تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۲۸
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۱۰۶۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قاسمی در نشست خبری خود اعلام کرد؛

افزایش روابط اقتصادی ایران و فرانسه در واکنش به نقض عهد آمریکا

می متالز - نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه 16 بهمن ماه، در این وزارتخانه و با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی برگزار شد.
افزایش روابط اقتصادی ایران و فرانسه در واکنش به نقض عهد آمریکا

به گزارش می متالز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست خبری در پاسخ به سوال در مورد اخباری در رابطه با اختصاص خط اعتباری 1.5 میلیارد یورویی از سوی بانک سپرده گذاری فرانسه برای خریداران ایرانی کالاهای فرانسوی، به عنوان راه حلی برای سنگ اندازی‌های آمریکا در موضوع برجام گفت:" سنگ‌اندازی‌ها و تخطی‌های دولت آمریکا بعد از برجام به شدت ادامه پیدا کرده و ادامه خواهد داشت. آمریکا نشان داده که حاضر نیست تعهدات خود را بپذیرد و در همین چارچوب به کارشکنی‌هایش ادامه می‌دهد."

قاسمی در مورد این خط اعتباری 1.5 میلیارد یورویی گفت:" آنچه که توسط بانک های فرانسوی مطرح شده در چارچوب مناسبات مثبت بین ایران و فرانسه است. در یکی دو سال گذشته روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در یک روند منطقی و مشخص برقرار بوده است."

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: "چنین توقعی از فرانسه وجود دارد که پس از برجام و در شرایط کنونی با تسهیلات لازم را برای همکاری های دو کشور افزایش دهد."

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رایزنی های وزارت امور خارجه درباره اختصاص خطوط اعتباری دیگر کشورها و اینکه چه کشورهای دیگری برای همکاری تجاری با ایران خطوط اعتباری در نظر گرفته اند، گفت: در این باره نام تعداد زیادی از کشورها مطرح است و مذاکراتی هم جریان دارد.

وی افزود: برخی از این مذاکرات نهایی شده، برخی در حال مذاکره است و برخی هم در حال طی مراحل پایانی است. این موضوع هم برای ما و شرکای ما مهم است و امیدواریم بتواند به درستی و با دقت لازم به پیش برود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که علیرغم کارشکنی های ایالات متحده و تلاش آن برای ممانعت از بهره مندی ایران از مزایای برجام این خطوط اعتباری بخشی از این کارشکنی ها را خنثی کند.

در پاسخ به سوالی دیگری درباره سفر آینده رییس جمهوری فرانسه به تهران و ادعایی که یکی از نمایندگان مجلس درباره شروط ماکرون برای حضور در ایران گفته است، بیان کرد: ایران در چهار دهه گذشته نشان داده است که از چه منشی در ارتباط با دولت های دیگر پیروی می کند، ما شرط پذیر نیستیم و خودمان درباره سیاست هایمان تصمیم می گیریم.

قاسمی اظهار کرد بحثی که درباره شروط آقای مکرون برای سفر به ایران مطرح شده غلط، نابجا و کاملا اشتباه است که در چارچوب سیاست های جمهوری اسلامی ایران نمی گنجد.

وی گفت: من ریشه این مباحث را نمی فهمم و اطلاعی هم از آن ندارم و از وزارت امور خارجه و سفارت ایران در پاریس هم در این باره چیزی نشنیدم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هنوز تاریخی برای سفر رییس جمهوری فرانسه به ایران مشخص نشده اظهار کرد: قرار بود بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران دو کشور درباره آن تصمیم گیری کنند و ما بعد از این سفر می توانیم بیشتر صحبت کنیم ولی روسای جمهور و مقاماتی که به ایران می آیند در سفرهای رسمی به حضور رهبری می رسند و این در پروتکل های ایران امری پذیرفته شده و طبیعی است و آن را به گونه ای دیگر تعبیر کردن اشتباه است.

قاسمی یادآور شد: در گذشته هم معمولا وقتی روسای دولت ها به ایران سفر می کردند توسط رهبری به حضور پذیرفته می شدند و این نمی تواند شرط تلقی شود.

وی گفت: فرانسه هم علیرغم همکاری های رو به رشد در جایگاهی نیست که بخواهد برای ایران چنین شرطی و شروطی تعیین کند.

سیاست های زیاده خواهانه آمریکا محکوم است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون دکترین جدید هسته ای آمریکا اظهارداشت: سیاست های یکجانبه گرایانه و زیاده خواهانه آمریکا قطعا با عکس العمل کشورهای مستقل جهان مواجه خواهد شد، این سیاست ها قطعا محکوم است و می تواند جامعه جهانی را با دشواری های بسیار مواجه کند.

به گفته قاسمی سیاست های آمریکا ثبات و امنیت جهانی را مورد خدشه قرار می دهد و جامعه جهانی باید به این سیاست ها عکس العمل لازم را داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره تداوم حضور آمریکایی ها در عراق اظهار داشت: عراق کشور مستقلی است و خودش سیاست هایش را تعیین می کند. من فکر می کنم حضور نیروهای بیگانه در عراق در نهایت نمی تواند ادامه یابد و این حضور قطعا مغایر با منافع ملی عراق است ولی آنچه مسلم است این موضوعات در حیطه اختیارات مردم و دولت عراق است که تصمیم بگیرند با چه کشورهایی روابط خود را تنظیم کنند.

وی تصریح کرد: تجربه نشان می دهد که حضور آمریکا در هر کدام از کشورهای منطقه نتایج مطلوبی هم برای مردم آن کشور و منطقه نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مداخله‌جویانه مقامات وزارت خارجه آمریکا در امور داخلی ایران از جمله واکنش سخنگوی این وزارتخانه در ارتباط با بازداشت تعدادی از زنان ایرانی که حجاب از سر خود برداشته بودند،‌ اظهار کرد: آمریکایی‌ها بار اول‌شان نیست که این‌گونه اظهارات خصمانه را مطرح می‌کنند، آن‌ها از هر فرصتی برای مداخله در امور داخلی ایران استفاده می‌کنند و قطعا این نوع مداخلات محکوم و غیرقابل پذیرش است.

تجار ایرانی در اجلاس بازسازی عراق حضور خواهند داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره حضور ایران در اجلاس بازسازی عراق که قرار است در کویت برگزار شود اظهارداشت: موقعیت ما با سایر کشورها در عراق متفاوت است، ما از دیرباز و بعد از سقوط حکومت استبدادی در عراق همواره درکنار مردم این کشور قرار داشتیم و تا جایی که توانسته ایم همکاری های خوبی در حوزه های اقتصادی و مبادلات فرهنگی و آمد و شد میان نهاد های مختلف داشته ایم.

وی تصرح کرد: ما قطعا در اجلاس کویت شرکت خواهیم کرد، باید ببینیم چه برنامه ریزی وجود خواهد داشت و بعد از اجلاس درباره چگونگی سیاستگذاری و همکاری با عراق نظراتمان را مطرح می کنیم.

قاسمی با بیان اینکه تعدادی از تجار ایرانی در روزهای نخستین اجلاس حضور خواهند داشت ابراز امیدواری کرد تجار ایرانی بتوانند پروژه ها و همکاری های خود را با طرف های عراقی مشخص کنند.

وی در عین حال گفت همکاری های ما با عراق منوط به چنین اجلاسی نخواهد بود، در عین حال سعی می کنیم با تمام قدرت در اجلاس حضور داشته باشیم و به موفقیت این اجلاس کمک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه در طول سال‌های گذشته به صورت مستمر در اجلاس اقتصادی داووس شرکت می‌کردند ولی امسال در این اجلاس شرکت نکردند و عده‌ای عدم شرکت آقای ظریف در این اجلاس را مربوط به حضور آقای ترامپ و نتانیاهو رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این کنفرانس دانستند، اظهار کرد: چنین چیزی نیست و من علت عدم حضور آقای ظریف در اجلاس داووس را پیش از این تشریح کردم.

وی ادامه داد: هیچ ارتباطی بین عدم حضور آقای ظریف و اشخاصی که در اجلاس داووس شرکت کرده بودند وجود ندارد و علت عدم حضور ایشان همان موضوعی بود که من پیش از این اشاره کرده بودم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که در هفته اول اجرای تغییر ساختار در وزارت خارجه بودیم این ضرورت وجود داشت که آقای ظریف در این زمان در تهران باشند و به همین دلیل در این اجلاس شرکت نکردند و اگر چیزی جز این در مورد علت عدم حضور آقای ظریف در اجلاس داووس مطرح می‌شود نادرست و اشتباه است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین گفت‌وگوهای ایران و کانادا، ‌تصریح کرد: تعاملات ما با کانادا ادامه دارد و در تلاش هستیم که هیات دیگری را در سطح کارشناسی برای ادامه مذاکرات بین دو کشور تبادل کنیم ولی هنوز تاریخی برای این دیدار و انجام این مذاکرات کارشناسی مشخص نشده است.

این مقام مسئول در وزارت خارجه تاکید کرد: تعاملات بین دو کشور وجود دارد و امیدواریم مذاکرات بین دو کشور به خوبی ادامه پیدا کند چنانچه طرفین به نقطه مطلوب خود در این زمینه دسترسی پیدا کنند.

در مسائل داخلی افغانستان دخالت نمی کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که رییس امنیت ملی افغانستان به تازگی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی اعلام کرده که ایران و روسیه به خاطر این‌که طالبان علیه داعش می‌جنگد،‌ کمک‌هایی را به این گروه ارائه می‌کند ولی این کمک‌ها به اندازه‌ای نیست که در تبلیغات مطرح می‌شود و نظر شما در مورد اینگونه سخنان که ایران به طالبان کمک می‌کند، چیست؟ گفت: در ابتدا امیدوار هستیم که دولت دوست و برادر ما افغانستان بتواند در کنار سایر احزاب و گروه‌های موجود در این کشور تلاش‌های بیشتری را در جهت تثبیت ثبات و بازگرداندن امنیت در این منطقه انجام دهد.

وی با تاکید بر این‌که «مسائل داخلی افغانستان مربوط به خود این کشور است و ما دخالتی نداریم»، ادامه داد: بعضا اظهارات ضد و نقیضی از سوی مقامات بخش‌های امنیتی، سیاسی و احزاب افغانستان نسبت به مسائل برخی از گروه‌ها در این کشور مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد این موضوع ناشی از مسائل داخلی افغانستان است. آن‌چه که برای ایران مهم و اساسی است وجود آرامش، امنیت و ثبات در مجموعه این کشور است تا این کشور در سایه وجود امنیت بتواند در راه فرآیند توسعه اقتصادی برای ایجاد رفاه بیشتر برای مردم این کشور قدم‌های مناسب بردارد.

وی همچنین در مورد آخرین تحولات شمال سوریه و حمله ترکیه به عفرین و نقش ایران برای توقف این حملات، گفت: این‌که گفته شود ایران از تحولات این منطقه کنار گذاشته شده درست نیست. سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در آستانه همکاری‌های خود را داشته و ادامه می‌دهند.

وی همچنین به مواضع ایران در مورد حمله ترکیه به عفرین اشاره کرد و گفت: ما پیش از این نیز گفته‌ایم که باید این اقدامات متوقف شود و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود.

قاسمی با بیان این‌که «ادامه این روند ممکن است به بازگشت تروریست‌ها در این منطقه کمک کند»، ادامه داد: ما تاکید داریم که ترکیه باید مسائل خود در این زمینه را در چارچوب نشست‌های آستانه و با توجه به نقطه نظرات دولت دمشق پیگیری کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما در حال تماس و رایزنی با دو طرف ماجرا هستیم و این رایزنی‌ها با هر دو کشور نیز ادامه پیدا می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که «تماس‌ها و رایزنی‌های ما با دولت‌های ترکیه، روسیه و سوریه در مورد تحولات منطقه ادامه داشته و طبق اطلاعاتی که من دارم این تماس‌ها و مذاکرات ادامه خواهد داشت»، تاکید کرد: برای ما مهم است که دستاوردهای آستانه و آن‌چه که در این زمینه حاصل شده ادامه پیدا کند و بتوانیم گام‌های بیشتری را در ایجاد صلح و ثبات در سوریه برداریم.

پیگیری پرونده بیژن قیصر

در مورد آخرین پیگیری‌های این وزارتخانه در ارتباط با پرونده بیژن قیصر شهروند ایرانی آمریکایی که چندی پیش در اثر شلیک مستقیم گلوله پلیس آمریکا کشته شد، تصریح کرد: پیگیری این پرونده ادامه دارد و این پرونده مفتوح است.

وی با بیان اینکه پیگیری وضعیت شهروندان ایرانی از جمله پیگیری این پرونده بسیار برای ما مهم است، خاطرنشان کرد: متاسفانه رفتارهای تبعیض‌آمیز و ناجوانمردانه‌ای در مورد این شهروند ایرانی صورت گرفته و چنین موضوعی اهمیت پیگیری این پرونده را افزایش می‌دهد.

قاسمی به نوع رفتار آمریکایی‌ها و کارشکنی‌هایشان در مورد اینگونه پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع ما هنوز در مورد این پرونده به نتایج لازم نرسیده‌ایم ولی همانطور که گفتم این پرونده را با جدیت تمام در سطح ملی و وزارت خارجه پیگیری می‌کنیم تا حق این شهروند ایرانی را احیا کنیم و به خانواده این شهروند ایرانی در راستای پیگیری وضعیت پرونده فرزندانشان کمک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که دادگاهی در آمریکا احمد شیخ‌زاده یکی از اعضای سابق نمایندگی ایران در آمریکا را به جرم مسائل مالیاتی به سه ماه زندان محکوم کرده است نیز  توضیح داد: در ادامه سیاست‌های قبلی آمریکا علیه ایران، ما در طی این سال‌ها شاهد یک نوع اعمال فشار از سوی این کشور بر روی اتباع ایرانی در آمریکا و برخی دیگر از کشورها بوده‌ایم.

وی به این مورد اشاره کرد و گفت: اتهاماتی که در این زمینه مطرح شده واهی است و یک کار سیاسی است و در ادامه جنگ روانی علیه ایران و ایجاد فشار بر اتباع ایرانی است. این اقدامات آمریکا تاثیری ندارد و این کشور باید از اقدامات خود در این ارتباط دست برداشته و اقدام به آزاد کردن اتباع ایرانی در این کشور و متوقف کردن تحت تعقیب قرار دادن دیگر شهروندان ایرانی در دیگر کشورها کند.

عناوین برگزیده