تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۴۹۹
کد خبر: ۱۰۹۳۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
نگاهی به تاثیر جهش ناگهانی نرخ ارز بر نرخ خودروهای وارداتی

خودرویی که یک شبه ۷۰میلیون تومان گران شد

می متالز - میترا ممسنی: با رکوردزنی نرخ ارز و دلار در دو سال گذشته، موج دوم افزایش نرخ خودروهای وارداتی آغاز شد. ثبت رقم ۴۷۵۰ تومانی برای دلار و ۵۸۴۰ تومانی برای یورو نشان از روند افسارگسیخته قیمت‌ها در این بازار دارد.
خودرویی که یک شبه ۷۰میلیون تومان گران شد

به گزارش می متالز، هرچند ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی وعده داد که کنترل اوضاع را در دست گرفته و به‌زودی نرخ‌ها کاهش می‌یابد اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده حتی در صورت ارزان شدن نیز به قیمت‌های پیشین بازنخواهد گشت. در این شرایط و با وجود اقدام نمایندگی‌ها برای اعمال تعرفه جدید واردات، نرخ خودروهای وارداتی دوباره سر به فلک کشید و انتظار می‌رود در صورت به ثبات نرسیدن نرخ ارز شاهد ادامه موج دوم افزایش نرخ وارداتی‌ها باشیم. این در حالی است که انتظار می‌رفت با آغاز ثبت سفارش‌ها کم‌کم بازار خودروهای وارداتی به ثبات برسد اما به گفته فعالان بازار در جریان آشفتگی نرخ در بازار خودروهای خارجی، بعضی از نمایندگی‌ها اقدام به افزایش رسمی نرخ برخی از خودروها کرده‌اند که هرچند روند قانونی است اما نحوه تعیین قیمت‌ها شبهه‌های زیادی را به همراه داشته است. فعالان این بازار پرحاشیه معتقدند که باید با ورود نهادهای نظارتی به موضوع قیمت‌گذاری این‌دسته از خودروها مانع از هرگونه سوءاستفاده شد و شرکت‌های نمایندگی نیز باید با شفاف‌سازی لازم روند تعیین قیمت‌ها را مشخص کنند.


خرید و فروش به صفر رسید


سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز با اشاره به افزایش ناگهانی نرخ ارز، ادامه این روند را منجر به بلاتکلیفی بیشتر در بازار دانست و گفت: وضعیت کنونی نرخ ارز، آرامش نمایشگاه‌داران و عرضه‌کنندگان خودرو را بر هم زده و در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی هر روز با آشفتگی بیشتری در قیمت‌ها همراه شده، نوسانات ارزی بلاتکلیفی در بازار وارداتی‌ها را دوبرابر کرده است. وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز باید در نقطه‌ای بایستد، اظهار کرد: درحال‌حاضر دو نرخی بودن نرخ ارز در اقتصاد باعث شده تا چندان تمایلی برای واردات وجود نداشته باشد زیرا اختلاف یک میلیون تومانی این نرخ‌ها انگیزه واردات را از بین می‌برد. این فعال بازار خودرو با تاکید بر اینکه تا زمانی که بازار ارز به ثبات نرسد نمی‌توان درباره بازار خودرو اظهار نظر کرد، گفت: هم‌اکنون میزان خرید و فروش‌ها در بازار به صفر رسیده و به نوعی قفل شده و همه در انتظار به سر می‌برند. وی با بیان اینکه تازمانی که نرخ ارز ثابت نباشد نمی‌توان پیش‌بینی درستی از بازار داشت، تصریح کرد: به طور قطع با افزایش نرخ دلار بازار بیش از این دچار آشفتگی در قیمت‌ها خواهد شد. در عین حال پیش‌بینی می‌شود با کاهش نرخ دلار، بازار وارداتی‌ها به‌تدریج جایگاه خود را به‌دست آورد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره تاثیر نرخ ارز بر نرخ خودروهای داخلی نیز گفت: هم‌اکنون در خودروهای داخلی شاهد ثبات بازار هستیم. با وجود افزایش نرخ ارز تفاوت چندانی را در قیمت‌ها شاهد نبودیم اما به طور قطع افزایش ناگهانی نرخ ارز مردم را بیش از پیش برای خرید خودرو دچار بلاتکلیفی می‌کند. وی با بیان اینکه درحال‌حاضر هیچ نظارتی از سوی نهادهای نظارتی و تعزیراتی بر بازار خودرو وجود ندارد، ادامه داد: در این وضعیت از دستگاه‌های نظارتی انتظار می‌رود شرکت‌ها را کنترل کرده و دلایل شرایط به وجود آمده و مبنای قیمت‌گذاری‌های اخیر را بررسی کنند چراکه خودروهای وارداتی با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود و تعرفه واردات آن نیز مشخص است بنابراین با در نظر گرفتن هزینه حمل‌ونقل، شماره‌گذاری و اسقاط و سود قانونی واردکننده، پایه قیمتی آن مشخصی می‌شود که لازم است دستگاه‌های نظارتی بر سوءاستفاده برخی شرکت‌ها از وضعیت کنونی و نرخ ارز نظارت کنند. موتمنی ادامه داد: در هر صورت باید ناظری بر عملکرد این شرکت‌ها وجود داشته باشد تا روند محاسبه نرخ خودروها را بررسی کرده و نمایندگی‌ها نیز باید در این‌باره شفاف‌سازی لازم را انجام دهند. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره پیش‌بینی بازار خودرو در ماه‌های پایانی سال گفت: وقتی شرکتی یک‌شبه نرخ خودروها را تا ۶۸ میلیون تومان افزایش می‌دهد چگونه می‌توان در این بازار اظهارنظر یا آن را پیش‌بینی کرد؟ در پیش‌بینی بازار خودرو در ماه‌های آخر سال باید به قدرت خرید مردم توجه کرد؛ این در حالی‌است که خودروهای وارداتی نیز تاثیر روانی بر بازار داشته است. به گفته وی نرخ سانتافه همزمان با افزایش نرخ ارز یک شبه از ۲۶۶میلیون تومان به بیش‌از ۳۳۵میلیون تومان رسیده و این در حالی است که نمایندگی این شرکت به طور رسمی نرخ این خودرو را حدود ۷۰میلیون تومان افزایش داده است.


پیشگامی نمایندگی‌ها در افزایش قیمت


این اظهارات در حالی است که برخی معتقدند هرچند نرخ دلار تاثیر زیادی در افزایش قیمت‌ها داشته اما اقدام شرکت‌های نمایندگی در تعیین قیمت‌ها بر بازار ارز به مراتب بیشتر بوده و در این شرایط به افزایش بیشتر نرخ خودروهای وارداتی دامن زده است. محمود مخلص، دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو ریشه تحرکات بازار را افزایش نرخ خودروها ازسوی شرکت‌های نمایندگی دانست و گفت: درحال‌حاضر شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها از سوی نمایندگی‌ها هستیم به طوری که برخی از شرکت‌ها علاوه بر اعمال تعرفه و بالا بردن قیمت‌ها اقدام به افزایش دوباره نرخ خودروها کرده‌اند و این روند باعث شده قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش یابد و رکود بیشتری در بازار ایجاد شود. وی افزود: همزمان با افزایش بیشتر نرخ خودروها شاهد افزایش فاصله طبقاتی در بازار هستیم و این روند موجب می‌شود قدرت خرید در اختیار تعداد محدودی باشد. دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تاکید کرد: با توجه به اینکه واردات خودرو با ارز انجام می‌شود این افزایش قیمت‌ها روی خودروهای وارداتی تاثیر خواهد داشت اما تا زمانی که این تاثیر خود را در بازار نشان دهد نیاز به زمان بیشتری است هرچند درحال‌حاضر استارت افزایش قیمت‌ها زده شده است. مخلص یادآورشد: هم‌اکنون شرکت‌های نمایندگی رسمی بیشترین نقش را در افزایش نرخ خودروها داشته‌اند و تاثیر این اقدام آنها، خود را در بازار نشان داده است. به گفته وی، با وضعیت فعلی نرخ ارز و اعمال افزایش قیمت‌ها ازسوی نمایندگان رسمی، خرید و فروش در بازار به صفر رسیده است.


انتظار برای پایداری قیمت‌ها


در همین حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است باید منتظر ماند تا نوسانات لحظه‌ای نرخ ارز آرام و نرخ‌ها پایدار شود و پس از آن درباره آینده واردات و بازارها تصمیم گرفت چراکه براساس وعده‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ارز و ایجاد ثبات در بازار، این امیدواری برای مشخص شدن نرخ‌های پایدار وجود دارد. این کارشناس صنعت خودرو افزود: تا زمانی که نرخ‌ها پایدار نباشد و به صورت لحظه‌ای نوسان داشته باشد، نمی‌توان گفت نوسانات نرخ ارز بر نرخ خودروهای وارداتی اثرگذار است بلکه باید به بازار فرصت داد تا نوسانات لحظه‌ای کاهش یابد و بازار روند آرامی به خود بگیرد. بر اساس این گزارش، پیش‌بینی بازار خودرو که در ماه‌های گذشته غیرممکن شده بود با افزایش نرخ ارز وارد فاز پیچیده‌تری شد و انتظار می‌رود با ادامه روند فعلی نرخ ارز در آینده نزدیک شاهد افزایش نرخ بیشتر خودروهای وارداتی و به دنبال آن خودروهای داخلی باشیم مگر آنکه فشار مجلس برای به تاخیر انداختن اعمال تعرفه‌های جدید جواب داده و نرخ خودروها با تعرفه‌های قدیمی اعمال شود. با این حال وعده‌های رئیس کل بانک مرکزی تا اندازه‌ای این امید را به وجود آورده که بازار ارز آرام گیرد و درنهایت بر خودروهای وارداتی نیز تاثیرگذار باشد.


ورود سازمان حمایت به گرانی خودروهای وارداتی


معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ضوابط خاص خود را دارد، گفت: اگر قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خارج از این چارچوب باشد شرکت واردکننده ملزم به کاهش قیمت‌هاست. به گزارش اخبار خودرو، شهرام میرآخرلو درباره افزایش نرخ خودروهای وارداتی به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ضوابط خاص خود را دارد که در سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درج شده است. برهمین اساس واردکنندگان نیز باید مطابق این شیوه‌نامه به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته با ابلاغیه‌ای به شرکت‌های واردکننده اعلام کرده‌ایم پیش از انتشار قیمت‌های جدید خود آنالیز آن را به سازمان حمایت ارسال کنند، افزود: اگر قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خارج از این چارچوب باشد شرکت واردکننده ملزم به کاهش قیمت‌هاست. معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام اینکه افزایش نرخ ارز و هزینه اسقاط خودرو به همراه ابلاغ تعرفه‌های جدید واردات تاثیرات خاص خود را بر نرخ انواع خودروهای وارداتی گذاشته، گفت: درحال‌حاضر فهرست شرکت‌هایی که امکان پیش‌فروش محصولات خود را دارند اعلام شده است. به این صورت که آنها براساس فرمول ۵۰ درصد ثبت سفارش با کسر تعهدات معوق امکان پیش‌فروش تعدادی از محصولات خود را پیدا کرده‌اند. وی اضافه کرد: پس از اتمام پیش‌فروش شرکت‌ها باید به دریافت مجوز جدید اقدام کنند در غیر این صورت مجاز به پیش‌فروش محصولات نخواهند بود.

عناوین برگزیده