تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۶۱۸
کد خبر: ۱۰۳۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش تقاضا در بازار وارداتی محصولات تخت فولادی به دنبال افزایش نرخ ارز در کشور

می متالز - در هفته گذشته تأثیر افزایش یافتن ارزش دلار نسبت به ریال در کشور بر بازار وارداتی محصولات تخت فولادی مشهود بود.
کاهش تقاضا در بازار وارداتی محصولات تخت فولادی به دنبال افزایش نرخ ارز در کشور

به گزارش می متالز، کاهش تقاضا در بازار وارداتی ناشی از افزایش ارزش دلار در برابر ریال سبب شد تا قیمت‌ها اندکی کاهش داشته باشد. هرچند که در آینده به‌ محض آن که روند روبه به رشد ارزش دلار به حد نساب معینی برسد و ثبات نسبی در بازار ارز برقرار شود تقاضا در بازار وارداتی به سطح پیشین بازمی‌گردد، اما این بار افزایش ارزش دلار موجب می‌شود که قیمت خرید محصولات تخت برای مصرف‌کنندگان داخلی افزایش یابد و تأثیر این افزایش نرخ دلار مطابق معمول در محصولات نهایی محسوس خواهد بود.

در چند ماه اخیر ارزش دلار در کشور نسبت به ریال بسیار افزایش داشت. نمودار 1 روند این افزایش را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. این موضوع سبب شد تا بازار محصولات تخت فولادی نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. به گزارش متال بولتن بازار وارداتی محصولات تخت فولادی ایران در هفته گذشته رونق چندانی نداشت. افزایش ارزش دلار در برابر ریال موجب شد تا واردات کاهش یابد و خریداران تمایل چندانی به محصولات وارداتی نداشته باشند. اما بازار محصولات داخلی، بیشتر مورد توجه خریداران قرار گرفت. علاوه بر افزایش یافتن ارزش دلار نسبت به ریال، کاهش کمبود منابع ارزی در دسترس خریداران نیز سبب شد تا خریداران ناچار به استفاده از ارز آزاد به جای ارز دولتی شوند که خود عامل دیگری برای کاهش تقاضا در بازار وارداتی محصولات تخت فولادی بود.

مطابق آخرین ارزیابی متال بولتن در روز چهارشنبه 24 ژانویه قیمت CFR هر تن ورق گرم وارداتی (ضخامت 2 میلی‌متر) 580-560 دلار بود در حالی که هفته پیش از آن قیمت ورق گرم 580-570 دلار بر تن گزارش شد. اما قیمت FOB بندر آستراخان هر تن کویل ورق گرم وارداتی از روسیه تغییر نداشت و همچنان 583-577 دلار بر تن معادل 475-470 یورو بر تن گزارش شد. واردات ورق از روسیه با ارز یورو انجام می‌شود و در چند ماه اخیر نوسانات ارزش یورو در مقایسه با دلار کمتر بوده و این امر موجب شده تا قیمت واردات از روسیه ثابت باشد. اما این موضوع احتمالا موقتی بوده و موج افزایش ارزش یورو نیز به‌زودی به بازار وارداتی محصولات تخت از روسیه خواهد رسید. همچنین، قیمت CFR هر تن کویل ورق سرد 640-610 دلار بر تن برآورد شد. قیمت هر تن کویل سرد وارداتی از روسیه نیز 624 دلار معادل 510 یورو در هر تن  بود.

هر چند که این نوسانات ارز در داخل کشور موجب کاهش تقاضا در بازار وارداتی محصولات تخت شد، اما به‌نظر می‌رسد این تنها یک تنفس موقتی در بازار وارداتی باشد. پیش‌بینی شده که ارزش دلار در بازار آزاد به 5 هزار تومان نیز برسد که البته پس از کاهشی نه چندان چشم‌گیر (ناشی از سیاست تب و لرز دولت) شاید اندکی کمتر از 5 هزار تومان کاهش یابد. پس از آن که نرخ ارز در بازار به ثباتی نسبی برسد احتمال می‌رود تا دوباره تقاضا در بازار وارداتی ورق فولادی به سطح معمول بازگشته اما این بار با قیمت‌های جدید برای مصرف‌کنندگان داخلی محصولات تخت فولادی. مطابق روند معمول تأثیر این افزایش نرخ ارز در محصولات نهایی تولید شده از ورق فولادی در داخل بسیار محسوس خواهد بود.

      

عناوین برگزیده