تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۷۰۲
کد خبر: ۱۰۳۴۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سرب به روزهای اوج خود بر می‌گردد

می متالز - ماه اکتبر سال گذشته (2017)، قیمت سرب در بورس فلزات لندن به بالاترین سطح خود نسبت به قیمت‌های پس از ماه آگوست سال 2011 و به بیش از 2.6 هزار دلار در هر تن رسید.
سرب به روزهای اوج خود بر می‌گردد

به گزارش می متالز، در طی بازه زمانی ماه هشتم سال 2011 تا اواخر ماه نهم سال 2017 قیمت این فلز کمتر از 2.5 هزار دلار در هر تن بوده است. در 3 ماهه آخر سال 2017 قیمت سرب در محدوده نزدیک به 2.5 هزار دلار دائما در نوسان بوده است. تا اینکه در روز دهم از ماه اول سال 2018 دوباره قیمت این فلز از مرز 2.6 هزار دلار بر هر تن عبور کرد و به دوران اوج خود در چندین سال اخیر رسید. این فلز در روز 23 ژانویه سال جاری (2018)، 2 هزار و 605 دلار برای هر تن در بورس فلزات لندن معامله شده است.

قیمت فلز سرب که عمدتا در باتری‌های خودرو و موتورسیکلت‌ها مورد استفاده قرار می‎گیرد همواره شاهد نوسانات گوناگونی بوده است، اما در سال 2017 و 2018 افزایش‌های شدیدی در قیمت‌ آن اتفاق افتاده است. تحلیل‌گران دلایل گوناگونی را برای این افزایش بیان کرده‌اند که سایت فلزات آنلاین در ادامه به آن می‌پردازد.

سه کشور چین، استرالیا و آمریکا، به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان معدنی سرب در جهان محسوب می‌شوند. چین به تنهایی بیش از 2 برابر استرالیا، فلز سرب در جهان تولید می‌کند. هرگونه تغییرات در بازار این 3 کشور تولیدکننده بزرگ سرب، بازار جهانی این فلز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نمودار 1 تغییرات قیمت فلز سرب را در انتهای سال 2017 و ابتدای سال 2018 نشان می‌دهد. سیر صعودی قیمت این فلز در یک ماه اخیر بسیار مشهود است. قیمت هر تن سرب طی یک ماه اخیر چیزی حدود 200 دلار افزایش داشته است.

خبرها حاکی از آن است که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده سرب در جهان، در سال 2017 و سپس 2018 دست به برخی تغییرات زده است. کاهش تولید سرب در چین در کنار کاهش عرضه معدنی استرالیا که از سال پیش از آن آغاز شده بود (به‌دلیل افت عیار معادن این کشور) که منجر به ایجاد کسری 211 هزار تنی در بازار جهانی در آن سال شد، بازار جهانی این فلز را به‌شدت تحت تأثیر خود قرار داده است. میزان کسری در نیمه اول سال 2017 نسبت به سال 2016 بیش از 41 هزار تن افزایش پیدا کرده بود. میزان تقاضای سرب چین در سال 2017 بیش از 12 درصد افزایش داشته است و این امر در کنار کاهش عرضه این فلز توسط این کشور باعث افزایش قیمت‌های جهانی آن شده است. واردات سرب توسط چین در سال 2017 چیزی در حدود 2 برابر افزایش داشت.

با ادامه این روند، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در طول سال 2018 قیمت سرب به 2.9 هزار دلار در هر تن نیز برسد! دستیابی به این قیمت (هرچند در چند معامله) خیلی هم دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد. چنانکه سرب در طی سال‌های بحران اقتصادی اروپا و اواخر سال 2007 رشدقیمتی شگفت‌آوری را شاهد بود، در طی آن دوران، قیمت این فلز به حدود 4 هزار دلار برای هر تن نیز رسید. به‌نظر می‌رسد که بازار جهانی این فلز قصد دارد دوباره به روزهای اوجی که در دهه اول قرن 21 تجربه کرده بود، برگردد. رونق بازار باتری‌های الکتریکی در خودروها و وسایل نقلیه الکتریکی یکی از دلایل عمده در افزایش تقاضای جهانی سرب در دنیاست. انتظار می‌رود که این تقاضا با روندی شتاب‌دار به رشد خود ادامه دهد.

عناوین برگزیده