تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۵۷
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۱۰۲۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رویه سلبی سازمان بورس برای عدم پاسخگویی

می متالز - مقررات جدید سازمان بورس در بازار سرمایه موجب شده است که تعدادی از فعالان و کارشناسان وضع این مقررات را به ضرر بورس بدانند، به طوری که معتقدند حذف یک سری آیتم ها توسط سازمان بورس در نهایت برای عدم پاسخگویی است.
رویه سلبی سازمان بورس برای عدم پاسخگویی

به گزارش می متالز، در همین خصوص به سراغ "مهدی سوری" مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آینده نگر خوارزمی رفته و نظر ایشان را جویا شدیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید. 

  "مهدی سوری" مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آینده نگر خوارزمی با اشاره به مشکلات حذف پیش بینی سود گفت: هدف نهایی سازمان بورس از حذف اعلام پیش بینی سود شرکت های حاضر در بازار بورس که اخیرا اتفاق افتاده است، نوعی فرار رو به جلو است که اگر در آینده، پیش بینی شرکتی با مشکل مواجه شد و شرکت نتوانست به وعده های خود عمل کند، در چنین شرایطی سازمان بورس که وظیفه نظارت بر بازارهای سرمایه و بورس ها را دارد، مجبور به پاسخگویی نباشد.

رانتی شدن اطلاعات در بازار سرمایه

سوری با اشاره به رانتی شدن اطلاعات در بازار سرمایه افزود: رویکرد سازمان بورس منجر می شود که افرادی که در گذشته به پیش بینی شرکت ها دسترسی داشتند، اکنون از دسترسی به اطلاعات محروم شوند و این امر زمینه ایجاد رانت اطلاعاتی برای افرادی می شود که می توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال: اگر فردی تنها چند واحد حسابداری گذرانده باشد و اندکی با پروسه مالی در شرکت ها آشنا باشد، خوب می داند که شرکت ها برای امور روزمره و سالیانه خود، صورت های مالی و پیش بینی برای خود تهیه می کنند. حال سوال این است با ممنوعیت انتشار اطلاعات برای عامه مردم، چه کسانی سود می برند و آیا افراد برای بدست آوردن این اطلاعات باید این داده ها را در بازار سیاه بیرون جستجو کنند؟

همچنین الزام انتشار همزمان گزارش تفسیری مدیریت با صورت های مالی باعث می شود، شرکت ها انتشار صورت های مالی خود را تا آماده شدن گزارش تفسیری به تعویق بیاندازند، که همین امر زمان بیشتری را در اختیار دارندگان اطلاعات نهانی می گذارد.

کم عمق شدن بازار سرمایه

وی با اشاره به نیاز تحلیل گران بازار سرمایه به پیش بینی شرکت ها، تصریح کرد: قبل از ممنوعیت انتشار پیش بینی شرکت ها، تحلیلگران از داده ها و اطلاعات به عنوان خوراک اولیه و مبنای محاسبه استفاده می کردند و این پیش بینی های اعلام شده توسط عامه مردم قابل استفاده نبود. تحلیلگران و کارشناسان با استفاده از این پیش بینی ها می توانستند اطلاعات مورد نیاز برای عموم مردم را تهیه کنند.

سوری در خصوص زیان آور بودن تبعات این تصمیم اضافه کرد: با حذف پیش بینی ها توسط سازمان بورس، در بلند مدت موجب می شود که تحلیل گران و در ادامه عامه مردم از بازار سرمایه حذف شوند. بنابراین بازار سرمایه کم عمق شده و با زیان مواجه شود.

کاربردی نبودن گزارشات تفسیری

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در گزارشات تفسیری یک سری اطلاعات غیر ضروری، بافونت درشت و اطلاعاتی شامل موضوع فعالیت شرکت ها، اعضای هیات مدیره و تحصیلات کارمندان وجود دارد. حتی اگر مقداری از این صفحات حذف شود خیلی اتفاق خاصی در محتوای گزارش ایجاد نمی شود.

همچنین تعدادی از این  اطلاعات همه ساله در گزارش های هیات مدیره منتشر می شود و انتشار مجدد این اطلاعات در دوره سه ماه کاری، امری بیهوده است.

سوری در ادامه تصریح کرد: در این گزارش ها تنها یک صفحه به نسبت های مالی  شرکت ها اختصاص داده شده است (همین یک صفحه نیز در گذشته با انتشار صورت های پیش بینی به راحتی قابل دسترسی بود) اما اطلاعاتی از اجزا مهم خرید و فروش، بهای تمام شده، سود و زیان شرکت وجود ندارد در صورتی که گزارشات پیش بینی منتشر شده در گذشته شامل تمام این اجزا ضروری بود. در حال حاضر شرکت ها اجزاء خرید و فروش گذشته را منتشر می کنند، اما مجاز نیستند پیش بینی و اجزاء مهم خرید و فروش شرکت ها را گزارش کنند.

تعطیلی بازار سرمایه برای جلوگیری از اطلاعات غیر واقعی

وی با اشاره به اینکه سازمان بورس  معتقد است گزارشات پیش بینی در سایر بورس های دنیا نیز انجام نمی شود، اظهار داشت: اگر در سایر بورس ها پیش بینی سود شرکتی نداریم، اما شرکت هایی مانند value line هستند که اطلاعاتی بسیار بیشتر از اطلاعات مورد نظر سازمان بورس ایران را منتشر می کنند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:  اگر سازمان بورس می خواهد تا اطلاعات غیر واقعی وارد بازار سرمایه نشود، بهترین راه این است که بازار بورس را تعطیل کنند، زیرا تنها املاء نانوشته است که غلط ندارد.

تسهیل صدور مجوز شرکت های مشاور سرمایه گذاری

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آینده نگر خوارزمی در پایان با اشاره به لزوم دارا بودن شرکت های مشاور سرمایه گذاری قدرتمند یادآور شد: بعید می دانم که در بورس های جهان پیش بینی سود توسط شرکت ممنوع باشد، حتی در صورت ملزم نبودن شرکت ها به انتشار پیش بینی، در این بورس ها شرکت های مشاور سرمایه گذاری و پردازش اطلاعات مالی قوی وجود دارد . در صورت سازمان بورس به اینکه بازار سرمایه  به روزی داشته باشیم، باید به جای نگاه سلبی، بستن نمادها و  ممنوعیت انتشار اطلاعات، سخت گیری های غیر ضروری در زمینه صدور مجوز شرکت های مشاور سرمایه گذاری و پردازش اطلاعات مالی لغو شود و مجوز ها در این موارد را آسان تر صادر کند. چرا که در حال حاضر مجوزهای محدودی که صادر شده است منجر به تشکیل انحصار و عدم شکل گیری شرکت های قدرتمند و خلاق در این حوزه ها می شود.

عناوین برگزیده