تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۸۰
کد خبر: ۱۰۳۸
سرویس خبر : زمین شناسی

پیاده سازی سامانه سیستم های اطلاعات مکانی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی

می متالز - سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور: این سازمان با هدف مدیریت و تولید صفحات وب با قابلیت نمایش اطلاعات مکانی به صورت نقشه های پویا در محیط اینترنت یا اینترانت جهت مدیریت پروژه های علوم زمین (زمین شناسی، اکتشافی)، ‌اطلاع رسانی به عموم کاربران و همچنین امکان خرید غیر حضوری در راستای اجرایی نمودن دولت الکترونیک این سامانه را پیاده سازی نمود.
پیاده سازی سامانه سیستم های اطلاعات مکانی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی

 سامانه اطلاعات مکانی تحت وب (WebGIS) وب سایتی است که کاربران می توانند با مراجعه به آن و با استفاده از ابزارها و امکانات نرم افزارهای جی آی اسی که در آن تعبیه شده است به داده های مکان محور دسترسی داشته باشند.

امکانات و توانمندی‌های این سامانه دسترسی و انتقال سریع به اطلاعات مکانی و گزارش ها، نمایش اطلاعات برداری (Vector) و رستری (Raster)، رؤیت محتوا بدون نیاز به ابزارهای جانبی در سیستم کاربر به فارسی و انگلیسی و سازگاری با مرورگرهای وب است.
ابزارها و امکانات کاربردی جی آی اسی این سامانه شامل بزرگ نمایی وکوچک نمایی، نمایش محدوده و لایه، جابجایی نقشه، لیست لایه ها، ابزارهای اندازه گیری، نمایش مختصات جغرافیایی، نمایش مقیاس حدودی نقشه، جداول اطلاعات توصیفی عارضه انتخابی، امکان جستجو برگه های زمین شناسی، امکان مشاهده MetaData و راهنمای لایه های برداری، لیست مدارک کتابخانه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در منطقه مطالعاتی، امکان ایجاد محدوده مورد نظر با ورود مختصات نقاط جهت سهولت در مشاهده و یا خرید داده ها، مشاهده شبکه مختصاتی، امکان چاپ، نمایش و ترسیم نقشه است.
امکانات فوق در دو قالب سامانه اطلاعاتی مکانی تحت (WebGIS) و پرتال فروش لایه های اطلاعاتی ارائه شده اند.
سامانه اطلاعاتی مکانی تحت وب (WebGIS) امکان دسترسی به لایه های اطلاعاتی شهرها و روستاها، مرز استان ها، شبکه آبراهه ها، جاده ها و خطوط ارتفاعی را به کاربر می دهد.
در این سامانه نقشه های زمین شناسی با مقیاس های 1:2.500.000 ملی، 1:250.000، نقشه های موضوعی اطلس ملی زمین شناسی و اکتشافی، نقشه های موضوعی و تصویر ماهواره ای ETM+ کل ایران نمایش داده می شود.
پرتال فروش لایه های اطلاعاتی با هدف سهولت در انتخاب لایه های اطلاعاتی و خرید الکترونیکی طراحی شده است. امکان خرید از این سامانه در حال راه اندازی است.
لازم به ذکر است دسترسی به سامانهWebGIS از طریق آدرس webgis.gsi.ir/webgis و سامانه فروش از طریق آدرس webgis.gsi.ir/sales امکان پذیر می باشد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده