تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۱۰۷۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

محصولات تخت فولادی همچنان حاکم بازار هستند

می متالز - شرکت‌های بزرگ فولادی همواره بیشترین معاملات بورس کالا را به‌خود اختصاص می‌دهند و در واقع بازار فولاد کشور اغلب در اختیار آن‌ها است.
محصولات تخت فولادی همچنان حاکم بازار هستند

به گزارش می متالز، به‌طور مثال فولاد مبارکه با تولید بیش از 6.5 میلیون تن محصول تخت فولادی، بیش از نیمی از بازار فولاد کشور در بورس کالا را در اختیار دارد. البته حرکت فولادسازان دنیا به‌سمت تولید ورق‌های خاص فولادی است؛ اما با این حال شرکت فولاد مبارکه در دی ماه نیز بیشترین معاملات فولادی را به‌خود اختصاص داد. صنعت فولاد کشور طی سال‌های اخیر دچار تحولات بزرگی شده است و این موضوع را می‌توان از تغییر شرایط بازار و نیز تقاضای موجود در آن مشاهده کرد. در گذشته اغلب محصولات فولادی ایران را محصولات طویل تشکیل می‌دادند و در این رابطه شرکت‌های بسیاری وجود داشت، اما با تأسیس شرکت فولاد مبارکه و حرکت این شرکت به‌سمت تولید ورق‌های فولادی، بخش عمده‌ای از بازار فولاد کشور در اختیار این شرکت قرار گرفت. در حال حاضر نیز حاکمیت بازار فولاد کشور با فولادهای تخت است و این روندی است که حتی بازارهای فولادی در دنیا نیز پیش گرفته‌اند و در نهایت غیر قابل اجتناب خواهد بود. با این وجود علاوه بر شرکت فولاد مبارکه دیگر شرکت‌ها نیز به عرضه محصولات مختلف فولادی در بازار مشغول هستند، اما میزان آن‌ها در حدی نیست که بتواند با شرکت فولاد مبارکه رقابت یا مقابله کند.

همان‌طور که در نمودار 1 می‌بینیم در دی ماه سال جاری 612 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 809 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 587 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. در این میان ورق گرم فولاد مبارکه مانند همیشه بیشترین عرضه و معاملات را به‌خود اختصاص داد؛ به‌طوری که در مقابل عرضه 269 هزار تن از این محصول، 345 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز این محصول به میزان 247 هزار تن به فروش رفت. تختال نیز از سوی 2 شرکت فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان به میزان 90 هزار تن عرضه شد که 119 هزار تن تقاضا داشتند و در نهایت تمامی تختال‌ها به فروش رفتند. ورق سرد مبارکه در بورس کالا به میزان 79 هزار تن عرضه شد که تقاضای 78 هزار تنی داشت و در نهایت به همین میزان معامله صورت گرفت. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود نیز از سوی شرکت فولاد مبارکه به میزان 16 هزار تن و 8 هزار تن معامله شدند.

تیرآهن نیز از سوی چندین شرکت فولادی به میزان 29 هزار تن عرضه شد که با 64 هزار تن تقاضا مواجه شد که در نهایت 28 هزار تن از این محصول به فروش رفت. سبد میلگرد و تیرآهن ذوب آهن نیز به میزان 27 هزار تن عرضه شد که تقاضای 59 هزار تنی داشت و همه این محصول معامله شد. شمش بلوم نیز از سوی فولاد خوزستان به میزان 24 هزار تن عرضه شد که با همین میزان تقاضا و معامله مواجه شد. میلگرد نیز از سوی شرکت‌های فولادی در حدود 15 هزار تن عرضه شد که به میزان 21 هزار تن تقاضا داشت و 13 هزار تن از این محصول به فروش رفت. سبد مخلوط ذوب آهن نیز به میزان 17 هزار تن فروخته شد.

عناوین برگزیده