تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۹
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۰۳۴۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تولیدکنندگان آلومینیوم در خطر ورشکستگی قرار دارند

می متالز - صنعت آلومینیوم کشور به‌دلیل عملکرد نامطلوب مدیران این صنعت، در وضعیت چندان مناسبی نیست و اکنون تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دست آلومینیوم با چالش مواجه است.
تولیدکنندگان آلومینیوم در خطر ورشکستگی قرار دارند

به گزارش می متالز، چرا که مدت‌ها است عرضه آلومینیوم، به‌ویژه بیلت آلومینیوم به ‌صورت منظم در کشور انجام نمی‌شود. در حقیقت برخی مقاطع زمانی که تولید یا عرضه بیلت توسط تنها تولیدکننده این محصول متوقف می‌شود، صنایع مصرف‌کننده بسیاری آسیب می‌بینند و در شرایط کنونی بسیاری از مصرف‌کنندگان بیلت با خطر ورشکستگی مواجه شده‌اند.

واقعیت آن است که همواره صنایع پایین‌دستی آلومینیوم درکشور ما میان چرخ‌دنده‌های اتفاقات این صنعت له می‌شوند. در شرایط کنونی با توجه به عدم حمایت‌های واحدهای اقتصادی از تولیدکنندگان، هر روز وضعیت صنایع پایین‌دستی آلومینیوم وخیم‌تر شده و به این موضوع باید افزایش روز افزون قیمت آلومینیوم را نیز اضافه کرد. البته نباید از این نکته غافل شد که بازار آلومینیوم در کشور از نظر  تقاضا مناسب است و تولیدکنندگان مناسبی در این صنعت حضور دارند. اما در این میان برخی مواقع جریانات خاصی مانع از پیشرفت صنایع پایین‌دستی آلومینیوم می‌شوند.

هنگامی که مشتری با یک محصول با کیفیت مواجه می‌شود، حاضر است با هر قیمتی آن را خریداری کند؛ اما این قیمت دارای حد و حدود است. به‌طوری که قیمت آلومینیوم در یک بازه زمانی یک ماهه که بخشی از آن مربوط به قیمت‌های جهانی، بخشی مربوط به تغییر سهام ایرالکو و بخش دیگر مربوط به نحوه عرضه بیلت و شمش  در بورس کالا بود، با افزایش بسیار شدیدی مواجه شد. در حال حاضر بیش از 800  تولیدکننده پروفیل آلومینیوم در کشور وجود دارند که از میان آن‌ها تنها در حدود 200 تولیدکننده مشغول فعالیت هستند که بسیاری از آنها نیز از نصف ظرفیت تولیدی خود استفاده می‌کنند. نکته مهم در مورد تولیدکنندگان فعال این است که با توجه به کمبود مواد اولیه، حتی این معدود کارخانه‌های  تولیدکننده پروفیل هم در حال تعطیلی هستند و خطر ورشکستگی آن‌ها را تهدید می‌کند. در بررسی عامل آن باید به این نکته اشاره کرد که در اثر این افزایش 20 درصدی قیمت شمش و بیلت و عدم برنامه‌ریزی شرکت ها برای این شوک بزرگ، موجودی نقدینگی بسیاری از این شرکت ها  به صفر رسیده است. چرا که تا پیش از این اغلب خرید و فروش‌ها به‌صورت اعتباری انجام می‌شدند، اما  با شروع تنش‌های بازار، تمام  فروش‌های بیلت و شمش به صورت  نقدی انجام می‌گیرد که این آغاز شکستن توافقات و نارضایتی بازار است اگرچه که به این موارد باید هزینه‌های مختلف شرکت‌های پایین‌دستی صنعت آلومینیوم را نیز اضافه کرد.

تمامی تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم دارای انگیزه‌های فراوانی برای تولید هستند، اما وقتی به یکباره این بازار با تنش‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌شود، شرکت‌ها چاره‌ای جز خرید و فروش نقدی ندارند. چرا که مواد اولیه نیز در صورت موجود بودن تنها به‌صورت نقدی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

عناوین برگزیده