تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۱۰۳۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

ارتقا رتبه ریسک اعتباری برای جذب سرمایه‌گذار کافی نیست

می متالز - یک کارشناس اقتصادی می‌گوید بهبود رتبه ایران در OECD نشان می‌دهد که اقدامات و رایزنی‌های ایرانیان برای بهبود ایران در شاخص‌های بین‌المللی نتیجه‌بخش است و البته دولت هم باید با اقداماتی از قبیل پیش‌بینی پذیر بودن سیاست‌های ارزی و کنترل تورم محیط امنی برای سرمایه‌گذار فراهم کند.
ارتقا رتبه ریسک اعتباری برای جذب سرمایه‌گذار کافی نیست

به گزارش می متالز، محمود دودانگه درباره رتبه اخیر ایران که توسط OECD اعلام شد، اظهار کرد: به این رتبه از چند زاویه می‌توان نگاه کرد. نخست این‌که رتبه‌ای که در سال‌های گذشته اعلام ‌می‌شد جایگاه واقعی ایران نبود. اگر نگاهی به آن هفت گروه بیندازیم که ایران در هفتمین جایگاه قرار گرفته بود می‌بینیم که در ردیف کشورهایی که رتبه هفتم را کسب کرده بودند کشورهایی قرار می‌گیرند که متعهد به پرداخت تعهدات خود نبودند. این در حالی است که هیچ دولتی در ایران چنین وضعیتی نداشته و حتی در دوران تحریم نیز عدم پرداخت نداشته‌ایم و تعهدات خود را به موقع پرداخت کردیم.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: لذا تاکید می‌کنم که حتی در زمانی که رتبه اعتباری ایران هفت اعلام می‌شد رتبه ما هفت نبود و وضعیت بهتری داشتیم. البته اکنون نیز که بعد از مذاکرات فراوان رتبه ایران به پنجم رسیده است می‌توانیم از موقعیت جدید استفاده کنیم. باید بگویم که بهبود رتبه ایران یک شرط لازم است و برای این‌که اتفاقات مثبتی در مبادلات بین‌المللی ایران رخ دهد، مثلا این‌که بارها به سرمایه‌گذاران به ایران اعتبار می‌دهند نیازهای دیگری داریم یکی از این نیازها این است که سیاست‌های پولی، ارزی و تجاری ما قابل پیش‌بینی باشد.

وی با تاکید بر این‌که شاخص‌های بین‌المللی تاثیر مهمی در تصمیم سرمایه‌گذاران برای ورود یا عدم ورود به ایران دارند، گفت: یکی از این شاخص‌های مهم همین FATF است. اکنون بسیاری از بانک‌ها به وضعیت ایران در خصوصFATF توجه می‌کنند و اگر سیاست‌های پولی در این زمینه ارتقاء نیابد، امکان جذب سرمایه‌ گذاری خارجی وجود نخواهد داشت و علی‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

دودانگه به مسائل ملاحظات سیاسی هم توجه کرد و گفت: متاسفانه اکنون ملاحظات سیاسی بر روابط اقتصادی ما سایه انداخته است و بانک‌های بسیاری به دلیل سخنرانی‌های ترامپ و مواضع آمریکا تمایلی برای برقراری همکاری با ایران از خود نشان نمی‌دهند. طبعا انتظارات بعد از برجام بسیار فراتر از آن است که اکنون می‌بینیم، ولی یکی از مشکلات و موانع مهم ما اتفاقات سیاسی است که به دنبال اظهارات آمریکا و شخص ترامپ اتفاق می‌افتد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه سخنانش اظهار کرد: به هرحال تلاش‌های زیادی از طرف ایران می‌شود و تاکنون نیز شاهد بهبود وضعیت ایران در شاخص‌های بین‌المللی بودیم و این نشان‌دهنده این است که تلاش‌ها جواب می‌دهد. درست است که برخی موارد مانند تاثیر مواضع ترامپ بر تصمیمات بانک‌ها ممکن است چندان توسط دولت ایران قابل کنترل نباشد، ولی احتمالا اقداماتی است که ایران می‌تواند انجام دهد برای این‌که روابط اقتصادی بین‌المللی را بهبود ببخشد تا بتواند سرمایه‌گذار را به خود جذب کند. یکی از این اقدامات این است که باید دولت و بانک مرکزی سیاست‌های ارزی شفاف و پیش‌بینی پذیری داشته باشند، چرا که سرمایه‌گذار یکی از اولین مواردی که برای سرمایه‌ گذاری مورد توجه قرار می‌دهد همین وضعیت ثبات ارزی و تورم است.

وی اضافه کرد: یکی از نکات دیگر مهم برای سرمایه‌ گذار بحث شفافیت قوانین در حوزه سرمایه‌ گذاری است و این‌که قانون کار چقدر از سرمایه‌ گذار و سرمایه‌اش پشتیبانی می‌کند. اینها مواردی است که باید به آنها توجه کرد و نمی‌توان صرفا از امضای قرارداد برجام انتظار داشت که این موارد خود به خود محقق شود. اینها مواردی است که باید با همگرایی دولت، قوه قضاییه و مجلس محقق گردد که در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که اتفاق ویژه‌ای در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی رخ دهد.

عناوین برگزیده