تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۱۰۴۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهامداران بورس در انتظار شاخص 100 هزارواحدی

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که رقم 100 هزار واحد، یک مرز روانی مهم برای بازار سرمایه به شمار می‌رود، گفت: اکنون بازار بورس در انتظار اخبار جدید درباره نرخ دلار، نفت و کامودیتی‌هاست تا مسیر خود را مشخص کند.
سهامداران بورس در انتظار شاخص 100 هزارواحدی

به گزارش می متالز، شاخص بورس که در هفته های اخیر، مسیر صعودی را با شتاب طی می کرد، در هفته جاری، در مرز 100 هزار واحدی متوقف شد و حتی اندکی نیز عقب نشست.
نگاهی به وضعیت بازارها نشان می دهد عواملی که زمینه رشد قیمت سهام شرکت های بورسی را فراهم کرده بودند، اکنون در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برند.
کاهش قیمت نفت و کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی)، توقف رشد دلار در بازار ایران و برخی تحولات بین المللی از جمله عواملی هستند که در روزهای اخیر بازار بورس را تحت تاثیر قرار داده اند.
حسن امیری امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار سرمایه و افت شاخص در روزهای اخیر، اظهار داشت: عواملی که موجب رشد سریع شاخص در ماه های اخیر شده و آن را از حدود 70 هزار به مرز 100 واحد بالا کشیدند، اکنون وجود ندارند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) و نفت از مهم ترین دلایل رشد شاخص در ماه های اخیر بوده اند که تاثیر مثبتی را بر نرخ سهام شرکت های مرتبط با آنها در بورس بر جای گذاشتند.
امیری ادامه داد: کاهش ارزش دلار در بازار های جهانی نیز باعث شده بود که قیمت نفت و کامودیتی ها تقویت شود.
وی به کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: اما اکنون قیمت نفت به حدود بشکه ای 68 دلار و 50 سنت کاهش یافته و از مرز روانی 70 دلار فاصله گرفته است.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: ارزش دلار در بازارهای جهانی نیز در روزهای اخیر تقویت شده که کاهش قیمت طلا، نفت و کامودیتی ها را به دنبال داشته است.
امیری با بیان این که نرخ دلار در بازار ایران نیز که رشد قابل توجهی داشت، در حال حاضر در کانال 45 تا 46 هزار ریالی تثبیت شده است، اظهار داشت: اکنون بازار بورس، در انتظار اخبار جدید اقتصادی است تا مسیر خود را مشخص کند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل ماندگاری شاخص بورس در مرز 100 هزار واحدی و ناتوانی در عبور از این مرز، گفت: رقم 100 هزار واحد، یک مرز روانی برای بازار به شمار می رود که تاکنون شاخص به آن نرسیده است، بنابراین فعالان بازار سرمایه نسبت به آن احتیاط نشان می دهند.
امیری افزود: معامله گران بورس با رسیدن به نزدیکی کانال 100 هزار واحدی تلاش کردند ریسک خود را کاهش داده و با فروش بخشی از سهام خود، سودهای کسب شده را حفظ کنند و منتظر روزهای آینده باشند.
وی با بیان این که فعلا رشد عمده ای را برای شاخص بورس نمی توان پیش بینی کرد، ادامه داد: آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرده است که قصد دارد تولید نفت خود را به پشتوانه نفت «شیل» افزایش دهد که این موضوع، تاثیر منفی بر قیمت های نفت خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر تغییر ارزش جهانی دلار بر نرخ کامودیتی ها اشاره کرد و اظهار داشت: در صورت تضعیف ارزش دلار، قیمت نفت و کامودیتی ها دوباره رو به افزایش خواهد گذاشت.
امیری درباره چشم انداز بازار سرمایه نیز گفت: برخی تحولات بین المللی مانند روند اجرای برجام در ماه های آینده رخ خواهد داد که در وضعیت بورس ما تاثیرگذار خواهند بود.
وی اضافه کرد: همچنین قرار است گزارش های 12 ماهه شرکت های بورسی نیز در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه منتشر شود، بنابراین، فعالان بورس تا مشخص شدن نتیجه این گزارش ها و تحولات بین المللی، گام های بعدی را با احتیاط بر خواهند داشت.
این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: البته پیش بینی می شود که شرکت ها، گزارش های خوبی را منتشر کنند که تاثیر مثبتی را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.
وی یادآور شد: برخی از گروه های مهم بورسی که در ماه های اخیر، رشد قابل توجهی داشتند، هنوز برای رشد بیشتر فرصت دارند.

عناوین برگزیده