تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۱۰۸۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فولاد سازان چینی برنده تعیین قیمت سنگ آهن؛ ‏

آیا عوارض صادراتی سنگ آهن در 97 منطقی است؟

می متالز - فشار فولادسازان چینی به عنوان بزرگترین خریداران سنگ آهن جهان، نشان می‌دهد که نفوذ آنها بر بازارهای کالایی و قیمت گذاری آنها بسیار بالاست.
آیا عوارض صادراتی سنگ آهن در 97 منطقی است؟

به گزارش می متالز، خبرها حاکی از آن است که فولادسازان چینی موفق شده‌اند شاخص قیمت‌های بازار داخلی سنگ‌آهن خود را در برخی قراردادهای سالانه وارداتی 2018 که با شرکت‌های معدنی بزرگ می‌بندند دخیل کنند. ظاهرا بی‌اچ‌پی بیلیتون با دو کارخانه بزرگ چینی توافق کرده شاخص قیمت‌های مای استیل را در کنار شاخص قیمت‌های پلاتس برای قراردادهای سالانه خود به کار ببرد.

شرکت معدنی فورتسکیو متال که چهارمین تولید کننده سنگ‌آهن دنیاست نیز حاضر شده از شاخص قیمت‌های مای استیل چین برای قیمت گذاری معاملات خود استفاده نماید.

کیوان جعفری‌طهرانی کارشناس بین‌المللی سنگ‌آهن و چرخه فولاد درباره افزایش قیمت سنگ‌آهن و تحلیل وضعیت این بازار به  می‌گوید: این موضوع را باید خاطر‌نشان کرد که رابطه سنگ‌آهن و فولاد دیگر به‌صورت مستقیم و خطی نیست.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی چین در حال حاضر بالاتر از سال ۲۰۱۵ است افزود: کارخانه‌های فولاد چین نیز با نهایت ظرفیت در حال تولیدند و همین امر سبب می‌شود اقدام به خرید و دپوی مواد اولیه نظیر سنگ‌آهن و زغال سنگ کنند و در نتیجه قیمت این کالاها رو به افزایش گذارده است.

رئیس امور بین الملل انجمن سنگ‌آهن بر این باور است که رشدهای اخیر قیمت سنگ‌آهن (از چهارم آبان ماه به بعد) بر پایه همین تحولات است.

طهرانی خاطرنشان کرد: این روند رو به رشد که از چهارم آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، به صورت پاندولی است و احتمال می‌رود متوسط قیمت سنگ آهن تا پایان سال روندی افزایشی داشته باشد.

وی ادامه داد: در همین رابطه با دستوری که دولت چین در زمینه ساخت و ساز داده و گفته‌هایی که انجمن آهن و فولاد چین CISA(انجمن دولتی آهن و فولاد چین) در کنفرانس بین المللی آهن و فولاد دالیان (۲۱ تا ۲۳ سپتامبر برگزار شد) مطرح کرد و اینجانب نیز یکی از سخنران‌ها بودم، در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ به برنامه ریزی کاهش تولید ۴۳ میلیون تنی فولاد دست یافته‌اند و به این ترتیب همه معادلات نقش بر آب شد.

جعفری تهرانی در رابطه با قیمت سنگ‌آهن در سال پیش جدید میلادی گفت: در سال ۲۰۱۷ سنگ‌آهن نوسان نرخ ۶۵ تا ۷۵ دلاری را داشت که به نظر می‌رسد با افزایش رقابت بین تولیدکنندگان بزرگ همچون برزیل و استرالیا در طول سال ۲۰۱۸ قیمت سنگ آهن در بازه ۶۰ تا ۶۵ دلار در بازار عرضه خواهد شد.

کارشناس ارشد بازار‌های بین‌المللی در خصوص وضعیت صادرات سنگ آهن افزود: با توجه به اخبار مخابره شده که حکایت از سیاست‌گذاری‌های جدید کشورهای رقیب ایران درخصوص دستیابی به سهم بیشتر از صادرات سنگ‌آهن دارد، باید گفت مبحث وضع عوارض صادراتی در سال ۱۳۹۷، عملا منطقی نیست.

عناوین برگزیده