تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۲
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۰۸۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
پشت پرده افزایش قیمت فولاد چیست؟ ‏

معمای اختلاف قیمت در بازار داخل و صادرات ‏

می متالز - بازار فولاد داخلی کشور طی۱۰ روز گذشته با روند جدیدی روبرو شده است.هرچند این روند افزایش قیمت فولاد از اواسط ماه رمضان شروع شده بود اما مدت زمانی شاهد تثبیت قیمت ها در بازار داخلی بوده ایم و پس از آن طی چند روز گذشته مجددا روند افزایش قیمت فولاد آغاز شده است
معمای اختلاف قیمت در بازار داخل و صادرات ‏

به گزارش می متالز، افزایش قیمت شمش به علت افزایش قیمت قراضه و آهن اسفنجی، تعهد فروش برخی واحدهای تولیدی، امید به رشد قیمت جهانی فولاد و نوسانات قیمت دلار در بازار، افزایش فعالیت در بازارهای صادراتی، کاهش فروش داخلی برخی از تولیدکنندگان و کاهش تمایل فروش محصولات در بازار داخلی به دلایل مختلف و هم چنین رشد تقاضای بازار داخلی را می توان از علل روند اخیر افزایش قیمت در بازار داخلی فولاد به شمار آورد. اخبار رسیده حاکی از آن است که علت اصلی رشد قیمت ها در بازار فولاد ایران، افزایش قیمت شمش می باشد.

با این حال علاوه بر افزایش قیمت ها در بازار مصنوعات نوردی، رشد در قیمت پیشنهادی سایر تولیدکنندگان مقاطع را نیز شاهد بوده ایم که نشان دهنده افزایش کلی قیمت ها در محصولات فولادی می باشد.

 

قیمت تیرآهن و شمش بالا رفته است

در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات گفت: افزایش قیمت مواد اولیه تولید فلز و آهن آلات در بازار جهانی سبب تاثیرگذاری و رشد قیمت بخش زیادی از اقلام فلزی در بازار شده است.

محمد آزاد رئیس اتحادیه فروشندگان آهن،فولاد و فلزات، با اشاره به اینکه بخش زیادی از اقلام آهن آلات و فلزات طی دو سه هفته ی اخیر دچار افزایش قیمت شده اند اظهار داشت: تاثیرات گران شدن مواد اولیه تولید فلزات و آهن آلات در بازار سبب افزایش قیمت 100 تومانی اقلامی نظیر تیرآهن و میلگرد و دیگر فلزات در بازار شده است. 

وی همچنین بیان کرد: مواد اولیه تولید تیرآهن از شمش آهن تهیه شده و با افزایش قیمت شمش آهن تبعا نرخ دیگر اقلام هم دستخوش تغییر و در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت گرچه نوسانات در قیمت جهانی فلزات تاثیر بسیاری بر قیمت آهن آلات در داخل دارد که به این دلیل قیمت جهانی اندکی بهبود پیدا کرده اما نرخ سنگ اهن که در گذشته 40 تا 45 دلار بوده در حال حاضر  باقیمت 65 تا 70 دلار در بازار جهانی عرضه می شود به این علت بخش زیادی از اقلام در بازار با افزایش قیمت در بازار به فروش می رسد. 

آزاد در ادامه تصریح کرد:افزایش قیمت در صورت گران شدن مواد اولیه در بازار جهانی امری طبیعی بوده اما احتمال ثبات قیمتی آهن آلات در بازار تا 2 ماه آینده دور از انتظار نخواهد بود.

 رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات در خصوص رکود حاکم بر بازار اظهار کرد: بازار فروش کسبه تغییری نسبت به گذشته نکرده و همچنان افراد با کسادی بازار دست و پنجه نرم می کنند البته بخش زیادی از تولیدکنندگان حدود 50 درصد تولیداتشان را به کشور های دیگر صادر کرده و مابقی تولیداتشان در بازار داخلی عرضه می گردد.

 

فولادی‌ها برای حفظ خود در بازار چاره‌ای جز افزایش قیمت‌های داخلی ندارند

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با بیان این‌که اختلاف میان قیمت داخلی و صادراتی زیاد است از گرانی فولاد در روزهای پیشرو خبر داد.

سید رضا شهرستانی با اشاره به فاکتورهای موثر در قیمت فولاد، اظهار کرد: فولاد مانند طلاست و نرخ‌ آن وابسته به قیمت‌های جهانی و ارز است. در حال حاضر قیمت جهانی هر تن شمس 500 دلار بوده که با دلار 3700 تومانی تقریبا معادل 2000 تومان در هر کیلو است، در حالی که آخرین عرضه‌ها در بازارهای داخلی قیمتی معادل 1900 تومان داشته که این نشان‌دهنده اختلاف میان قیمت صادرات و قیمت عرضه داخلی بوده و باید گفت که در این شرایط تولید کنندگان‌ ترجیح می‌دهد که به جای عرضه داخلی به سمت صادرات حرکت کنند.

وی درباره زمزمه‌های افزایش قیمت فولاد اظهار داشت: فولادی‌ها برای حفظ خود در بازار چاره‌ای جز افزایش قیمت‌های داخلی ندارند چرا که به هرحال بخشی از مواد اولیه تولید فولاد مانند الکترودهای گرافیتی، فروآلیاژها و قطعات یدکی ماشین‌آلات وارداتی هستند و در قیمت تمام شده محصول فولادی اثرگذار خواهند بود که همین امر باعث می‌شود تا با توجه به افزایش قیمت ارز، قیمت فولاد نیز افزایش پیدا کند.

این فعال معدنی با بیان این‌که در حال حاضر وضعیت بازار داخلی اصلا مطلوب نیست، گفت: اکنون قیمت‌گذاری‌ها به نحوی است که میلگرد در ایران از همه‌جای دنیا ارزانتر است و نگاهی به آمار این محصول در بازار نشان می‌دهد امسال عرضه میلگرد هشت درصد کاهش پیدا کرده و تقاضای آن نیز در کل کشور 12 درصد پایین آمده است.

وی ادامه داد: متاسفانه سال گذشته وضعیت بازار داخلی به شدت بد بود و امسال نیز این وضعیت بدتر از سال گذشته پیش می‌رود.

شهرستانی همچنین با اشاره به افزایش صادرات فولاد و افزایش قیمت‌های جهانی اظهار کرد: شرایط جهانی به هر حال بخشی از وضعیت داخلی را جبران می‌کند اما باید گفت شرایط جهانی بیشتر به سود شرکت‌های خصولتی و شرکت‌های دارای زنجیره کامل تولید فولاد بوده است و امثال فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در این وضعیت می‌توانند سود ببرند چرا که به سنگ آهن و انرژی ارزان دسترسی دارند.

 

افزایش قیمت فولاد غیرمنطقی است

ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت فولاد اظهار کرد:افزایش قیمت ناگهانی فولاد، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را شوکه کرده است.

وی افزود: این افزایش قیمت تا دوبرابر هم رسیده و به طور حتم این صعود قیمت ها منطقی نیست.

نماینده مردم اصفهان افزود: در صورتیکه رونقی در بازار مسکن یا صنعت ایجاد می‌شد، بالا رفتن قیمت فولاد هم منطقی به نظر می رسید، اما حالا که رکود صنایع و مسکن ادامه دار است، این افزایش قیمت جای سوال دارد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی یک نهاد اجرایی نیست که بتواند جلوی این افزایش قیمت را بگیرد و ما تنها می توانیم تذکر دهیم و یا در نهایت با تشکیل کمیته تحقیق و تفحص این موضوع را بررسی کنیم. از دولت خواستاریم تا هرچه سریعتر  به این موضوع رسیدگی کرده و جلوی افزایش غیرمنطقی قیمت فولاد را بگیرد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت فولاد برای تولیدکنندگان کشور غیر منتظره بود، افزود: نمایندگان مجلس به هیچ‌وجه با گرانی هیچ محصولی موافق نیستند. باید بدانیم که وقتی نوسان قیمت از حد طبیعی بالاتر می رود، به هیچ وجه به نفع جامعه نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص سیاست های تحمیلی به فولادسازان و افزایش نرخ ارز، تاکید کرد: در این میان نباید فراموش کرد که فولادسازان کشور هم ناگزیر به افزایش قیمت محصولات خود بوده اند.

علیزاده بیان کرد: در صورتیکه دولتمردان عزم جدی برای خصوصی سازی دارند، باید اجازه دهند عرضه و تقاضا در بازار، قیمت ها را تعیین کند و در این امر دخالتی نکنیم، مگر در شرایط خاص، دولت موظف به ورود و سیاست‌گذاری است.

وی در خاتمه گفت: مجلس نمی تواند به صورت مستقیم در گرانی قیمت های بازار ورود کند، اما جلساتی را در چند هفته اخیر با فولادسازان بزرگ کشور ترتیب داده ایم تا بتوانیم از مشکلات این صنعت مادر کشور بکاهیم.

عناوین برگزیده