تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۴۱۰
کد خبر: ۱۰۶۶۹
معاون ساخت راه‌آهن:

هنوز ریلی از ذوب‌آهن بیرون نیامده است‌ / احتمال از دست رفتن کریدور جاده ابریشم در ایران

می متالز - معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت با بیان اینکه هنوز ریلی از کارخانه ذوب‌آهن بیرون نیامده است، گفت: حلقه‌های مفقوده و قطعه‌های ساخته نشده راه‌آهن آفت ترانزیت ریلی هستند.
هنوز ریلی از ذوب‌آهن بیرون نیامده است‌ / احتمال از دست رفتن کریدور جاده ابریشم در ایران

به گزارش می متالز، جبارعلی ذاکری امروز سه شنبه 17 بهمن 1396 در نشست خبریِ مدیرعامل و معاونان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: اسناد بالادستی موجود کشور شامل سند چشم‌انداز ایران 1404، سند توسعه بخش حمل‌ونقل‌، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم و قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی همه بر توسعه ریلی تأکید دارند.

وی گفت: از سوی دیگر اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا چندین شاخص برای توسعه و جایگاه ریلی تعریف کرده‌ است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بیان کرد: در شاخص تراکم که طول خطوط ریلی نسبت به جمعیت کشور است وضعیت ما مناسب نیست در این شاخص کشور روسیه با 845 کیلومتر راه‌آهن نسبت به یک میلیون نفر جمعیت در رتبه اول، آمریکا با 733 کیلومتر راه‌آهن نسبت به یک میلیون نفر جمعیت در رتبه دوم قرار دارد و ایران با 130 کیلومتر راه‌آهن نسبت به یک میلیون نفر جمعیت در رتبه مناسبی قرار ندارد بنابراین نیاز است توسعه ریلی در کشور به سرعت ادامه یابد.

ذاکری گفت: در اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها، کریدورهایی تعریف شده است؛ در این راستا‌ موقعیت استراتژیک کشورمان ایجاد می‌کند که کریدورهایی را تعریف کنیم و از ظرفیت ترانزیت استفاده مناسب داشته باشیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت:‌ کریدور شمال به جنوب از آب‌های آزاد تا خلیج فارس و سپس ایران، آذربایجان و اروپا از سوی صاحبان کالا مورد استقبال است.

ذاکری افزود: در حال حاضر بار جنوب شرق آسیا از طریق آب‌های آزاد به روسیه می‌رود و مدت زمان عبور این کالاها 45 روز طول می‌کشد در حالی که ما به صورت آزمایشی مسیر ترکیبی دریا و ریل را از ایران راه‌اندازی کردیم و کالا 17 روزه از بمبئی به روسیه رسید.

* احتمال از دست رفتن کریدور جاده ابریشم در ایران

وی با اشاره به افتتاح فاز یک توسعه بندر چابهار، اظهار داشت: پروژه ریلی چابهار - زاهدان در اولویت اجرا است و هندی‌ها نیز آماده سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها هستند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: در حال حاضر این پروژه با سه هزار نفر نیروی انسانی و تجهیزات در حال اجرا است و قطعاً با فاینانس دولتی هند پروژه سرعت می‌گیرد.

ذاکری ادامه داد: در این مسیر حلقه مفقوده ما از رشت به آستارا است، تا پایان سال ریل‌گذاری قزوین - رشت به پایان می‌رسد و پس از آن خط ریلی رشت - آستارا حلقه مفقوده این کریدور خواهد بود که با تکمیل آن چابهار از طریق ریل به روسیه متصل می‌شود.

وی افزود: با وجود حلقه‌های مفقوده فعلی در بخش ریلی، ترانزیت ریلی بار در کشور ما به درستی محقق نمی‌شود، حمل‌ونقل مثل رودخانه‌ای جاری است و اگر تمهیداتی برای عبور آن فراهم نشود مسیر خود را از جایی دیگر باز می‌کند نظیر اینکه این احتمال وجود دارد که کریدور ریلی ابریشم از ایران نگذرد و ما مزیت ترانزیت ریلی بار را از دست بدهیم.

* ثبت رکورد ساخت سالانه ۵۱۶ کیلومتر خط‌آهن

ذاکری گفت: امسال 516 کیلومتر خط ریلی در کشور ساخته می‌شود که 490 کیلومتر آن تا این لحظه ریل‌گذاری شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ادامه داد: متوسط ساخت ریل در کشور سالانه در 14 سال گذشته 174 کیلومتر بوده است و رکورد رقم 257 کیلومتر بود اما ما امسال رکورد را به 516 کیلومتر رساندیم.

ذاکری گفت: در پروژه قزوین - رشت از 265 کیلومتر مسیر ریلی 12 کیلومتر باقی مانده است و در پروژه میانه - بستان‌آباد از 232 کیلومتر پروژه 17 کیلومتر باقی مانده است که در فصل بهار افتتاح می‌شود.

* هنوز ریلی از ذوب‌آهن بیرون نیامده است

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت تولید ریل ملی گفت: ذوب‌آهن اصفهان برای تولید ریل قرارداد 20 هزار تنی ریل با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی اضافه کرد: ذوب‌آهن کماکان در حال تولید آزمایشی ریل است اما برای آنکه توان فنی ذوب‌آهن افزایش یابد، پیشنهاد دادیم‌ برای تأمین ریل از فاینانس استفاده شود ضمن آنکه ذوب‌آهن هم با انتقال فناوری، از مزیت یکی از شرکت‌های تولیدکننده ریل هندی استفاده کند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت:‌ هم‌اکنون در مرحله انعقاد قرارداد سه جانبه بین وزارت راه، ذوب‌آهن و شرکت تولید ریل هندی هستیم و این تفاهم‌نامه برای تولید 200 هزار تن ریل دنبال می‌شود.

ذاکری درباره نتیجه بررسی و آزمایش‌ها روی ریل‌های تولیدی ذوب‌آهن گفت:‌ این آزمایش‌ها روی ریل‌های واقعی انجام می‌شود در حالی که هنوز ریلی از کارخانه ذوب‌آهن بیرون نیامده است.

عناوین برگزیده