تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۵۳
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۱۰۸۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه

می متالز - به‌طورکلی یکی از اولویت‌های متولیان بازار سرمایه باید توجه هرچه بیشتر به مقوله آموزش در بازارسرمایه باشد، چرا که در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران حتی بدون کسب دانش ابتدایی وارد بازارسرمایه شده و در این بازار شروع به خرید و فروش می‌کنند.
فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه

به گزارش می متالز، حال به دلیل ماهیت پر ریسکی که بازارسرمایه دارد، عملا ممکن است سرمایه‌گذار تنها با یک بار زیان از بازار سرمایه خارج شود و عطای آن را به لقای آن ببخشد.با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکار اساسی و جدی برای توسعه اقتصادی کشور، توسعه و گسترش بازارسرمایه به عنوان یک ابزار کارا، نیازمند ارتقای دانش عمومی و آشناسازی جامعه با این ابزار و در نهایت فرهنگ‌سازی آن است که همین منجر به هدایت سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی می‌شود. بنابراین با در نظر گرفتن بازارسرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی کشور، می‌توان اینگونه دریافت که رشد اقتصادی در بیشتر کشورهای صنعتی همراه با رشد بازارهای سرمایه بوده است. یعنی بازارسرمایه و رشد اقتصادی به عنوان دو بازوی مکمل در کنار یکدیگر عمل می‌کنند. اگر افرادی که قصد ورود به بازارسرمایه دارند در ابتدا با مفهوم این بازار آشنا شوند و آموزش لازم را کسب کنند، در شرایط خوب و بد بازار قادر خواهند بود تصمیمات درستی اتخاذ کنند و بی‌جهت هیجان‌زده نشوند. آموزش و فرهنگ‌سازی بازارسرمایه از این جهت اهمیت دارد که سرمایه‌گذاران از همان ابتدا با ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک موجود در بازار آشنا شده و به راحتی قادر به مدیریت معاملات خود خواهند بود.

در حال حاضر راهکارهای فراوانی جهت افزایش عمق بازارسرمایه وجود دارد، ولی لازمه آن آموزش درست قبل از ورود به بازار است. این موضوع نیازمند عزم ملی و مشارکت همه دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف است از جمله می‌توان به اصحاب‌ رسانه و به‌طور مشخص صدا‌ و سیما برای ساخت فیلم و سریال‌هایی که در آن نقش بازارسرمایه در جذب سرمایه‌های مردم و سوق دادن آنها به سوی فعالیت‌های مولد در چارچوب اقتصاد مقاومتی و همچنین نقش بسیار موثر دانشگاه‌ها به‌خصوص در رشته‌های مالی برای شناخت عملی و نه صرفا تئوری بورس اشاره کرد. البته متولیان بازارسرمایه می‌توانند به روش‌های مختلف زمینه‌سازی لازم را برای آموزش به وجود آورند.

 یکی از فعالیت‌هایی که متولیان امر در این خصوص می‌توانند انجام دهند تبلیغات و اطلاع‌رسانی درست در مورد مزیت‌های بازارسرمایه و همگام با آن آموزش قبل از ورود به بازار از طریق رسانه‌هاست. با توجه به ضریب نفوذ بالای رسانه‌ها در بین مردم می‌توان این نوع تبلیغات را موثر دانست اما نوع آن نباید به گونه‌ای باشد که موجب ایجاد هیجان مثبت در مردم شود بلکه هدف اصلی را باید آموزش و یادگیری قرار داد که این آموزش می‌تواند در قالب انیمیشن‌ها و داستان‌های کوتاه و جذاب باشد.

در حال حاضر توجه به بازارسرمایه بیشتر در تهران و چند شهر کلان‌تر متمرکز شده، در صورتی که آنچنان که باید و شاید به شهرستان‌های کوچکتر توجهی نشده است. حال وظیفه همه دست‌اندرکاران از جمله متولیان بازارسرمایه این است که در تالارهای منطقه‌ای خود دوره‌های فرهنگ‌سازی و آموزش بازارسرمایه را مرحله به مرحله اجرا کنند تا بتوانند با ایجاد جذابیت و حمایت لازم، زمینه‌سازی ورود سرمایه‌گذار جدید به بازارسرمایه را فراهم کنند.

همانطور که اشاره شد، اجرای برنامه‌های آموزش بورس در دانشگاه‌ها هم می‌تواند یکی از زمینه‌های اصلی ورود افراد به بازارسرمایه باشد. در حال حاضر قشر زیادی از کشور در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند و عمده این دانشجویان هم تمایل زیادی برای فعالیت در بازارسرمایه دارند ولی دلایل عدم حضور خود را ترس از دست دادن سرمایه اعلام می‌کنند. حال باید برنامه‌ریزی درست و مناسبی برای فعالیت این قشر از دانشجویان در بازارسرمایه صورت گیرد و آموزش‌های لازم در زمینه ورود به بازارسرمایه به آنها داده شود تا با دانش کامل فعالیت در این بازار را شروع کنند.

در کل باید گفت آنچنان که باید و شاید به بحث آموزش و فرهنگ‌سازی بازارسرمایه در کشور توجه ویژه‌ای نشده است. البته در حال حاضر تلاش‎هایی از سمت مسئولان در حال انجام است ولی این موضوع مهم، نیازمند مشارکت جمع بیشتر و موثرتر مسئولان در حوزه‌های مختلف جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد وابسته است.

حمیدرضا مهرآور، مدیر عامل کارگزاری بانک سامان

عناوین برگزیده