تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۱۰۷۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحلیل دو پیش‌بینی در بازار سنگ‌آهن

می متالز - با ورود به سال جدید میلادی، پیش‌بینی‌ها هم حول قیمت سنگ‌آهن جهانی بیشتر می‌شود.
تحلیل دو پیش‌بینی در بازار سنگ‌آهن

به گزارش می متالز، قیمت سنگ‌آهن در بازه هفتگی به میزان ۲۵/ ۲ درصد، ماهانه ۳۸/ ۳ درصد و سالانه ۷۵/ ۸ درصد کاهش داشته است و آخرین قیمت این کامودیتی در بازارهای جهانی هم ۷۳ دلار در هر تن ثبت شده است. در این راستا گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که قیمت سنگ‌آهن در هر تن باز‌هم به بالای ۸۰ دلار می‌رسد (پیش‌بینی ۳ ماهه) و در ادامه به این موضوع صحه گذاشته است که احتمالا بعد از تعطیلات چین این اتفاق رخ می‌دهد. در این تحلیل و پیش‌بینی آمده است افزایش تقاضا از یکسو و از سوی دیگر افزایش قیمت نفت این موضوع را تقویت می‌کند.از سوی دیگر وود‌مکنزی گفته چون عرضه جهانی سنگ‌آهن افزایش پیدا کرده و تقاضا برای این کامودیتی کم شده، پیش‌بینی می‌شود قیمت از این هم پایین‌تر بیاید، یعنی در یک دوره کوتاه‌مدت پیش‌بینی‌ها منفی است (به‌طوری‌که تا ۶۳ دلار هم می‌تواند کاهش پیدا کند.)

پیش‌بینی‌ها از قیمت سنگ‌آهن در میان‌ مدت اما موضوع دیگری را مطرح می‌کند، گلدمن‌ساکس گفته است در میان‌مدت قیمت این کامودیتی تا ۸۵ دلار هم می‌تواند برسد یعنی یک تغییر فاز نسبتا بزرگ در دامنه زمانی کوتاه به وجود خواهد آمد.اما در این میان کارشناسان اصیل حوزه سنگ‌آهن بر این باورند خیلی از شرکت‌های جهانی تحلیلگری که در حوزه قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن دست به ارائه تحلیل می‌زنند، به گونه‌ای بر اساس یکسری مسائل خاص این تحلیل‌ها را ارائه می‌دهند و حتی مواردی گزارش شده که این موسسات با دریافت پول، اطلاعات اشتباهی ارائه داده‌اند.

در این‌باره کیوان جعفری طهرانی کارشناس و تحلیلگر بین‌المللی بازار سنگ‌آهن و فولاد درخصوص پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلف درخصوص قیمت سنگ‌آهن به «دنیای‌اقتصاد» توضیح می‌دهد: در مورد سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۸ قبل از این هم توضیح داده بودم که روند کلی بازار با توجه به تعطیلات به چه شکل خواهد بود، به‌طوری‌که با توجه به اینکه عید شکوفه‌های چین (هرچند به‌طور رسمی از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ فوریه است ولی چینی‌ها رسما از ۱۰ فوریه به مرخصی می‌روند و از آن طرف هم از ۲۱ فوریه دیرترتعطیلات را به اتمام می‌رسانند.) باعث می‌شود سیستم حمل‌ونقل‌ ریلی، جاده‌ای و هوایی چین پاسخگوی جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری این کشور نبوده و اختلالاتی را با خود به همراه بیاورد. به همین دلیل به چینی‌ها طبق جدول زمانبندی مرخصی می‌دهند که زودتر به تعطیلات رفته و دیرتر بازگردند چرا‌که حجم بالای مسافرت‌های شهروندان این کشور در حوزه داخلی است؛ بنابراین ممکن است از اواخر فوریه یا اوایل مارس بازار مثبت شود.

وی در ادامه با عنوان کردن این موضوع که با عدد ۶۳ دلار برای سنگ‌آهن جهانی موافق هستم، اعلام کرد: در واقع این رقم را بین ۶۰ تا ۶۵ دلار و البته معدل سال را نزدیک‌تر به ۶۵ دلار می‌دانم و اگر هم از این عدد پایین‌تر بیاید، مجددا افزایش پیدا می‌کند. حتی اگر قیمت از سقف ۸۰ دلار هم بالاتر برود یا از کف ۵۰ دلار هم پایین‌تر برود.وی در ادامه در رابطه با اینکه چرا امکان دستیابی قیمت به ۸۰ دلار را نیز بعید نمی‌داند، گفت: در اواخر فوریه سال ۲۰۱۷ شاهد بودیم که قیمت سنگ‌آهن به‌صورت ضربه‌ای تا ۹۴ دلار هم بالا رفت ولی ماندگار نبود و بازگشت قیمتی داشت. وی درخصوص تحرکات بازار جهانی سنگ‌آهن و با تمرکز بر فعالیت‌های چین توضیح داد: روز جمعه بازار جهانی سنگ‌آهن چرخش داشت و بازار پرهیجانی بود، علت این موضوع آن بود که پیش‌بینی تمدید محدودیت در ایالت هبی به مدت ۲ ماه برای فولادسازان در روز جمعه لغو شد.

در واقع دولت چین به‌طور رسمی در روز جمعه این محدودیت را برداشت، موضوعی که موجب عقب‌نشینی بازار شد و شاهدافزایش قیمت سنگ‌آهن بودیم. به عبارتی شایعه‌ای که برای تمدید ۲ ماهه محدودیت‌ها در ایالت هبی بود، لغو و باعث چرخش در بازار شد، درخصوص این تصمیم دولت چین باید گفت، بیلت گران شده بود و دولت چین برای کنترل این موضوع اعلام کرد که این محدودیت ادامه نخواهد داشت.این تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ‌آهن در ادامه اعلام کرد: اتفاقی که در سال ۲۰۱۷ رخ داد، این بود که شاهد بودیم کاهش تولید فولاد در چین اتفاق نیفتاد و حدود ۸۳۰ میلیون تن فولاد تولید شده است. این رقم در سال ۲۰۱۶ برابر با ۸۰۰ میلیون تن بود، به‌طوری‌که مرور آمار تولید فولاد چین نشان می‌دهد که ظرفیت‌های کوره‌های بلند را کاهش داده‌اند و ظرفیت کوره‌های قوس را افزایش می‌دهند. به گفته وی طبیعتا بازار قراضه در سال ۲۰۱۸، بازار خوبی خواهد بود، هر‌چند که الان شاهد کاهش قیمت قراضه در منطقه هندوستان و ترکیه هستیم ولی نوید رونق بازار قراضه وجود دارد.

 

سنگ‌آهن کم‌عیار

این تحلیلگر در ادامه به اتفاق جدیدی در بازار سنگ‌آهن جهانی اشاره کرده و گفت: نماینده شرکت «اف‌ام‌جی فورتسکیو» پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۱۸، ‌محصول جدید که عیار پایین‌تری خواهد داشت را بنچ‌مارک کرده و وارد بازار خواهد کرد. سال ۲۰۱۱ بود که فورتسکیو چینسگ‌فاین را معرفی کرد، در واقع در سال ۲۰۰۸ که اف‌ام‌جی فورتسکیو تاسیس شد تا ابتدای ۲۰۱۸ معادل ۹۶۵ میلیون تن یعنی چیزی قریب به یک میلیارد تن سنگ‌آهن صادر کرد که این میزان در بازه ده‌ساله رکورد بالایی است، از نظر سوددهی و درآمدزایی از تمامی سنگ‌آهن‌های سری اول و دوم استرالیا مانند بی.اچ.بی.بیلتون و ریوتنتو نیز جلو زده است.اگر اف.ام.جی بخواهد بازار را به سمت سنگ‌آهن‌های کم‌عیار سوق دهد بازار از این روند حمایت خواهد کرد چرا‌که اف.ام.جی پیشتاز و پیشرو در بازار است.

وی در ادامه با اشاره به قیمت آهن‌اسفنجی فوب ایران گفت: در حال‌حاضر قیمت آهن اسفنجی فوب ایران بین ۲۹۰ تا ۲۹۵ دلار در تغییر است و صادرات به هندوستان به میزان چند دلار بالاتر از این اندازه است، به‌طوری‌که قیمت Dri صادراتی هندوستان به بنگلادش بالای ۳۱۰ دلار است. این در حالی است که برخی از تاجران هندی محصول ایران را به آنجا می‌برند و به‌عنوان محصول هندی می‌فروشند.وی در ادامه موضوع دیگری را مطرح کرد و گفت: با توجه به برنامه تولید سال ۲۰۱۸ و افزایش تولید نسبت به ۲۰۱۷که شرکت‌های بزرگ نظیر گلنکور اعلام کرده‌اند، این روند را به ضرر استرالیا و برزیل می‌دانم، هر‌کدام از شرکت‌های استرالیایی و برزیلی افزایش ظرفیت تولید دارند، این در حالی است که قبلا عنوان شده بود که افزایش ظرفیت‌هایشان را در مارکت نمی‌آورند تا اینکه تا قبل از سال ۲۰۱۸ اعلام کردند که این افزایش ظرفیت را می‌آورند.

عناوین برگزیده