تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۴۴
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۱۰۵۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل بانک کشاورزی خبر داد

پرداخت ٣٥٠ میلیون دلار تسهیلات ارزی تا پایان سال

می متالز - مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: تاپایان سال جاری حدود ٣٥٠ میلیون دلار از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به طرح‌های مربوطه پرداخت خواهد شد.
پرداخت ٣٥٠ میلیون دلار تسهیلات ارزی تا پایان سال

به گزارش می متالز، روح الله خدا رحمی ، مدیر عامل بانک کشاورزی روز گذشته در نشست خبری که در سالروز گرامیداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد ، افزود: در ١٠ ماهه امسال ٢٩٠ هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ٢١ درصد رشد داشته است.

خدارحمی با اشاره به دو طرح اشتغال ویژه در دولت تدبیر و امید، گفت: طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی دو طرح دولت در پرداخت تسهیلات بود که بانک کشاورزی در بخش اشتغال فراگیر ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تاکنون پرداخت کرده و در بخش اشتغال روستایی از محل منابع صندوق توسعه ۷۵۰ میلیارد تومان به حساب بانک کشاورزی منابع مالی اختصاص داده شده که بانک ۷۵۰ میلیارد تومان دیگر به این مبلغ افزوده و در مرحله اول آماده پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش است.

وی ادامه داد: پذیرش این طرح‌ها با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و کار تصویب شده که به طرح‌های دارای اولویت در این بخش تسهیلات اختصاص داده می شود که طرح‌های گلخانه ای و آبزی پروری در اولویت هستند.

پرداخت ٣٥٠ میلیون دلار تسهیلات ارزی تا پایان سال

خدارحمی به عاملیت بانک کشاورزی در صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری ٣٥٠ میلیون دلار از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به طرح‌های پذیرفته شده تسهیلات پرداخت شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اولویت ما در اقتصاد فعلی توسعه سامانه‌های نوین، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس، تأمین و حمایت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و حمایت از تولید محصولات استراتژیک مانند گندم، چغندر قند و ... است.

خدارحمی ‌با بیان اینکه نقش بانک کشاورزی در ایجاد واحدهای تولیدی کشاورزی را نمی توان نادیده گرفت ، افزود: کشت و صنعت‌های بزرگ با حمایت و تسهیلات بانک کشاورزی راه‌اندازی و تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است.

وی با اشاره به نیاز اعتبارات در بخش کشاورزی، عنوان کرد : بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات به این بخش برای خرید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی را بدون محدودیت قرار داده و در سال ۹۵ در حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان در این بخش تسهیلات پرداخت کرده و پیش‌بینی پرداخت تسهیلات برای خرید ماشین آلات تا پایان سال ۹۶ بر اساس درخواست‌های موجود رقمی معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: این تسهیلات به منظور خرید تراکتور، کمباین و انواع ماشین آلات برای کاشت داشت و برداشت پرداخت شده و همچنین برای خرید سایر تجهیزات مورد نیاز در دامداری‌ها، مرغداری‌ها این تسهیلات پرداخت شده است.

خدارحمی تصریح کرد: بانک کشاورزی همچنین برای کشت متراکم و گلخانه ای نیز بدون محدودیت تسهیلات پرداخت کرده زیرا کشت به این صورت موجب کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی می شود و تاکنون برای ۳۵۰ گلخانه با ۳۵۰ هکتار زمین زیر کشت در حدود ۳۹۰ میلیارد تسهیلات پرداخت کرده و ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز تا پایان سال به این بخش پرداخت می شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد : پیش‌بینی می‌شود در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ به اندازه کل تسهیلات پرداخت شده در طول سال ۹۶ تسهیلات به این بخش اختصاص داده شود.

خدارحمی با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس یکی دیگر از طرح‌هایی است که در بانک کشاورزی بدون محدودیت تسهیلات پرداخت می شود،گفت: ۱۱ واحد پرورش ماهی در قفس با ظرفیت تولید ۱۱ تن ماهی آغاز به کار کرده و به صورت عمده با استفاده از آب‌های ساحلی پرورش می یابند که در شهرهای بوشهر، هرمزگان و سواحل شمالی دریای خزر این طرح‌های اجرایی می شوند.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: طرح‌های زیادی در این بخش در دست بررسی نهایی قرار دارد و تا پایان سال برای ۳۰ هزار تن دیگر پرورش ماهی تسهیلات در این بخش پرداخت می شود که رقم سود تسهیلات در این بخش ۱۵ درصد است.

پرداخت ۱۰۸ هزار فقره تسهیلات ازدواج

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات خُرد اظهارداشت: تامین نیاز مالی کشاورزان و تولید کنندگان کوچک و تامین نیاز جوانان برای ازدواج اولویت پرداخت تسهیلات خُرد در بانک کشاورزی است که تاکنون این بانک ۱۰۸ هزار فقره تسهیلات ازدواج با مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان پرداخته که تا پایان سال ۹۶ در حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج بازپرداخت خواهد شد.

 برقراری ٩٣ رابطه کارگزاری

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه به عملکرد این بانک در حوزه بین الملل بعد از برجام اشاره کرد و گفت : قبل از توافقات هسته ای و اجرایی شدن برجام که فشار تحریم‌ها بر بانک‌های ایرانی قابل توجه بود روابط کارگزاری ما به ١٠ مورد کاهش یافته بود، ولی بعد از لغو تحریم‌ها مذاکراتی انجام شد و اکنون به ٩٣ رابطه کارگزاری افزایش یافته است.

۱۴۰۰ میلیارد تومان از سود بدهکاران بانکی بخشیده شد

وی در ادامه درخصوص بخشودگی جرایم دیرکرد بانکی اظهار کرد: بانک کشاورزی با توجه به تسهیلاتی که عمدتا برای کشاورزان پرداخت کرده و دارای معوقاتی از این بخش است، یکی از بانک‌های اصلی مشمول قانون بخشودگی سود بدهکاران بانکی زیر ۱۰۰ میلیون شد.

تازه‌ترین عملکردی که خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی در نتیجه این قانون اعلام کرده است، نشان می‌دهد که حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان از سود بدهکاران بخشیده شده که البته طبق قانون قرار بود بدهکاران اصل تسهیلات را یکجا پرداخت کرده و بانک‌ها هم جرایم دیرکرد را ببخشند.

مدیرعامل بانک کشاورزی خاطرنشان کرد : با توجه به اولویت‌بندی که برای تسویه تسهیلات معوق بدهکاران انجام شد، تاکنون حدود ۱۲۵ هزار پرونده در بانک کشاورزی تعیین تکلیف شده است که بر این اساس حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان از معوقات خود را وصول کرده‌اند. این مبلغ سود حدود ۱۴۰۰ میلیاردی را در بر می‌گرفته که با توجه به قانون بودجه دولت آن را تقبل کرده است.

عناوین برگزیده