تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۴۵۴
کد خبر: ۱۰۷۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افت ارزش دلار و کاهش موجودی، از مهم‌ترین عوامل رشد نسبی آلومینیوم بودند

می متالز - طی 2 هفته گذشته قیمت آلومینیوم، نسبت به افت موجودی انبارها با نرخ بسیار کندی واکنش نشان داد و روندی صعودی را طی کرد. این درحالی است که در این دوره علاوه بر کاهش موجودی انبارها، افت ارزش دلار آمریکا از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت بسیاری از فلزات پایه، از جمله آلومینیوم بود.
افت ارزش دلار و کاهش موجودی، از مهم‌ترین عوامل رشد نسبی آلومینیوم بودند

به گزارش می متالز، نمودار 1، روند تغییرات قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن را به‌همراه نوسانات موجودی انبارهای این فلز طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، موجودی آلومینیوم انبارهای بورس فلزات لندن طی یک ماه گذشته، روندی نزولی را طی کرده است؛ هر چند که در نیمه دوم ماه ژانویه، مقداری افزایش داشت، اما در مجموع با کاهش همراه بود و این کاهش طی 2 هفته گذشته به بیشترین حد خود رسید؛ به‌طوری که طی این دوره در مجموع از موجودی انبارهای بورس فلزات لندن حدود 14.2 هزار تن کاسته شد.

در عین حال، همان‌طور که نشان داده شده، قیمت آلومینیوم با نرخ بسیار کندی، نسبت به این افت موجودی انبارها واکنش نشان داد و روندی صعودی را طی کرد. این در حالی است که علاوه بر کاهش موجودی انبارها در این دوره، افت ارزش دلار آمریکا از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت بسیاری از فلزات پایه، از جمله آلومینیوم بود. همچنین رشد شاخص مدیران خرید چین در بخش صنعت، از رشد قیمت آلومینیوم نیز حمایت کرد و البته انتشار آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده، از مهم‌ترین عواملی بود که سبب افت ارزش دلار آمریکا شد؛ بنا به این آمار، تولید ناخالص داخلی آمریکا طی فصل چهارم سال 2017 نسبت به دوره مشابه از سال گذشته حدود 2.6 درصد افزایش یافت که نسبت به رشد 3 درصد مورد انتظار شده کمتر بود. این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده طی 3 ماهه چهارم سال، 3.2 درصد پیش‌بینی شده بود و طی بازبینی ثانویه، مقدار آن را به 3 درصد کاهش دادند. بدین ترتیب، شاخص ارزش دلار از مقدار 90.19 واحد در 22 ژانویه، به 89.04 واحد در روز 2 فوریه افت پیدا کرد.

در مجموع طی هفته گذشته، قیمت آلومینیوم به‌طور متوسط  2 هزار و 230 دلار به‌ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن که در حدود 2 هزار و 228 دلار بر هر تن بود، نزدیک به 2 دلار به‌ازای هر تن افزایش داشت. همچنین بررسی قیمت 3 ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که طی 2 هفته گذشته، اختلاف بین قیمت 3 ماهه با قیمت نقدی، به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است؛ در حالی که این اختلاف قیمتی در 16 ژانویه به بیش از 10 دلار به‌ازای هر تن نیز رسید، در روز 2 فوریه، متوسط قیمت 3 ماهه حدود یک دلار بر هر تن، کمتر از قیمت متوسط روزانه نقدی در آن روز بود. از این رو، انتظار نمی‌رود که قیمت آلومینیوم در هفته‌های آتی، رشد چندانی داشته باشد.

در عین حال نیز، آلومینا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه ورودی واحدهای ذوب آلومینیوم، در چند هفته گذشته در بازار چین (مهم‌ترین بازار مصرف این محصول در جهان)، پس از افت نزدیک به 150 دلاری به‌ازای هر تن در ماه دسامبر 2017، در زیر سطح 450 دلار بر تن تقریبا ثابت باقی مانده است. هر چند که بسیاری بر این عقیده هستند که با آغاز سال نوی چین (16 فوریه) قیمت این محصول می‌تواند تحریک شده و به سطوح بالایی حرکت کند. با این حال، انتظار نمی‌رود که افزایش قیمت این محصول، حتی در صورت تحقق طی چند هفته آتی، تأثیر چندانی بر قیمت آلومینیوم در همین دوره داشته باشد.

عناوین برگزیده