرند برای تعمیر آسفالت بلوار خلیج‌فارس به عنوان کمترین خدمت قابل ارائه به صاحبان صنعت چطور همکاری خواهند کرد. آیا صنعتگرانی که چندین‌بار در روز از این بلوار عبور می‌کنند، آسفالت تازه می‌بینند که برای تامین سایر زیرساخت‌ها امیدوار باشند؟

عناوین برگزیده