تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۵۸۷
کد خبر: ۱۰۳۷۵
سرویس خبر : انرژی
دبیرکل اتحادیه تعاونی‌های پتروشیمی تاکید کرد

حمایت از تداوم عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا / فاصله ارز آزاد و مبادله‌ای ناعادلانه است

می متالز - دبیر کل اتحادیه تعاونی‌های پتروشیمی گفت: این انتقاد وجود دارد که چرا باید نرخ ارز برای صنایع بالادستی مبادلاتی باشد، اما برای بقیه با نرخ ارز آزاد، فاصله ۲۰ درصدی این نرخ همان سودی است که دولت به صنایع بالادستی هدیه می‌دهد.
حمایت از تداوم عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا / فاصله ارز آزاد و مبادله‌ای ناعادلانه است

به گزارش می متالز به نقل از فارس، دبیرکل اتحادیه پایین دست پتروشیمی بر تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا تاکید کرد و گفت: وقتی مسئولان وقت وزارت صنعت و معدن طی سال‌های 93 و 94 تصمیم گرفتند که محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالا عرضه شود، اتحادیه پایین دستی پتروشیمی بزرگ‌ترین حامی بورس کالا بود و به این حمایت افتخار می‌کند.

حسین دّر افزود: حضور در بورس کالا باعث شفافیت هر چه بیشتر در حوزه خریداران و فروشندگان حوزه پتروشیمی شده و امروز امکان استخراج داده‌های واقعی از بورس را در مکانیزمی شفاف فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه باید از عرضه تمام مواد پتروشیمی در بورس کالا دفاع کرد، افزود: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا باعث آرامش بازارها شده و به جز نوسان‌های مقطعی که طبیعت بازار است، هم اکنون فرآیند عرضه و تقاضای پویایی وجود دارد.

عضو شورای رقابت در برابر این پرسش فارس که چگونه می‌توان به جای تخصیص ارز مبادله‌ای برای پتروشیمی‌های بالادستی، امکان مناسبی برای یکسان سازی نرخ ارز از طریق بورس کالا ایجاد کرد؟ گفت: با توجه به ناعدالتی در تخصیص ارز برای فعالان بازار مواد پتروشیمی این اعتقاد وجود دارد که نرخ تسعیر ارز باید برای بالادستی و پایین دستی یکسان باشد، همواره این انتقاد وجود دارد که چرا باید نرخ ارز برای صنایع بالادستی با ارز مبادلاتی باشد، اما برای بقیه با نرخ ارز آزاد. فاصله 20 درصدی این نرخ همان سودی است که دولت به صنایع بالادستی هدیه می‌کند.

به گفته این مقام مسئول، وزیر صنعت و رییس شورای رقایت در صورت جلسه شماره 300 خود طرحی را ارائه داد که بر اساس آن محصولاتی که در داخل کشور عرضه می‌شود، با نرخ ارز مبادلاتی و برای صادرات با نرخ آزاد تسویه شوند. این موضوع کمک می‌کند تا پتروشیمی‌ها برای تامین نیاز داخلی به تکاپو بیافتند و به این ترتیب مطابق با اصل 44 قانون اساسی همه فعالان بازار با ارز آزاد یا ارز مبادلاتی کار کنند.

وی از راه اندازی سامانه سایا در بستر بورس کالا نیز خبر داد و افزود: این سامانه در حالی به مدد اتحادیه پایین دست پتروشیمی راه اندازی شده که در مورد سامانه سایا انتظار می‌رفت، دولت با توجه به موضوع تکلیفی ایجاد شده در هزینه‌های موجود یاری رساند، اما این موضوع محقق نشد و با هزینه اتحادیه پایین دست پتروشیمی و در بستر بورس کالا و سامانه بهین یاب وزارت صنعت راه اندازی شده است.

دبیر کل اتحادیه پایین دست پتروشیمی ابراز امیدواری کرد: تا پایان امسال ابزارهای متنوعی برای رصد و کنترل بر بازار به ویژه در حوزه تعاونی‌های استانی پتروشیمی فراهم خواهد شد، تا به این ترتیب بتوان در انتهای سال 97 سهم تعاونی‌های پتروشیمی در اقتصاد را به 35 درصد رساند.

دّر یادآور شد: فرآیند تأمین مواد پتروشیمی در بازار شفاف بورس کالا و حضور تعاونی‌های استانی مختلف در این بازار در حالی طی دو سال گذشته به کمتر از یک درصد می‌رسید که هم اکنون این نسبت به بیش از 20 درصد رسیده است. این موضوع نشان دهنده رشد چشمگیر تعاونی‌ها و سهم آن‌ها از بازار مواد پتروشیمی از طریق بورس کالا است.

وی در پایان تاکید کرد:کارگروه‌های مختلف تنظیم بازار مواد پتروشیمی نیز بخش دیگری از فعالیت تعاونی‌ها است که تا پایان امسال بر اساس سیاست‌های ابلاغی چشم‌انداز 1404 رهبری به سهم 25 درصد خواهد رسید.

عناوین برگزیده