تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۱۰۲۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نوربخش خبر داد:

پیش‌بینی 21 هزار میلیارد ریال عیدی برای مستمری بگیران

می متالز - مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: پیش بینی می‌شود امسال ٢١ هزار میلیارد ریال بابت عیدی مستمری بگیران این سازمان پرداخت شود.
پیش‌بینی 21 هزار میلیارد ریال عیدی برای مستمری بگیران

به گزارش می متالز، سیدتقی نوربخش روز سه شنبه در نشست خبری تشریح برنامه های ایام دهه فجر آخرین اخبار از پرداخت عیدی به مستمری بگیران را اعلام کرد و افزود: به طور قطع بعد از مشخص شدن رقم عیدی همانند سال های گذشته بر اساس برنامه زمانبندی و احتمالا طبق حروف الفبا عیدی مستمری بگیران پرداخت می شود.
وی به طرح های ایام دهه فجر اشاره کرد و گفت: در دهه مبارک فجر چندین پروژه با اعتبار حدود 550 میلیارد تومان به بهره داری می‌رسد و یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
نوربخش افزود: آغاز عملیات ساخت سه پروژه درمانی و بهره برداری از 33 پروژه از این جمله است که در میان آنها 6شعبه، هفت مرکز درمانی و یک بیمارستان وجود دارد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: همچنین درمانگاه های لار، کامیاران در کردستان، ابرکوه در یزد، رزن در همدان، آران و بیدگل، پیشوای ورامین و ازنای لرستان و بیمارستان خوی پروژه های درمانی هستند که در این هفته افتتاح می‌شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه 141 میلیارد و 800 میلیون تومان صرف این پروژه های درمانی و بیمه ای شده است گفت: پروژه های اقتصادی با ارزش 415 میلیارد تومان نیز در ایام فجر افتتاح می‌شود که راه اندازی دو خط دارویی در شرکت توفیق دارو از این جمله است. 
وی آغاز عملیات اجرایی خط تولید سرنگ در کارخانه اکسیر و بهره برداری از چهار پروژه در کارخانجات پتروشیمی و نفت ایرانول و ذوب آهن و تولید تیرآهن اچ 300 با ظرفیت حدود 350 هزار تن در سال در ذوب آهن اصفهان با ارزشی بالغ بر 200 میلیارد تومان را از دیگر پروژه های این سازمان در ایام دهه فجر بیان کرد.
وی در ادامه درباره واردات گوشی آیفون توسط شرکت زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی گفت: این شرکت زیر مجموعه صبا تامین وابسته به شستا است و در چارچوب قانون اقدام کرده و اشکالی در آن نمی بینیم. 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش سن بازنشستگی نیز اظهار کرد: امید به زندگی در کشور افزایش یافته و از سن 56 سال در سال 54 به 77 سال در حال حاضر رسیده است البته افزایش سن جزو پیشنهادات این سازمان نبوده اما در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره اصلاحات پارامتریک آن تاکیداتی شده است.
وی درباره بودجه سال آینده سازمان تامین اجتماعی نیز افزود: 98هزار و 684 میلیارد تومان بودجه تدوین شده سال آینده است که در هیات مدیره این سازمان در حال بررسی است و ممکن است این رقم شاهد افزایش و یا کاهشی باشد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کاهش تصدی گری، استفاده صحیح از بنگاه‌های اقتصادی را از جمله سیاست های سازمان دانست و ادامه داد: سازمان ضمن آنکه باید در جهت حفظ منابع حاصل از حق بیمه تلاش کند، باید از بنگاه داری خارج شود و اقداماتی از امسال در همین راستا آغاز شده است. 
وی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی برنامه ریزی های منسجمی در این زمینه دارد و از اصل 44 کاملا تبعیت خواهد کرد و مکانیسم های حفظ و نگهداشت سرمایه را ارتقا می دهد.
نوربخش ادامه داد: 1000 میلیارد تومان بودجه برای توسعه مراکز درمانی در بخش درمان پیش بینی ‌شده است. در بخش درمان مستقیم کمتر از 8 هزار میلیارد تومان و در بخش خرید خدمات کمتر از 12هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.


** تصویب طرحی برای تسویه بخشی از بدهی دولت به تامین اجتماعی

نوربخش درباره مصوبات جدید برای تامین اجتماعی در خصوص تسویه مطالبات دولت گفت: این اقدام در طول نظام بودجه ریزی کم سابقه بوده است و با موافقت دولت در بند 'و' تبصره 5 بودجه 97، تسویه تمام بدهی های سازمان و شرکت های تابعه به نظام بانکی را با مطالبات سازمان تا سقف 50 هزار میلیارد تومان مجاز دانسته است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: این مصوبه بسیار مهم است و 23 هزار میلیارد تومان مطالبات ما از دولت تسویه خواهد شد که این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب شد و مورد تایید دولت هم قرار گرفته است. 
وی اضافه کرد: روز گذشته طبق آنچه در قالب الحاقی 2 به بخش درآمدی بودجه کل کشور در کمیسیون‌ تلفیق تصویب شد، پرداخت 50هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان با رعایت بند و تبصره 7 است. در واقع هر چه در آن بند محقق شود از این مبلغ کسر خواهد شد و مابقی بدهی در قالب تهاتر تسویه می‌شود. امید است در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم تصویب شود که اقدام بزرگ و بی سابقه ای است.


** مطالبات داروخانه ها از تامین اجتماعی ٤٧٠ میلیارد تومان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه درباره مطالبات و بدهی های سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر تامین اجتماعی دو هزار میلیارد تومان بابت دارو طلبکار است که یک هزار میلیارد تومان آن مربوط به مراکز عمومی و دانشگاهی و یک هزار میلیارد تومان مربوط به بخش خصوصی است. 
نوربخش با بیان اینکه برای پرداخت بدهی ها نیز مکانیسمی با وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با استفاده از 300 میلیارد تومان در قالب اوراق درنظر گرفته شده است، افزود: ‌همچنین قرار است سازمان تامین اجتماعی نیز 300 میلیارد تومان به صورت نقدی اختصاص دهد؛ این برنامه حدود سه ماه است شروع شده و باید طی سه تا چهار روز آینده به نتیجه برسد و اینگونه از 800 میلیارد طلب دانشگاه‌های علوم پزشکی 600 میلیارد تومان تسویه می شود.
وی با بیان اینکه مطالبات داروخانه ‌های خصوصی تا مرداد پرداخت شده و اکنون حدود کرده‌ایم و سه ماه عقب است؛ اظهار کرد: برای این بخش هم با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در حال مذاکره هستیم و در مجموع با سه ماه عقب افتادگی ها، میزان طلب داروخانه ها از سازمان حدود 470 میلیارد تومان است.
نوربخش همچنین درباره تسهیلات جدید بیمه بیکاری نیز گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا طرحی ارائه کرده که قرار است در بهمن ماه اجرایی شود و به واسطه این طرح، با همکاری مراکز کاریابی، هر شخص دریافت کننده بیمه بیکاری، در صورت دعوت به کار، سازمان تامین اجتماعی بخشی از دستمزدش را بپردازد که در راستای حمایت از کارفرما و مشوقی برای آن فرد است، با این اقدام علاوه بر رونق اشتغال ، کارفرما حقوقی کمتر از حداقل حقوق و دستمزد را می ‌پردازد و مابقی آن را سازمان تامین اجتماعی تقبل می کند.


** صدور ١٠٠ میلیون نسخه الکترونیک 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از صدور 100 میلیون نسخه الکترونیک درمانی در سال اخیر خبر داد و گفت: امسال با حذف دفترچه ‌های بیمه کاغذی در مراکز ملکی این سازمان حتی برای یک بیمار نسخه خطی نوشته نشده است. 
وی اظهار کرد: این طرح اکنون در مراکز غیرملکی (طرف قرارداد) نیز شروع شده و 340 پزشک در یزد تحت پوشش هستند و به همین منظور از وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات می‌خواهیم برای گسترش آن همراهی بیشتری داشته باشند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره اعتبار دفترچه ‌های درمانی نیز توضیح داد که قدرت دفترچه های بیمه سلامت و تامین اجتماعی قطعا با اجرای طرح تحول سلامت افزایش یافته و هزینه های پرداختی از جیب مردم کاهش یافته است اما لزوم اجرای نظام ارجاع در قانون برنامه پنجم توسعه که هنوز محقق نشده است، این مورد هزینه آور است.

عناوین برگزیده