تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۳۷۴
کد خبر: ۱۰۵۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

ترکیه، بزرگترین واردکننده نیمه‌ ساخته فولادی خاورمیانه

می متالز - اولین کارخانه فولاد ترکیه به نام آهن و فولاد کارابوک، در سال 1936 به دستور آتاتورک در نزدیکی دریای سیاه و توسط انگلیسی‌ها احداث شد و در سال 1939 اولین کوره بلند آن آغاز به کار کرد.
ترکیه، بزرگترین واردکننده نیمه‌ ساخته فولادی خاورمیانه

به گزارش می متالز، چهار سال بعد در سال 1940 اولین خط نورد ترکیه به این کارخانه اضافه شد. این کارخانه که به ‌نام کاردمیر نیز شناخته می‌شود تا سال 1995 متعلق به دولت بود که بعدا به بخش خصوصی واگذار شد. اردمیر دومین کارخانه فولاد ترکیه بود که در سال 1965 توسط دولت احداث شد این کارخانه با روش کوره بلند و نورد مقاطع تخت، فعالیت خود را شروع کرد. کارخانه اردمیر پس از خصوصی‌سازی تحت عنوان گروه فولاد اردمیر فعالیت می‌کند. سومین و بزرگترین کارخانه فولاد ترکیه، کارخانه فولاد اسکندورن یا ایزدمیر است.

محصولات فولادی یا فولاد نیمه‌ساخته برای تبدیل شدن به محصول نهایی باید یک یا چند مرحله‌ دیگر فرآوری شوند؛ تفاوت این محصولات در ابعاد و شکل سطح مقطع آن‌ها است. در سال 2016  کل واردات محصولات نیمه‌ساخته فولادی در منطقه خاورمیانه حدودا برابر 9 میلیون و 510 هزار تن بود؛ بنابراین می‌توان گفت حدود 18 درصد از واردات محصولات نیمه‌ساخته فولادی جهان به منطقه خاورمیانه بوده است.

در سال 2017 ترکیه با تولید حدود 37.5 میلیون تن فولاد خام، در رده هشتم جهان و بالاتر از ایران قرار گرفت. نکته جالب توجه این است که این کشور بخش عمده‌ای از مواد اولیه تولید فولاد خود را از ذوب قراضه و عمده قراضه مورد نیاز خود را نیز از طریق واردات از کشورهای اروپایی و آمریکا تأمین می‌کند. در حقیقت ترکیه یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان قراضه در دنیا است و بیشترین تعداد کوره‌های قوس الکتریکی جهان را دارد.

نمودار 1، حجم واردات محصولات فولادی نیمه‌ساخته خاورمیانه را با ترکیه (به‌عنوان یکی از کشورهای این منطقه) مقایسه می‌کند و همان‌طور که ملاحظه می‌شود، طی سال‌های مورد مطالعه، ترکیه بزرگ‌ترین واردکننده محصولات نیمه‌ساخته فولادی در منطقه خاورمیانه بود به‌طوری که تقریبا نیمی از واردات این محصول در منطقه خاورمیانه توسط کشور ترکیه صورت گرفته است. روسیه، اوکراین و چین در سال‌های اخیر عمده تأمین‌کنندگان اصلی بازار ترکیه بوده‌اند. در سال 2016 روسیه یک میلیون و 734 هزار تن، اوکراین یک میلیون و 409 هزارتن و چین یک میلیون و 70 هزار تن محصولات نیمه‌ساخته فولادی به ترکیه صادر کردند. ارزش واحد واردات (معادل قیمت CIF در گمرک ترکیه) این محصولات از 3 کشور ذکر شده بین 296 تا 324 دلار بر تن بود. البته قابل ذکر است که طی این سال‌ها، ترکیه صادرات محدودی از محصولات نیمه‌ساخته نیز داشته است که حجم آن در سال 2016 حدودا 232 هزار تن و با قیمت واحد (معادل قیمت FOB در گمرک ترکیه) 384 دلار بر تن و عمدتا به کشورهای آفریقای شمالی صورت گرفته است. در طی این سال‌ها عمده واردات ترکیه یعنی 85 درصد آن به صورت بیلت بود.

              

از آنجایی که ترکیب تولید محصولات فولادی ترکیه بیشتر شامل مقاطع طویل متمرکز است، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که این کشور با توجه به ساختار صنعت فولاد خود که بر پایه تولید محصولات پایانی فولادی طویل (مانند محصولات ساختمانی) و ورق‌های فولادی است، برای در دست گرفتن هر چه بیشتر بازارهای محصولات پایانی فولادی در سراسر دنیا به واردات محصولات نیمه‌ساخته و تبدیل به محصولات پایانی که از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است، روی آورده و از این طریق ضعف خود در کمبود منابع طبیعی مانند سنگ آهن مرغوب و حتی هزینه‌های بالای انرژی در این کشور را مدیریت کرده و توان رقابت خود را در بازارهای منطقه به خصوص خاورمیانه را به‌طرز چشم‌گیری افزایش داده است.

عناوین برگزیده