تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۵۷۱
کد خبر: ۱۰۷۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سمینار فرصت‌های اقتصادی ایران، بلژیک و لوکزامبورگ در اتاق تهران برگزار شد

احیای روابط اقتصادی گذشته در دور تازه مناسبات اقتصادی

می متالز - سمینار فرصت‌های اقتصادی بلژیک و لوکزامبورگ در اتاق تهران و به همت اتاق مشترک ایران، بلژیک و لوکزامبورگ برگزار شد.
احیای روابط اقتصادی گذشته در دور تازه مناسبات اقتصادی

به گزارش می متالز، فعالان اقتصادی ایرانی و اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران، بلژیک و لوکزامبورگ در نشستی با حضور سفیر بلژیک، مقامات اتاق مشترک و معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران به بررسی وضعیت کنونی مراودات تجاری بین دو کشور ایران و بلژیک پرداختند و از ظرفیت‌های توسعه روابط سخن گفتند.

 

شناخت محدود تجار دو کشور از یکدیگر

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و بلژیک-لوکزامبورگ نیز در این نشست، با اشاره به برگزاری اخیر انتخابات هیات رییسه این اتاق مشترک، برخی برنامه‌های آتی دوره جدید را تشریح کرد.

محسن قادری در سخنانی، ظرفیت‌های همکاری مشترک دو کشور را در صنعت نساجی، نفت، گاز و پتروشیمی، ماشین‌آلات صنعتی، مواد غذایی و صنعت خودرو و قطعات برشمرد و افزود: اعزام شرکت‌های ایرانی به نمایشگاه‌های تجاری در بلژیک و لوکزامبورگ، برگزاری همایش‌های بازرگانی مشترک، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری میان دو کشور و نیز برپایی تور آشنایی با صنعت و اقتصادی بلژیک و لوکزامبورگ از جمله اهداف و برنامه‌های دو سال آینده این اتاق مشترک است.

وی با اشاره به شناخت اندک و محدود بخش خصوصی دو کشور از توانمندی‌های دو طرف، گفت: در این زمینه باید امکان دید و بازدیدهای فعالان اقتصادی و نیز مردم دو کشور را برقرار کرد.

قادری همچنین از آمادگی اتاق بازرگانی مشترک ایران و بلژیک-لوکزامبورگ با سفارت این دو کشور در ایران برای آغاز دور تازه مناسبات اقتصادی خبر داد.

 

تلاش برای جهش مناسبات اقتصادی دو کشور

سفیر بلژیک در تهران نیز در این نشست، با اشاره به ظرفیت بالای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور، گفت: با وجود مناسبات دیپلماتیک بیش از 100 ساله میان دو کشور، حجم روابط اقتصادی دو طرف در سطح قابل قبولی قرار ندارد که برای تغییر و جهش در این زمینه، بخش‌های دولتی و خصوصی هر دو کشور باید تلاش کنند.

فرانسوا دُله افزود: یکی از موانع موجود بر سر راه توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور، ضعف در همکاری‌های بانکی است، حال آنکه بانک‌های بلژیک برای توسعه همکاری‌ها بسیار علاقمند هستند اما انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، تردیدها و نگرانی‌های زیادی در میان بانک‌ها برای گسترش همکاری‌ها با بانک‌ها و موسسات مالی ایران ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه دولت بلژیک به طور جدی از برجام و استمرار آن حمایت می‌کند، افزود: در طول دو سال گذشته، صدور روادید برای ایرانی‌ها از طرف سفارت بلژیک در تهران، روند رو به رشدی داشته که علامت و نشانه خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور است.

سفیر بلژیک در تهران، از جمله زمینه‌های همکاری میان دو کشور را اقتصاد سلامت و محیط زیست اعلام کرد و یادآور شد که این سفارت برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو طرف، آماده تعامل و همکاری بیشتر با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است.

 

ایران آماده جذب سرمایه‌گذاران بلژیکی است

محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران ضمن تبریک انتخاب هیات رییسه جدید اتاق ایران، بلژیک و لوکزامبورگ به تاریخ روابط ایران و بلژیک اشاره کرد و گفت: دو کشور بیش از130 سال روابط دیپلماتیک با یکدیگر داشته و این روابط همواره از روند خوبی برخوردار بوده است.

او با بیان اینکه بلژیک در شمار یکی از شرکای اروپایی ایران در بخش‌های فنی، صنعتی و مالی قرار گرفته است، ادامه داد: بلژیک نخستین کشوری است که در مدرن‌سازی گمرک ایران نقش‌آفرینی کرد. همچنین در زمینه ساخت راه‌آهن با ایران همکاری کرد؛ به طوری که ساخت مسیر ماشین دودی تهران– ری توسط این کشور صورت گرفته است. این همکاری‌ها در صنعت قند و شکر نیز گسترش یافت و بلژیکی‌ها در شکل‌گیری این صنعت به ایران کمک کردند.

بختیاری گفت: با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بلژیک نیز به تبع سایر کشورهای اروپایی، ناگزیر به کاهش مراودات خود با ایران شد. اما اکنون پس از برجام ما شاهد پیشرفت روزافزون مبادلات دو کشور هستیم و ارزش مبادلات ایران و بلژیک به حدود 770 میلیون دلار ‌می‌رسد.

او که در فاصله سال‌های 1368 تا 1373 سفیر ایران در کشور بلژیک بوده است گفت: ارزش دادو ستد میان این دو کشور در آن سال‌ها رکورد 1.3 میلیارد دلار را نیز به ثبت رساند. از این جهت است که به جد معتقدم رقم 770 میلیون دلاری میزان مبادلات تجاری در حال حاضر اصلا متناسب با ظرفیت‌های دو کشور نیست. با اطمینان ‌می‌توان گفت ظرفیت‌های بالقوه بسیاری برای توسعه روابط تجاری به سطح 1.5 میلیارد دلار وجود دارد.

 معاون بین‌الملل اتاق تهران با اشاره به اینکه در گذشته، مشکلات بانکی وجود نداشت گفت: امروز به‌رغم وجود برجام، با مانع‌تراشی‌هایی در مسیر اجرای برجام مواجه هستیم و بانک‌های بزرگ اروپایی هنوز از گشایش فاینانس و پشتیبانی مالی همکاری‌های اقتصادی با ایران اجتناب ‌می‌کنند. البته تعدادی از بانک‌های کوچک همکاری‌های خود را آغاز کرده‌اند اما این کافی نیست.

او با اشاره به خطوط اعتباری که کشورهایی نظیر دانمارک و ایتالیا برای توسعه روابط اقتصادی با ایران ایجاد کرده‌اند، گفت: بانک‌های خصوصی ایرانی نیز در حال ایجاد شعبه در برخی کشورهای اروپایی هستند تا مساله نقل و انتقال وجوه را حل کنند.

بختیاری افزود: انتظار این است که بانک‌های بزرگ اروپایی همکاری خود را با ایران آغاز کنند. یعنی کشورهای اروپایی از همان مسیری که ایران را تحریم کردند بازگردند و تحریم‌های بانکی را نیز لغو کنند. به بیان دیگر، انتظار ‌می‌رود، مکانیزمی طراحی شود که موانع از میان برداشته شود.

او با بیان اینکه ایران آماده پذیرش سرمایه‌های خارجی است، ادامه داد: پروژه‌های جذابی برای جذب سرمایه، طراحی شده است و از فعالان اقتصادی بلژیک دعوت ‌می‌کنند که در اجرای این پروژه‌ها مشارکت کنند.

بختیاری با اشاره به ایجاد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در اتاق تهران و همکاری با موسسات مشاوره بین‌المللی گفت: این موسسات نظیر رولندبرگر و آمبروزوتی، ‌می‌توانند پروژه‌های اقتصادی در ایران را از نظر توجیه‌پذیری تایید کنند. به طور قطع یکی از راه‌های ارتقای سطح مناسبات اقتصادی و تجاری، همکاری‌های  و سرمایه‌گذاری‌های مشترک است که در این پروژه‌ها امکان آن فراهم شده است.

عناوین برگزیده