تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۴۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ورود وانادیوم به عرصه ذخیره انرژی، تقاضای آن را افزایش خواهد داد

می متالز - خوش‌بینی در مورد رشد تکنولوژی برای ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی، توجه جهانی را در این زمینه به خود معطوف کرده است.
ورود وانادیوم به عرصه ذخیره انرژی، تقاضای آن را افزایش خواهد داد

به گزارش می متالز، در این بین وانادیوم که عمدتا در ساخت فولادهای آلیاژی به‌کار می‌رود، بیشترین تغییرات قیمتی در آن، ناشی از تحرکات بازار فولاد خواهد بود، اما رشد تکنولوژی در جهان با سرعتی بیش از آنکه تصور شود در حال وقوع است. بنابراین توجه به فلز وانادیوم برای استفاده در تولید سلول‌های ذخیره انرژی، انحصار مصرف آن را از بازار فولاد خارج خواهد کرد.

نگرانی‌ از میزان عرضه، همچنان به افزایش قیمت فرو وانادیوم و نیز وانادیوم پنتوکساید (V2O5) در جهان دامن می‌زند. به‌طور کلی می‌توان گفت که وضعیت کنونی وانادیوم جهان متأثر از عوامل گوناگونی است. کاهش موجودی باعث افزایش قیمت در بازار چین و سپس جهان شده است. قیمت فرو وانادیوم در اروپا در سطوح بسیار پایینی ثابت مانده و از دیگر سوی بازار فرو وانادیوم در ایالات متحده آمریکا همچنان نگرانی سرمایه‌گذاران را از آینده ناروشن آن به‌همراه دارد.

آخرین ارزیابی متال بولتن از قیمت FOB چین برای فرو وانادیوم در 25 ژانویه سال جاری 58.5 تا 60.5 دلار به‌ازای هر کیلوگرم بوده است. به‌دلیل فاصله گرفتن مقدار تقاضا از عرضه در چین، قیمت FOB این کشور برای وانادیوم پنتوکساید (V2O5) چیزی در حدود 26.7 تا 29.3 دلار بر هر کیلوگرم افزایش پیدا کرد.

در سال گذشته (2017) قیمت وانادیوم در کنار سایر فلزات مورد استفاده در باتری‌ها مانند لیتیوم و کبالت بیش از 130 درصد افزایش داشت، ولی بزرگ‌ترین دلیل این افزایش قیمت را می‌توان در تقاضای بسیار زیاد صنعت فولاد دانست. افزایش تقاضا برای تولید میلگرد در جهان موجب افزایش تقاضا در حوزه فولادهای مستحکم و در نتیجه وانادیوم شده است.

در حال حاضر بزرگ‌ترین کاربرد وانادیوم در تولید فولادهای زنگ‌نزن است. با توجه به رشد تکنولوژی در حوزه ذخیره انرژی و استفاده از وانادیوم در این حوزه می‌توان گفت که تقاضای کوتاه‌مدت وانادیوم به فولاد بستگی دارد، اما تقاضای بلند مدت به کاربردهای آن در عرصه انرژی وابسته است. از دیدگاه بلند مدت، حوزه باتری و انرژی برای وانادیوم دارای رشد بسیار زیاد است و تأثیر قابل توجهی بر تقاضای وانادیوم خواهد داشت.

گمانه‌زنی‌هایی که در مورد تولید باتری‌های جریان اکسایش – کاهش (redox ) وانادیومی (VRFBs) وجود دارد تا وارد دنیای ذخیره انرژی شود، خوش‌بینی‌هایی را نسبت به بازار وانادیوم در این حوزه ایجاد کرده است. این باتری‌ها عمدتا برای برنامه‌های ذخیره‌سازی انرژی در شبکه استفاده می‌شود، اما برخی منابع از آن‌ها به‌عنوان رقیبی برای باتری‌های لیتیوم- یون یاد کرده‌اند. تخمین زده شده است که بازار باتری‌ها در سال 2018 از 230.2 میلیون دلار افزایش خواهد یافت و به 946.3 میلیون‌ دلار تا سال 2023 برسد. نقش وانادیوم در فضای ذخیره‌سازی انرژی در حال پررنگ‌تر شدن است و انتظار می‌رود تا سرمایه‌گذاران در حوزه مواد فلزی مانند وانادیوم به رشد این فلز در بازار لوازم الکترونیکی نیز توجه داشته باشند.

عناوین برگزیده