تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۰۴۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
آمار 9 ماهه صادرات صنایع معدنی به افغانستان اعلام شد

بیش از 672 میلیون دلار محصولات صنایع معدنی به افغانستان صادر می‌شود

می متالز - بخش معدن و صنایع معدنی در دوره 9 ماهه امسال (منتهی به آذر) بیش از 672.9 میلیون دلار کالا به کشور افغانستان صادر کرد که از این رقم بیش از 230.1 میلیون دلار مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط بود.
بیش از 672 میلیون دلار محصولات صنایع معدنی به افغانستان صادر می‌شود

به گزارش می متالز، بر پایه آمارهای گمرک، انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی ، زنجیره سیمان، محصولات پایین دستی و قطعات فولاد به همراه مس و محصولات پایین دستی بخشی از اقلام صادر شده محسوب می شود.

علاوه بر این کالاهای معدن و صنایع معدنی، زنجیره آلومینیوم و محصولات زنجیره روی، سنگ آهن، انواع سنگ، زغال سنگ و کک به همراه زنجیره سرب از دیگر کالاهای صادراتی این بخش به حساب می آید.

برپایه جدول آماری مربوطه، همچنین در 9 ماهه امسال بیش از 875.9 هزار تن محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی به ارزش افزون بر 142 میلیون و 453 هزار دلار به کشور افغانستان صادر شده است.

علاوه بر این زنجیره سیمان در دوره این گزارش بیش از سه میلیون و 313.3 هزار تن به ارزش افزون بر 116 میلیون و 521 هزار تن به این همسایه شرقی کشور صادر شده بود.

همچنین محصولات پایین دستی و قطعات فولاد نیز افزون بر 38 هزار و 572 تن به قیمت 65 میلیون و 829 هزار دلار به بازار صادراتی افغانستان هدایت شد .

براساس جدول مزبور صادرات مس و محصولات پایین دستی سه هزار و 681 تن به ارزش 31 میلیون و 760 هزار دلار بود.

سایر اقلام معدن و صنایع معدنی نیز در 9 ماهه امسال به وزن 399.6 هزار تن در مقابل 30 میلیون و 554 هزار دلار صادر شده است.

برابر جداول یاد شده، زنجیره آلومینیوم و محصولات به وزن 515.4 هزار تن به قیمت 19 میلیون و 114 هزار دلار به افغانستان صادر شد.

همچنین زنجیره روی، سنگ آهن و انواع سنگ در مجموع به ارزش 29 میلیون و 741 هزار دلار صادر شد که بیشترین سهم مربوط به زنجیره روی با ارزش 17 میلیون و 120 هزار بود.

علاوه بر این در زمینه های زغالسنگ و کک، زنجیره سرب و فلزات و سنگ های گرانبها ( طلا ، نقره و ...) در مجموع بیش از 6 میلیون و 454 هزار دلار به افغانستان صادرات صورت گرفت که سهم زغالسنگ و کک با وزن بیش از 15 هزار تن به ارزش پنج میلیون و 811 هزار دلار بود.

به گزارش ایرنا، برپایه آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران در 6 ماهه 96 افغانستان به عنوان ششمین مقصد کالاهای صادراتی ایران با ارزش یک میلیارد و 199 میلیون دلار بود که سهم 5.8 درصدی از کل صادرات را به خود اختصاص داد و نسبت به 6 ماهه نخست سال 95 رشد 2 درصدی را ثبت کرد.

برپایه آمارهای سازمان توسعه و تجارت استان خراسان جنوبی، برنج، شاهدانه بو داده، شکر، شتر و دستگاه عمل آوری و بسته بندی قیر از اقلام عمده وارداتی از افغانستان به این استان در دوره 6 ماه نخست امسال بوده است.

فعال شدن گذرگاه های مشترک مرزی به منظور استفاده از ظرفیت های تولیدی 2 کشور و گسترش مشاغل مولد در 2 سوی مرز و ایجاد مراکز عرضه خرده فروشی اقلام مجاز 2 طرف در فروشگاه های عرضه مستقیم بازارچه ای از جمله پیشنهادات سازمان صنعت، معدن و تجارت برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان است.

راه اندازی کنسولگری ایران در ولایت فراه افغانستان و متقابلا کنسولگری افغانستان در بیرجند و تسهیل صدور روادید و استفاده از ظرفیت کشت فراسرزمینی در کشور افغانستان از دیگر پیشنهاداتی بود که در این جلسه بر آن تاکید شد.

عناوین برگزیده