تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۱۰۸۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

می متالز - در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که نقش بورس کالا در تنظیم بازارها و خرید تضمینی ، امضای تفاهمنامه همکاری بورس کالا و بانک انصار، کارنامه ۱۴ ساله بورس فلزات و کالا در بازار فولاد و جذب سرمایه های خارجی از دریچه بورس کالای ایران از مهم ترین آنها بود.
یک هفته با بورس کالا

نقش دولت در تنظیم بازارها و خرید تضمینی به بورس کالا واگذار می شود

به گزارش می متالز، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نقش دولت در تنظیم بازار کالاها و همچنین سیاست خرید تضمینی که هم اکنون هزینه بالایی را به دولت تحمیل می کند باید به سمت بورس کالا حرکت کند که با تحقق این مهم، شاهد پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد و ارتباط نزدیک تر میان تولیدکننده و مصرف کننده خواهیم بود.

مسعود کرباسیان به نقش بورس کالا در اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: دولت نگاه ویژه ای به بورس کالا در تنظیم بازار کالاهای اساسی دارد به طوریکه این بورس طی سال های گذشته اثر مهمی در اقتصاد ملی به شیوه تنظیم بازارها، شفاف سازی و کشف عادلانه قیمت ها ایفا کرده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه با تقویت بورس کالا در اقتصاد از تقلب و فساد جلوگیری می شود، اظهار داشت: با توسعه معاملات سلف و پیش فروش محصولات در بورس کالا، فروشنده و مصرف کننده به منظور فروش محصولاتشان، تامین منابع و مواد در آینده به اطمینان خاطر می رسند.

 

مقدمات عرضه خرما در بورس کالا فراهم شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: اگر خرما مثل سایر محصولات در بورس کالا عرضه شود، دیگر شاید اصلا نیازی به خرید تضمینی آن وجود نداشته باشد.

وی از مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار خواست هر چه سریع تر مقدمات عرضه محصول خرما در بورس کالا را فراهم آورند.

 

امکان معامله محصولات مشترک ایران و روسیه در بورس های کالایی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ابزارهای مالی اسلامی را فرصتی برای کنترل ریسک عنوان کرد و گفت: ابزارهای مالی اسلامی به شفافیت بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاری خارجی کمک می کنند و هر کشوری که علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران است می تواند از این ابزارها استفاده کند.

شاپور محمدی در رابطه با افزایش تعامل با روسیه نیز گفت: می توان محصولات مشترکی در بورس های کالایی معامله و همچنین ابزارهای مالی را روی محصولات نفتی و گازی تعریف کرد. این فرصت برای هر دو کشور وجود دارد تا ثروت ملی خود را به درستی قیمت گذاری کنند.

 

امضای تفاهمنامه همکاری بورس کالا و بانک انصار 

در هفته گذشته تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و بانک انصار با حضور مدیران ارشد و اعضای هیات مدیره بانک انصار در بورس کالای ایران به امضا رسید.

در این مراسم مدیرعامل بورس کالای ایران به توسعه همکاری های این بورس با بانک انصار اشاره کرد و گفت: باید منابع بانکی به افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کمک کند که با طراحی ابزارها و تبدیل به اوراق بهادار کردن محصولات کشاورزی، می توانیم این اتفاقات را رقم زده و ابزارهایی استاندارد مانند گواهی سپرده کالایی ایجاد کنیم.

حامد سلطانی نژاد اضافه کرد: همچنین قصد داریم تا از خدمات بانک انصار در برخی از بازارهای بین المللی بهره مند شویم که بعد از امضای تفاهمنامه، این موضوع به شکل مستمر پیگیری می شود تا به هدف مشترکمان دست یابیم.

در این مراسم آیت الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار گفت: بانک انصار آمادگی دارد تا بتواند در تمام فعالیت ها با بورس کالای ایران همکاری کند و افتخار می کند که بتواند در عرصه اقتصاد مقاومتی و فعالیت های بورس کالا خدمتگذار باشد.

 

نقش ۱۴ ساله بورس فلزات و کالا در بازار فولاد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص نقش ۱۴ ساله راه اندازی بورس فلزات و در ادامه بورس کالا در بازار فولاد کشور گفت: نقش بورس کالا در حذف رانت های کلان و ایجاد شفافیت در بازار فولاد غیر قابل انکار است.

رسول خلیفه سلطان افزود: این در حالی است که وقتی ساختار بورس کالا ایجاد شد، شاهد تولد رقابت در بازار فولاد بودیم و بخش اعظم سود که پیش از این به جیب عده معدودی سرازیر می شد، در خود صنعت حفظ شد؛ بعد از آن بود که صنایع توانستند رشد کرده و به سودآوری مطلوبی دست یابند.

وی با تاکید بر نقش بورس کالا در حذف رانت، فساد و عدم شفافیت، گفت: شفافیتی که در بورس کالا وجود دارد در حد قابل قبولی بوده و ساختار توسعه ای بورس کالا به سمت حفظ منافع تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین دست است.

 

بورس کالا می تواند تعیین کننده قیمت محصولات ایرانی در جهان باشد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بورس کالا دستاورد مهمی برای اقتصاد کشور است و تاکنون در توسعه فعالیت‌های این بورس عملکرد قابل قبولی در حوزه‌های مختلف داشته ایم؛ در این میان با توجه به پتانسیل کشور در بخش تولید، می‌توانیم از بستر بورس، تعیین کننده قیمت برخی محصولات در بازارهای جهانی باشیم.

سعید باستانی با اشاره به تعاملات تجاری وبین المللی بورس کالا گفت: قیمت گذاری محصولات  به صورت واقعی و براساس نرخ های جهانی انجام می شود، البته با توجه به شفافیت معاملات بورس و نظارت و هماهنگی نهادهای تصمیم گیر با بورس کالا، می تواند در برخی موارد مشوق هایی را برای حمایت از تولیدکننده داخلی در بورس در نظر گرفت.

 

حمایت از کشاورزان از مسیر بورس 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به مزایای عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: امروز که کشاورزان محصولات را به واسطه ها می فروشند، هزینه های جانبی و زحمت های آن ها نادیده گرفته می شود، اما با تقویت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، کشاورزان می توانند در شرایط امن محصولات را به مصرف کنندگان عرضه کنند چرا که دیگر واسطه ها در این میان نقشی ندارند. 

محمود بهمنی افزود: روندهای غیر شفاف و واسطه های غیر ضروری یکی از اصلی ترین معضلات بازارهای کالایی به شمار می روند اما زمانیکه به سمت سازوکار بورس کالا می رویم، واسطه ها دیگر نقشی در تعیین قیمت ها ندارند و این تولیدکننده و مصرف کننده و به عبارت دیگر عرضه و تقاضا است که قیمت ها را کشف می کند.

 

جذب سرمایه های خارجی از دریچه بورس کالا

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس گفت:اگر بتوانیم با بورس های جهانی ارتباط داشته باشیم و نقاط قوت اقتصاد کالامحور ایران را از طریق بورس کالا به آنها معرفی کنیم، در مسیر جذب مشتریان و سرمایه گذاران خارجی و به تبع رونق اقتصادی حرکت خواهیم کرد .

 موسوی لارگانی عنوان کرد: در شرایطی که در تولید برخی محصولات کشاورزی، پتروشیمی و حتی صنعتی و معدنی دارای مزیت در دنیا هستیم، باید دریچه نگاهمان به بورس کالا را همانند بورس های کالایی دنیا بزرگ کنیم. به طوریکه می توانیم با بورس های آسیایی و اروپایی همکاری و جذب مشتری داشته باشیم و زمینه اتصال بورس کالا با بورس های منطقه و جهانی را فراهم کنیم تا علاوه بر ورود مشتریان خارجی به اقتصاد، امکان صادرات محصولات و تاثیرگذاری بر قیمت های جهانی از طریق بورس کالا فراهم شود.

 

شرایط برد– برد تولیدکننده و مصرف کننده در بورس کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ارائه محصولات فلزی در بورس شرایط برد- برد را برای فروشنده و خریدار فراهم کرده است، گفت: ارائه محصولات فلزی در بازار آزاد که سال ها در اقتصاد ایران تجربه شد، موجب افزایش غیرمنطقی قیمت ها، ایجاد رانت و توسعه واسطه گری می شد که با راه اندازی بورس کالا شاهد رشد صنایع بالادست و پایین دست به همراه هم هستیم.

حمید گرمابی افزود: با توجه به اینکه ماهیت و کارکرد بورس کالا ایجاد شفافیت در معاملات و بستن راه رانت خوارن و دلالان است، طی چند سال گذشته  شاهد به وجود آمدن رقابت در میان صنایع و برچیده شدن پای واسطه هایی که برای رسیدن یک محصول از کارخانه تا به دست مصرف کننده، سود های کلانی به جیب می زدند هستیم.

 

چای ایرانی در صدد ورود به بورس کالا

رئیس سازمان چای کشور گفت: فراهم کردن بستر مناسب برای فروش این محصول با عرضه چای از طریق بورس کالای کشاورزی می تواند، بسیار موثر باشد.

محمدولی روزبهان اظهار کرد: در خصوص مسائل مربوط به فروش چای خشک و برنامه‌های آینده در زمینه تولید و عرضه مناسب تر چای ایرانی تبادل نظر صورت گرفته است؛ چراکه چای به عنوان یکی از محصولات اساسی کشور و پرمصرف‌ترین نوشیدنی است.

عناوین برگزیده