تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۲۲
بازدید: ۴۴۸
کد خبر: ۱۰۸۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

عرضه اندک نفت خام در بورس انرژی برای حفظ ظاهر

می متالز - کارشناس بازار سرمایه، عرضه نفت خام در تناژ پایین توسط شرکت نفت در بورس انرژی را در راستای حفظ ظاهر و رفع تکلیف اعلام کرد و گفت: بورس انرژی می‌تواند بستر مفید برای معاملات نفت خام کشور باشد.
عرضه اندک نفت خام در بورس انرژی برای حفظ ظاهر

به گزارش می متالز به نقل از فارس، پویان دارابی پیرامون عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: بورس انرژی از ظرفیت‌های بالایی برای عرضه فرآورده‌های نفتی برخوردار است، اما عرضه نفت خام در این بازار تنها در صورت عزم وزارت نفت برای ایجاد رقابت و شفافیت در نرخ‌های اعلامی با موفقیت روبرو خواهد بود.

وی با اشاره به دو مرحله عرضه ناموفق نفت خام در بورس انرژی گفت: چنانچه شرکت نفت تنها برای رفع تکلیف و به دنبال درج قیمت با اعلام ارقامی بالاتر از آنچه که در بیرون از این بازار به مشتریان ارائه می‌شود، بر روی تابلوی معاملات بورس انرژی باشد، هیچ گاه به شکل گیری رقابت و باقی ماندن مشتریان در این بازار نخواهد انجامید.

دارابی برخورداری محموله‌های عرضه شده در بورس انرژی از مزیت‌های برتر نسبت به سایر معاملات خارج از این بازار را باهدف جذب مشتری و ایجاد شفافیت ضروری دانست و گفت: معاملات در بورس از داده‌ها و اطلاعات شفاف تری نسبت به سایر معاملات غیر بورسی برخوردار است و در عین حال امکان برنامه‌ریزی بهتر برای خریداران در دوره‌های زمانی مختلف فراهم می‌کند.

این فعال بورس انرژی عرضه محموله‌های نفتی در تناژ پایین از سوی شرکت نفت را تنها در راستای حفظ ظاهر و رفع تکلیف اعلام کرد و گفت: بورس انرژی به دلیل برخورداری از ظرفیت‌ بالا و همچنین سازوکارهای شفاف و تحت نظارت خود به خوبی می‌تواند بستر مفیدی برای معاملات نفت خام کشور باشد. در این بین پارامترهایی همچون نرخ‌گذاری و یا فرایند نقل و انتقال وجوه خارج از اختیار بورس بوده و وزارت نفت باید زمینه‌ای را در این زمینه فراهم کند که بدون تکیه بر ارقام و حجم‌های کوچک اجازه ورود مشتریان جدید به این بازار را بدهد.

به گفته دارابی تنها در صورت وجود عرضه‌ عمده و با تناژ بالای محصولات نفتی در بورس انرژی می‌توان آثار سود و زیان مؤثر را برای تجار و یا عرضه کنندگان کالا انتظار داشت. در عین حال شرکت نفت می‌تواند با متمرکز کردن مخارج بازار یابی در بورس انرژی امکان توسعه و انگیزه برای جذب مشتریان به این بازار را فراهم کند.

وی با اشاره به لزوم شفافیت در اقتصاد ایران به تجربه اخیر در معاملات نفت کوره اشاره کرد و گفت: با توجه به دسترسی به اطلاعات معاملات این فرآورده نفتی در بورس انرژی و پس از انتقاد رسانه‌ها به شرکت ملی نفت ایران نسبت به نحوه محاسبه ارز برای پالایشگاه‌ها در صورت‌های مالی و تناقض محاسبه آن در این بورس، تا به امروز یک لیتر نفت کوره در بورس انرژی عرضه نشده و هیچ اطلاعاتی از نحوه و محاسبه قیمت این فرآورده در بیرون از بورس در دست نیست.

به گفته دارابی، اگر وزارت نفت به شفافیت اعتقاد دارد، باید قبل از هر چیز از عرضه‌های ظاهری و در حجم پایین جلوگیری کرده و در عین حال زمینه رقابت در قیمت گذاری نفت خام را در بورس انرژی فراهم کند، در غیر این صورت عرضه نفت خام بی ثمر خواهد بود.

عناوین برگزیده