تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۱۰۱۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

همگام با آغاز صنعت آلومینیوم اولیه، صادرات عربستان سعودی افزایش یافت

می متالز - تولید آلومینیوم اولیه در عربستان سعودی از سال 2013 میلادی آغاز شد. ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در این کشور بالغ بر 740 هزار تن است که از نظر ابعاد ظرفیت تولید، این کشور را در زمره 3 تولیدکننده برتر آلومینیوم اولیه در منطقه خاورمیانه قرار داده است.
همگام با آغاز صنعت آلومینیوم اولیه، صادرات عربستان سعودی افزایش یافت

به گزارش می متالز، پس از آغاز فعالیت صنعت تولید آلومینیوم اولیه در عربستان سعودی، حجم صادرات آن در سال 2013 با رشد بسیار زیادی به بیش از 150 هزار تن رسید. پس از آن نیز حجم صادرات با افزایشی در سال 2014، تقریبا ثابت باقی ماند.

صنعت آلومینیوم و تولید آلومینیوم اولیه (آلومینیوم تولید شده از منابع معدنی) در عربستان سعودی، به نسبت سایر کشورهای دارای این صنعت در منطقه، صنعتی نوپا محسوب می‌شود. تولید آلومینیوم اولیه در عربستان سعودی از سال 2013 میلادی آغاز شد. ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در این کشور بالغ بر 740 هزار تن است که این کشور را از نظر ابعاد ظرفیت تولید، در زمره 3 کشور برتر تولیدکننده آلومینیوم اولیه در منطقه خاورمیانه قرار داده است. این ظرفیت در عربستان با مشارکت شرکت چند ملیتی استرالیایی- انگلیسی ریوتینتو آلکان احداث شد که در حال حاضر بخشی از سهام واحد تولیدی آلومینیوم اولیه این کشور در اختیار این شرکت قرار دارد. یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این کشور در تولید آلومینیوم اولیه، افزایش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت تولید این محصول به بیش از 90 درصد در مدت زمان تنها یک سال بوده است. علاوه بر آن، این کشور به‌دلیل بهره‌مندی از فعالیت یکپارچه در صنعت آلومینیوم، در کنار دسترسی به منابع ارزان‌قیمت انرژی، موفق به تولید ارزان این محصول شده است؛ به‌گونه‌ای که هزینه‌های تولید آلومینیوم اولیه در این کشور، به‌کمترین سطح در بین تمامی مجتمع‌های یکپارچه جهان رسیده است. این امر، رقابت‌پذیری محصولات بالادستی صنعت آلومینیوم این کشور را در سایر بازارهای بین‌المللی بسیار کاهش داده است.

صادرات محصولات کارنشده خالص آلومینیومی عربستان، همگام با آغاز فعالیت واحد ذوب آلومینیوم این کشور رشد کرده است. در حالی که متوسط صادرات آلومینیوم خالص عربستان سعودی بین سال‌های 2007 تا 2012 (تا قبل از بهره برداری از ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه)، بسیار اندک بود، حجم صادرات آن در سال 2013 با رشد بسیار زیادی به بیش از 150 هزار تن رسید. پس از آن نیز حجم صادرات با افزایشی در سال 2014، تقریبا ثابت باقی ماند. افزایش حجم صادرات از سال 2013، منجر شد تا در این سال، بیشترین رشد در حجم صادراتی این کشور رقم بخورد.

گفتنی است که در سال 2013، حجم آلومینیوم اولیه خالص تولید شده در این کشور بالغ بر 187 هزار تن بود؛ از این رو می‌توان گفت که کمتر از 90 درصد تولید اولیه این کشور در سال 2013 به بازارهای جهانی صادر شد. هر چند که پس از سال 2013، بر حجم تولید آلومینیوم اولیه این کشور به‌مقدار قابل توجهی افزوده شد (در سال 2014، عربستان سعودی حدود 665 هزار تن آلومینیوم اولیه تولید کرد)، اما از نسبت حجم صادرات به حجم تولید آن کاسته شد. این امر می‌تواند حاکی از افزایش میزان مصرف آلومینیوم در بازار داخلی عربستان سعودی بوده باشد.

انتظار می‌رود که عمده صادرات انجام شده از عربستان سعودی، در سال‌های قبل از 2013، تولیدات ثانویه این کشور (محصولات کارنشده آلومینیومی از قراضه) را شامل شده باشد؛ چرا که بنا به آمارهای تجارت جهانی، مقدار صادرات دوباره (Re-Export) انجام شده از این کشور طی این دوره، بسیار اندک و در مقایسه با حجم صادراتی آن قابل چشم‌پوشی بوده است.

عناوین برگزیده