تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۶۸۶
کد خبر: ۱۰۵۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

باتری‌ها بر بازار کبالت حکمرانی می‌کنند

می متالز - علاقه به بازار کبالت که در سال گذشته (2017) نسبت به سال‌های قبل از آن فزونی یافته بود به‌نظر می‌رسد که در سال 2018 نیز تداوم داشته باشد.
باتری‌ها بر بازار کبالت حکمرانی می‌کنند

به گزارش می متالز، سال گذشته، کبالت به‌عنوان جزء کلیدی باتری‌های لیتیوم- یون (مورد استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی) درخشش بسیار خوبی را در بازار از خود نشان داد و سال 2017 را به یکی از بهترین سال‌ها برای این فلز تبدیل کرد. علاقه به این فلز برای استفاده در باتری‌ها سبب افزایش 120درصدی قیمت آن از ابتدای سال 2017 تا 30 ژانویه 2018 (11 بهمن 1396) در بورس فلزات لندن شد. علاوه بر این، سهام چندین شرکت فعال در حوزه کبالت نیز بیش از 100 درصد به‌طور سالانه افزایش یافته است.

قیمت کبالت از ابتدای سال 2017 تا به حال روندی صعودی را طی کرده به طوری که قیمت این فلز در بورس فلزات لندن نسبت به ماه ژانویه 2017 تقریبا 120 درصد افزایش داشته است. کبالت که در این بازار در ابتدای سال 2017 بیش از 32 هزار و 500 دلار بر هر تن معامله می‌شد قیمت آن در 30 ژانویه 2018 (11 بهمن 1396) به بیش از 79 هزار و 750 دلار بر تن رسید. پر واضح است که این موضوع بیان‌گر شیب صعودی شدید قیمت کبالت در بازارهای جهانی است و این افزایش 120 درصدی به‌دلیل تقاضای بازار، طبیعی به‌نظر می‌رسد، اما روشن است که سرمایه‌گذاری در فرصت‌های زنجیره تأمین برق خودروهای الکتریکی، موضوعی است که همه سرمایه‌گذاران کبالت، به‌طور جدی در سال 2017 بر آن تکیه داشته‌اند.

نمودار 1 روند صعودی قیمت‌های کبالت را در طی یک سال گذشته نشان می‌دهد و همان‌طور که در نمودار هم پیداست، شدیدترین رشد برای این فلز از اواخر  ماه یازدهم سال 2017 اتفاق افتاده است. همچنین در طی یک ماه آغازین سال جاری میلادی (2018) کبالت شاهد افزایش قیمت 5 هزار دلار برای هر تن بوده است.

داده‌های قیمتی کبالت در بورس فلزات لندن یکی از راه‌هایی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با آن قیمت‌های محصولات کبالت از جمله سولفات آن را ردیابی کنند. سولفات‌ کبالت یکی از مواد اولیه ترجیحی تولیدکنندگان کاتد باتری است که به‌عنوان پیش‌ماده در تولید اکسید کبالت مورد استفاده در کاتد باتری‌ها مصرف می‌شود. بدیهی است که قیمت این ماده ارتباط تنگاتنگی با قیمت جهانی فلز کبالت دارد.

شایان ذکر است که چین 80 درصد از ترکیبات کبالت جهان را تولید می‌کند و بسیاری از مواد اولیه آن از جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) تهیه می‌شود، بنابراین هر گونه تغییری در بازار کبالت این کشورها تأثیری اساسی بر قیمت کبالت و متعاقبا بر ترکیبات شیمیایی آن در جهان می‌تواند داشته باشد.

روند دیگری که در سال 2017 در مورد باتری مشاهده شد، تکنولوژی‌‎های رو به رشد تولید کاتدهای مختلف مانند NMC (نیکل-منگنز-کبالت) بود. این مطلب به‌معنی جایگزینی مصرف کبالت (تا حدی) با نیکل بود که‌ می‌تواند از سرعت رشد تقاضای آن تا حدودی بکاهد. این در حالی است که ظرفیت‌های بازار مصرف و تقاضای جهانی بسیار بیشتر از آن است که خللی در روند رشد کنونی تقاضا برای باتری کبالت ایجاد کند. از این رو، انتظار می‌رود که کبالت در سال جاری به روند صعودی خود ادامه دهد.

عناوین برگزیده