تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۸۱۰
کد خبر: ۱۰۴۰۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

لندن؛ پایتخت قیمت جهانی مس

می متالز - قیمت در بورس فلزات لندن، پایه و اساس قیمت‌گذاری محصولات بالادستی و پایین‌دستی صنعت مس است. این بورس معتبرترین مرجع قیمت‌گذاری در سراسر جهان است، به نحوی که قیمت مس در بورس‌های نیویورک و شانگهای نیز از ارزش مس در بورس لندن تأثیر می‌پذیرند.
لندن؛ پایتخت قیمت جهانی مس

به گزارش می متالز، با این وجود، فروش محصولات مسی صرفا بر اساس قیمت مندرج در بورس صورت نمی‌گیرد و از منطق مشخصی برای محاسبه قیمت معاملات استفاده می‌شود.

قیمت مس بر پایه قیمت کاتد گرید A که در 3 بورس معتبر دنیا یعنی لندن ، نیویورک و شانگهای  قابل معامله است، تعیین می‌شود. اهمیت بورس لندن به دلیل قدمت و موقعیت جغرافیایی آن، بیشتر از 2 بورس دیگر (نیویورک و شانگهای) است. بورس نیویورک نیز نسبت به بورس شانگهای قدمت و اعتبار بیشتری دارد؛ ولی در سال‌های اخیر و با توجه به رشد اقتصادی بالای چین و تولید و مصرف چشمگیر فلزات از جمله مس در این کشور آسیایی، اهمیت بورس شانگهای نیز فزایش یافته است و تفاوت چندانی با بورس نیویورک ندارد. یا این حال به دلیل اعتبار بالای بورس لندن، تعیین قیمت‌های 2 بورس نیویورک و شانگهای، وابستگی زیادی به بورس لندن دارد. لندن پایتخت اقتصاد جهان نام دارد.

در سایر نقاط دنیا نیز، قیمت‌ها با اضافه کردن پریمیوم قیمتی معینی که به بازار آن منطقه و فاصله از نزدیک‌ترین انبار بورس لندن بستگی دارد، مشخص می‌شود. قیمت مس در بورس‌های جهانی نیز به صورت لحظه‌ای با توجه به میزان عرضه و تقاضای بازار، میزان موجودی انبارهای بورس‌های مختلف و موجودی‌های خارج از انبارها، اخبار و وقایع صنعت، وضعیت اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده و شاخص‌های اقتصادی نظیر قیمت انرژی، شاخص مدیران خرید و بسیاری از شاخص‌های دیگر مشخص می‌شود و در حالت کلی، مکانیزم قیمت‌گذاری مس را می‌توان در ارتباط با مکانیزم قیمت‌گذاری بازار آزاد محسوب کرد. نمودار 1، روند قیمت مس از ابتدای سال 2007 تا پایان سال 2017 را به تصویر می‌کشد.

مس تصفیه شده به صورت کاتد در جهان بر مبنای قیمت مس در بورس فلزات لندن، قیمت‌گذاری می‌شود. در محاسبه قیمت معاملات مس، مبلغی تحت عنوان پریمیوم کاتد که شامل هزینه‌های تبدیل و تکنولوژی، دستمزد و حمل و نقل می‌شود، به ارزش مس در بورس فلزات لندن افزوده می‌شود. اگرچه پایه قیمت‌گذاری کنسانتره مس نیز قیمت مس در بورس فلزات لندن است، اما مقادیری تحت عنوان کسورات از آن کسر می‌شود، در حالی که مقادیری نیز به دلیل بهای فلزات گرانبهای محتوای آن، به قیمت پایه افزوده می‌شود.

با این وجود، قیمت‌گذاری کالاهای نیمه‌ساخته که در حلقه‌های پسین زنجیره تأمین مس قرار می‌گیرد، وضعیت مشابهی چون مس تصفیه شده دارد. در حالت کلی تعیین قیمت کالاهای نیمه‌ساخته مسی و آلیاژی به 2 شکل انجام می‌شود. اولین شکل و معمول‌ترین آن، تعیین قیمت بر مبنای قیمت جهانی کاتد است. به این صورت که قیمت جهانی کاتد به علاوه پریمیوم که دربردارنده هزینه‌های تبدیل (ذوب، ریخته‌گری و شکل‌دهی)، دستمزد، حمل و نقل و از این قبیل است، قیمت نهایی فروش این محصولات را نشان می‌دهد.

دومین شکل تعیین قیمت برای محصولات پایین‌دستی صنعت مس، نظام قیمت‌گذاری توافقی بین تولیدکننده و خریدار است که برای برخی از محصولات سفارشی انجام می‌شود. بیشترین کاربرد این روش قیمت‌گذاری برای مقاطع و لوله‌های مسی خاصی است که قالب‌های ریخته‌گری آن‌ها به شکل ویژه و منحصر به فردی ساخته می‌شود و کاربری آن‌ها به عنوان قطعات خاص ماشین‌آلات صنعتی است. واضح است که قیمت این نوع کالاها به مراتب بیشتر از کالاهای معمولی و موجود در بازار خواهد بود. همانطور که از اجزای تشکیل‌دهنده پریمیوم برمی‌آید، این مبلغ از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از تولیدکننده‌ای به تولیدکننده دیگر متفاوت است. با این حال، همواره می‌توان متوسط مبلغ مشخصی برای این محصول در مناطق مختلف جهان، ارزیابی کرد.

عناوین برگزیده