تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۱۰۷۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مسئولین چاره اندیشی کنند

آلایندگی واحدتولید آهن اسفنجی کارخانه فولادمیانه وتهدیدسلامتی مردم

می متالز - راه‌اندازی واحد تولید آهن اسفنجی کارخانه فولاد میانه طی ماه‌های گذشته با چالش‌های مختلفی همراه بوده که آلاینده‌ها و آلودگی‌های این واحد صنعتی مشکلات متعددی را برای مردم میانه به وجود آورده است.
آلایندگی واحدتولید آهن اسفنجی کارخانه فولادمیانه وتهدیدسلامتی مردم

به گزارش می متالز، راه‌اندازی واحد تولید آهن اسفنجی کارخانه فولاد میانه طی ماه‌های گذشته با چالش‌های مختلفی همراه بوده که آلاینده‌ها و آلودگی‌های این واحد صنعتی مشکلات متعددی را برای مردم میانه به وجود آورده است.

نزدیکی به سد برای تأمین آب، مجاورت با کارخانه فولادسازی میانه، دسترسی به خط آهن و خط ترانزیت میانه- تبریز ازجمله  شاخصه‌هایی بود که سرانجام باعث شد، مهرماه سال جاری بخش احیای مستقیم در قالب پروژه کارخانه تولید آهن اسفنجی میانه، از طرف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به انجام رسیده و با حضور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد.

فرآیند کار به این صورت است که سنگ‌آهن پس از استخراج از معدن، در فرآیندی به گندله تبدیل می‌شود. گندله واحدهای کوچکی است که از طریق عملیات احیا، برای ذوب آماده می‌شود که در این مرحله به آن آهن اسفنجی می‌گویند. این آهن اسفنجی، خوراک اصلی کارخانه‌های فولاد است.

در اینجا ذکر یک نکته ضروری است که در کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد میانه از روش جدیدی برای احیا استفاده می‌شود که به همت متخصصان ایرانی ابداع‌شده و در دنیا بانام پرشین ریداکشن (Persian Reduction) یا احیای مستقیم ایرانی ثبت‌شده است. این روش که به‌اختصار، پِرِد (pered) نامیده می‌شود هرچند تشابهاتی با روش‌های قبلی احیا دارد اما تفاوت‌های آن باعث افزایش بازدهی و مصرف کمتر انرژی و سایر سیالات شده است.

در این روش غیر از استفاده از گاز طبیعی از بخارآب هم استفاده می‌شود که در ظرفیت‌های زیر دو میلیون تن در سال هزینه سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد و آلایندگی کمتری هم به محیط‌زیست وارد می‌سازد.

طبق اذعان کارشنان مربوطه در حال حاضر نگرانی برای آلایندگی واحدهای آهن اسفنجی وجود دارد اما به دلیل نیاز فولادسازان به این محصول و کمبود زغال کک شو ( برای تغذیه کوره بلند فولادسازی‌ها) تقاضا برای آهن اسفنجی افزایش‌یافته است. که این مسئله باعث شده علی‌رغم تمهیدات انجام‌گرفته موضوع آلایندگی این واحد صنعتی برای اهالی منطقه به‌ویژه شهرک اسلام‌آباد( راه‌آهن) میانه مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.

هرچند فردین فرمند نماینده مردم میانه در مراسم افتتاح کارخانه آهن اسفنجی این شهرستان ضمن انتقاد شدید با اشاره به وجود مشکل آلایندگی کارخانه آهن اسفنجی، خواستار مطالعه زیست‌محیطی و توجه جدی مسئولین امر نسبت  به حل این موضوع شد. اما گویی حل این مشکل زیست‌محیطی بیشتر از آن پیش از افتتاح این مجموعه صنعتی موردتوجه مسئولین امر قرار گیرد حال علی‌رغم سکوت شیویاری در خصوص این مشکل درروند افتتاح این کارخانه، حتی موجب موضع‌گیری وی به‌عنوان نماینده دوم میانه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در کارگروه سلامت شهرستان و اشاره به مشکل آلایندگی و به خطر افتادن سلامتی اهالی منطقه شده است.

سکوت دستگاه‌های اجرایی در قبال این مشکل زیست‌محیطی که رفته‌رفته تبدیل به یک معضل و فاجعه خواهد شد و اعتراضات اهالی منطقه که با ایجاد مشکلات متعدد تنفسی به‌ویژه برای کودکان و سالمندان، می‌تواند زیر ذره‌بین رسانه‌ها باشد، چراکه اغلب مسئولین به دنبال افتتاح طرح‌ها به‌منظور گزارش دهی و نمایان‌تر کردن اقدامات و خدمات دولت بوده‌اند و مشکلات و نظارت‌های بعدازآن را به شکل غیرقابل‌قبول در پیش‌گرفته‌اند.

شهرستانی که از مشکلات فراوانی ازجمله بیکاری و تخصیص نیافتن منابع مالی رنج می‌برد، حال داشتن محیط‌زیست سالم به‌عنوان حقوق مسلم شهروندی نیز به لیست مشکلات آنان اضافه‌شده است.

عناوین برگزیده