تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۱۲
بازدید: ۷۶۴
کد خبر: ۱۰۸۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تاثیر تصویب افزایش نرخ زغالسنگ بر "کپرور"

می متالز - شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس در راستای اجرای سیاستهای برنامه دوم توسعه اقتصادی و با هدف ساخت و راه اندازی کارخانه فرآوری زغالسنگ با تکنولوژی روز و تولید کنسانتره زغالسنگ و حذف هزینه های حمل زغالسنگ از طبس به شاهرود و کرمان در سال ۷۹ در اصفهان به ثبت رسید و در سال ۸۳ در منطقه پرورده طبس به بهره برداری رسید.
تاثیر تصویب افزایش نرخ زغالسنگ بر "کپرور"

به گزارش می متالز، کپرور در سال ۹۵، حدود ۱۷% از کل بازار داخلی را در اختیار داشت. در حال حاضر، سرمایه شرکت ۳۶۰ میلیارد ریال، ارزش بازار آن حدود ۲٫۱ هزار میلیارد ریال، P/E آن ۱۰٫۵ وP/E  گروه ۱۳٫۱ می باشد. میزان بازدهی شرکت در دوره یک ماهه (۹%-)، سه ماهه %۲۸ و یکساله %۱۵بوده است. شرکت جز واحدهای تجاری فرعی شرکت تکادو می باشد.

سود هر سهم شرکت در بودجه سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۶ مبلغ ۶۰۵ ریال برآورد گردیده که نسبت به سال گذشته ۲% افزایش داشته است. شرکت توانسته در نیمه نخست سال، مبلغ ۲۵۷ ریال سود به ازای هر سهم را معادل ۴۲% بودجه محقق گرداند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۲% کاهش داشته است. در ادامه، به بررسی عملکرد شرکت در دوره نه ماهه سال جاری می پردازیم:

تولید و فروش

فرایند تولید کپرور بدین شکل است که زغالسنگ خام را خریداری نموده و با استفاده از مگنتیت، فلوکولانت و آّب آن را فرآوری و به کنسانتره زغالسنگ کک شو تبدیل می نماید و به فروش می رساند.

در بودجه۹۶، تولید کنسانتره زغالسنگ کک شو با ۱۰% افزایش نسبت به سال گذشته به میزان ۱۹۰ هزار تن برآورد گردیده است. کپرور توانسته در دوره نه ماهه، ۱۴۴ هزار تن کنسانتره معادل ۷۶% بودجه را تولید نماید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱% افزایش یافته است. همچنین شرکت در نظر دارد در سال جاری، ۱۹۰ هزار تن کنسانتره را به فروش رساند که این میزان نسبت به سال گذشته ۷% افزایش یافته است. کپرور تا پایان آذر ماه سال جاری، موفق به فروش ۱۴۶٫۸ هزار تن محصول معادل ۷۷% بودجه گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵% افزایش یافته است. کپرور برآورد نموده در سال جاری مبلغ ۹۶۷٫۱ میلیارد ریال درآمد از فروش محصولات به دست آورد که این میزان ۱۶% بالاتر از درآمد سال۹۵ می باشد. شرکت تا پایان آذر ماه موفق به تحقق ۷۳۶٫۹ میلیارد ریال درآمد معادل ۷۶% بودجه گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴% افزایش داشته است.

شرکت در سالهای ۸۹ تا ۹۱ بخشی از تولیدات خود را صادر می نمود؛ اما پس از سال ۹۲ تاکنون با توجه به تحریمهای موجود و هزینه های بالای دموراژ (خسارت معطلی کشتی) و صادرات نسبت به فروش داخلی و افزایش تقاضای داخلی، کلیه تولیداتش را در داخل کشور عرضه نموده است. ۷۳% از کل فروش ریالی شرکت در سال ۹۵، ناشی از فروش زغالسنگ به شرکت ذوب آهن اصفهان و مابقی آن ناشی از فروش محصولات به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمیدرو) می باشد؛ اما تمام فروش کپرور در نیمه نخست سال جاری به شرکت ذوب آهن بوده است.

در جدول زیر، متوسط نرخ فروش محصولات شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به ریال/کیلوگرم):

در جلسه ای که با حضور انجمن زغال سنگ ایران، مدیران سازمان صنعت و معدن و تجارت و هیات مدیره ذوب آهن اصفهان برگزار شد، قرار شد قیمت پایه زغالسنگ ایران 13% افزایش یابد و از هر تن ۴۵۰ هزار تومان به ۵۱۰ هزار تومان رسد. این قیمت از ابتدای مهرماه سال جاری را شامل شده و هر محصولی که از اول مهرماه به فروش رسیده، با این نرخ جدید قیمت گذاری خواهد شد. همچنین مقرر شد مطالعات بیشتری انجام شود و از اول سال ۹۷، قیمت ها با در نظر گرفتن قیمت های جهانی تعیین گردد. قیمت های جدید مورد تایید هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان نیز قرار گرفته و اجرایی خواهد شد. کپرور هر کیلوگرم زغالسنگ را در مهر، آبان و آذر به ترتیب با نرخهای 5,197 و 4,985 و 5,091 ریال فروخته است. در نتیجه، مصوبه اخیر تاثیر چندانی بر کپرور ندارد.

بهای تمام شده

بهای تمام شده شرکت در بودجه سال جاری با 20% افزایش نسبت به سال گذشته حدود 677 میلیارد ریال برآورد گردیده که در نیمه نخست سال جاری، 302.2 میلیارد ریال آن معادل 45% بودجه تحقق یافته است. ترکیب بهای تمام شده شرکت در نیمه نخست سال جاری به شرح زیر می باشد:

زغالسنگ خام بخش عمده ای از مواد اولیه کپرور را تشکیل می دهد. شرکت حدود نیمی از آن را از شرکت زغالسنگ نگین طبس (کطبس) و مابقی آن را از شرکتهای معدنجو و طبس احیا تامین می نماید.

شرکت در بودجه سال جاری برآورد نموده که 422 هزار تن زغالسنگ با نرخ 1,455ریال/کیلوگرم مصرف نماید و در مورد نرخهای واقعی مصرف در طول سال جاری توضیحاتی ارائه ننموده است. متوسط نرخ فروش شرکت کطبس که تامین کننده اصلی زغالسنگ خام کپرور می باشد، در دوره نه ماهه حدود 1,164 ریال/کیلوگرم و در آذر ماه سال جاری 1,157 ریال/کیلوگرم بوده است که از نرخ برآوردی کپرور پایین تر می باشد. حاشیه سود فرایند فرآوری زغالسنگ در سال گذشته 32% بوده که در نیمه نخست سال جاری با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه بیشتر از نرخ فروش محصولات به %27 کاهش یافته است.

هزینه های سربار عمدتا متشکل از هزینه های دستمزد غیرمستقیم، تعمیر و نگهداری، استهلاک، سوخت و … می باشد.

هزینه های مالی

هزینه های مالی شرکت در بودجه سال جاری حدود 9.8 میلیارد ریال برآورد گردیده که نسبت به سال گذشته بیش از 3.5 برابر گردیده است. در نمودار زیر، روند هزینه های مالی شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

حاشیه سود ناخالص

در نمودار زیر، روند حاشیه سود ناخالص شرکت در سالهای مختلف آورده شده است:

حاشیه سود ناخالص شرکت در نیمه نخست سال جاری 27% بوده است.

نتیجه گیری

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان تنها فولادساز استفاده کننده از روش کوره بلند و خریدار انحصاری زغالسنگ کشور می باشد. در نتیجه، سیاستها و عملکرد آن تا حد قابل توجهی بر عملکرد کپرور تاثیرگذار می باشد؛ اما در صورتی که واحد جدید ذوبی که توسط میدکو در زرند در حال احداث است، در سال 97 به بهره برداری برسد، شرکت تا حدودی از سایه ذوب آهن خارج خواهد گردید. همچنین کپرور طرحهایی را در جهت بهبود راندمان و کاهش بهای تمام شده در دستور کار دارد که در صورت بهره برداری، اوضاع شرکت را بهبود خواهند بخشید. مدتی است که فعالان صنعت زغالسنگ به دنبال فرمولیزه کردن قیمت گذاری این ماده معدنی به صورت تابعی از قیمتهای جهانی یا درصدی از قیمت فولاد می باشند و مذاکراتی را در این زمینه با ذوب آهن و وزارت صنعت و معدن برگزار نموده اند که هنوز به نتیجه نرسیده اند. در همین راستا در جلسه ای که دیروز برگزار شد، قرار شد قیمت پایه زغالسنگ ایران 13% افزایش یابد و از هر کیلوگرم ۴۵۰ تومان به ۵۱۰ تومان برسد. متوسط نرخ فروش محصولات کپرور در سه ماهه پاییز 509 ریال/کیلوگرم بوده است. در نتیجه، به نظر نمی رسد مصوبه جدید بر سودآوری شرکت تاثیر چندانی داشته باشد.

 

منبع: کارگزاری آبان

عناوین برگزیده