تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۰۴۱۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران:

افزایش تولید مس با اکتشافات و دانش نوین امکانپذیر است

می متالز - مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: افزایش تولید مس با اکتشافات نوین و فناوری جدید و دانش نوین امکانپذیر خواهد بود.
افزایش تولید مس با اکتشافات و دانش نوین امکانپذیر است

به گزارش می متالز، احمد مرادعلیزاده پنجشنبه شب در تاریخ 12 بهمن 1396 در حاشیه افتتاحیه طرح‌های مس سرچشمه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با تلاش همکاران در صنعت مس در ایران از سال 92  تاکنون توانستیم 3 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌هایی که باید افتتاح می‌شد را آماده کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان داشت: علاوه بر آن در سال‌های 93 و 94 دو پروژه در استان‌های آذربایجان و کرمان با ظرفیت تولید 300 هزار تن کنسانتره بر تولید مس اضافه شده و هم‌اکنون یک‌میلیون و 100 هزار تن کنستانتره در حال تولید در کشور داریم. 

وی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری که شرکت ملی صنایع مس ایران تا پایان سال 99 از جمله انتقال آب از خلیج فارس و دیگر پروژه‌ها در دست اقدام دارد، 16 هزار و 500 میلیارد تومان است که از این میزان 14 هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان و 2 هزار میلیارد تومان پروژه در استان آذربایجان است.

مرادعلیزاده بیان کرد: تا پایان سال 99 ظرفیت 290 هزار تنی مسی محتوا به 400 هزار تن خواهد رسید و با فعال کردن سه معدن دره‌آلو، درهزار و چاه‌فیروزه از محل فاینانس و مجوزی که از دولت خواهیم گرفت تامین مالی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: پروژه‌هایی که در صنعت مس از توازن و پایداری خوبی برخوردار هستند برای 400 هزار تن  تولید طی سه و چهار سال آینده مشکلی ندارند.

وی با بیان اینکه افزایش تولید مس با اکتشافات نوین و فناوری جدید و دانش نوین امکانپذیر خواهد بود، گفت: با حضور رئیس جمهور 13 پروژه را در استان افتتاح کردیم اما نکته مهم این است که طی سال‌های 92 تاکنون سه مرتبه در شرکت مس افزایش سرمایه اتفاق افتاده که 3 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه به 6 هزار میلیارد تومان رسیده است.

مرادعلیزاده ادامه داد: در سال جاری با  8 هزار و 200 میلیارد تومان فروش و با یک‌میلیارد و 250 میلیون دلار صادرات جزو چهار شرکت برتر بورس ایران هستیم و ارزش سهام شرکت نیز به حدود 161 هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر مصرف مس در ایران حدود 140 هزار تن «مصرف هر نفر 2 کیلوگرم» و مصرف جهانی به ازای هر نفر سه کیلوگرم و در چین به ازای هر  نفر 6 کیلوگرم است.

مرادعلیزاده گفت: فلز مس نبض توسعه جهانی است به دلیل اینکه در خطوط دیتا و زیرساخت‌ها مصرف می‌شود و کاربرد دارد گرچه مقدارش به لحاظ کمی پایین است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم صیانت از معادن است بنابراین عیار ما در حال کاهش است و تا پنج سال آینده برآوردمان این است که عیار متوسط معادن سرچشمه، میدوک و سونگون حدودا 0/6 درصد می‌شود. 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر اینکه باید صنعت مس خودش را حفظ کند تا با مشکلات عدیده مواجه نشود، گفت: امسال جایزه جهانی مصرف آب را دریافت کردیم و بین 15 شرکت در کل دنیا ما تقریبا جزو چهار شرکت اول بودیم.

مرادعلیزاده افزود: شرکت مس سالانه در راستای رفع آلایندگی 520 هزار تن CO2  به فضا می‌فرستاد که در حال حاضر با کوره فلش این میزان کمتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کشور 800 هزار تن مصرف اسید دارد ما باید اسید را صادر کنیم تا بتوانیم رفع آلایندگی داشته باشیم و اطمینان داریم تا پایان سال 97 رفع آلایندگی را داریم و مس سال 98 به صنعت سبز تبدیل خواهد شد.

عناوین برگزیده