تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۴۵
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۱۰۳۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

نقش کمرنگ ایران در تامین بازارهای منطقه

می متالز - اطلاعات اتحادیه فولاد عرب نشان می‮دهد فاصله بین عرضه و تقاضا در سال 0202 در مقایسه با سال 5102 حدود 41 درصد کاهش خواهد داشت اما با این حال در سال 0202 نیز این منطقه با 81 میلیون تن کمبود عرضه خواهد داشت.‬‬
نقش کمرنگ ایران در تامین بازارهای منطقه

به گزارش می متالز، از این رو واردات فولاد، به‌خصوص در مورد محصولات فولادی در خاورمیانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

 با وجود گذشت 50 سال از پیدایش صنعت فولاد در خاورمیانه تا قبل از سال 2000 سرعت توسعه این صنعت در این منطقه نسبتا کند بود، زیرا سود حاصل از این بخش از صنعت نفت (صنعت اول منطقه خاورمیانه) کمتر بود. با وجود ثبت رشد مثبت تولید فولاد در منطقه خاورمیانه در طول 10 سال گذشته، فاصله بین عرضه و تقاضا در این منطقه همچنان پابرجا است، هر چند اطلاعات اتحادیه فولاد عرب نشان می‮دهد فاصله بین عرضه و تقاضا در سال 0202 در مقایسه با سال 5102 حدود 41 درصد کاهش خواهد داشت اما در سال 0202 این منطقه با 18 میلیون تن کمبود عرضه مواجه خواهد بود.‬‬

به محصولات فولادی نیمه‌ساخته می‌گویند چرا که برای تبدیل شدن به محصول نهایی باید یک یا چند مرحله‌ دیگر فرآوری شوند. تفاوت این محصولات در ابعاد و شکل سطح مقطع آن‌ها است. کل واردات محصولات نیمه‌ساخته فولادی خاورمیانه در سال 2016 برابر با 9 میلیون و 510 هزار تن بود که حدود نیمی از آن توسط ترکیه جذب شده است، از این رو به‌دلیل اهمیت زیاد آن، واردات ترکیه در گزارش جداگانه‌ای بررسی شده است.

همان‌طور که در نمودار شماره 1 ملاحظه می‌شود کشور مصر در سال 2016 با واردات یک میلیون و 780 هزار تن محصولات نیمه‌ساخته فولادی در جایگاه دوم خاورمیانه و بعد از ترکیه قرار دارد. مصر عمده واردات خود در سال 2016 را از کشور روسیه انجام داده است.

عربستان در طی سال‌های مورد مطالعه بین 10 تا 22 درصد از واردات محصولات نیمه‌ساخته فولادی در منطقه خاورمیانه را در دست داشته است؛ عمده واردات عربستان از کشورهای چین و حوزه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) بوده است. حجم واردات عربستان در سال 2016 حدود یک میلیون و 71 هزارتن بود، امارات متحده عربی نیز در سال 2016 با حدود یک میلیون و 250 هزار تن واردات محصولات نیمه‌ساخته فولادی، 13 درصد از واردات این محصولات در خاورمیانه را در اختیار داشت. همچنین قطر در این سال 422 هزار تن، ایران 326 هزار تن و چین حدود200  هزار تن محصولات نیمه‌ساخته فولادی به امارات متحده عربی صادر کرده‌اند.

با توجه به اطلاعات فوق به‌نظر می‌رسد بازار اصلی محصولات نیمه‌ساخته منطقه خاورمیانه در اختیار حوزه CIS و چین بوده و در طی سال‌های اخیر بیشترین صادرات محصولات نیمه‌ساخته را به خاورمیانه داشته‌اند. از مجموع حدود 7 میلیارد دلار صادرات محصولات نیمه‌ساخته فولادی از منطقه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS)، حدود 2 میلیارد و 640 میلیون دلار آن به منطقه خاورمیانه بوده است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت حدود 27 درصد ارزش صادرات این منطقه به خاورمیانه وارد شده است.

در این میان به‌نظر می‌رسد ایران با وجود صادرکننده بودن برای این محصولات در بازار منطقه خاورمیانه نقش پررنگی ندارد و عمده صادرات ایران در سال 2016 به کشور تایلند صورت گرفته است. این در حالی است که ایران در سال 2016 حدود یک میلیون و 542 هزار تن صادرات محصولات نیمه‌ساخته فولادی داشته است که فقط 566 هزار تن آن (240 هزار تن به مقصد عمان و 326 هزار تن به مقصد امارات) به کشورهای منطقه خاورمیانه بوده است. بنابراین با این میزان از صادرات، ایران می‌تواند تقریبا یک‌سوم بازار خاورمیانه را تأمین کند.

عناوین برگزیده