تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۵۵
بازدید: ۴۹۷
کد خبر: ۱۰۶۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس مطرح شد؛

شریعتمداری: مدیران شرکت‌های بزرگ از معادن کوچک مرتبط با حوزه کاری خود حمایت کنند/ کرباسیان: 92 درصد از معادن فعال کشور کوچک هستند

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با بیان ضرورت توجه به معادن کوچک برای موضوع اشتغال و تولید، گفت: از مدیران شرکت‌های بزرگ خواسته ام تا معادن کوچک مرتبط با حوزه کاری خود را مورد حمایت قرار دهند، این مضوع در راستای حمایت از تولید و اشتغال در کشور است.
شریعتمداری: مدیران شرکت‌های بزرگ از معادن کوچک مرتبط با حوزه کاری خود حمایت کنند/ کرباسیان: 92 درصد از معادن فعال کشور کوچک هستند

به گزارش می متالز، محمد شریعتمداری، در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس افزود: هدف ما رشد و تعالی ایران اسلامی در حوزه های مادی و معنوی است و مادیات و معنویات در معدن در هم آمیخته است‌.

وی معدن را دارای جایگاه مقدسی دانست و تصریح کرد: به اعتقاد من حرکت در مسیر توسعه معدن گام برداشتن بر نقشه راهی است که خداوند برای بشر ترسیم کرده است.

شریعتمداری با تأکید بر حمایت از بخش خصوصی گفت: در کنار معدنی ها و فعالان این حوزه هستیم و از ثروتمندن شدن مردم با درآمدهای مشروع حمایت می کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از آرزوهای خود را تجمیع فعالیت های معادن کوچک برای صادرات و تحقیق و توسعه و تعمیق اکتشافات دانست و ادامه داد: این دو تفاهم نامه در زمینه احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در همین راستا هستند.

شریعتمداری با بیان ضرورت توجه به معادن کوچک برای موضوع اشتغال و تولید، گفت: از مدیران شرکت‌های بزرگ خواسته ام تا معادن کوچک مرتبط با حوزه کاری خود را مورد حمایت قرار دهند.

وی در پایان یادآور شد: کمیته مشترکی میان مجلس و دولت برای حمایت از توسعه معادن کشور داریم که امروز نیز جلسه اش برگزار می شود.

92 درصد از معادن فعال کشور کوچک هستند

رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در این مراسم حمایت از معادن کوچک را از سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: حدود ۱۰ هزار معدن در آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که ۶۰ درصد آنها فعال است و ۹۲ درصد از این معادن کوچک هستند.

مهدی کرباسیان با بیان اینکه 10 درصد از بودجه ۱.۵ میلبارد دلاری برای حمایت از اشتغال مناطق محروم مربوط به معادن کوچک است، افزود: در زمینه فرآوری در معادن کوچک گام های خوبی برداشته شد، مرکز تحقیقات کرج در این حوزه فعال است و ‌بنا داریم فناوری های موبایل را در معادن قرار دهیم.

گفتنی است که در این مراسم ۲ تفاهم نامه همکاری به منظور احیای حدود 500 معدن کوچک و متوسط امضا شد.
یکی از تفاهمنامه ها میان خانه معدن، ایمیدرو، میدکو و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که نوع مشارکت میدکو در آن ورود در حوزه معادن غیرآهنی است.
همچنین خانه معدن، ایمیدرو، گل گهر و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهمنامه دیگری را منعقد کردند که شرکت گل گهر نیز با هدف تامین مواد اولیه فولادی خود به این طرح ورود می کند.
فعال سازی معادن کوچک و توسعه اشتغال و بهره وری، تجمیع دپوهای موجود و برندسازی محصولات با لحاظ نمودن استانداردهای کنترل کیفی با هدف تامین منابع مالی پایدار معادن، ارتقاء سطح دانش معدنکاری کشور با افزایش آموزش و توسعه میزان تولید در معادن نیمه فعال با تامین بازار مطمئن محصول از جمله اهداف کلان طرح احیای معادن کوچک و متوسط اعلام شده است.

منبع: شاتا
عناوین برگزیده