تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۴۷
بازدید: ۵۰۱
کد خبر: ۱۰۱۵۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سبقت فروش اتحاد فرانسوی- ژاپنی از آلمانی کهنه‌کار

می متالز - سارا گلچین: کارلوس گوئن، مدیرعامل شرکت خودروسازی رنو-نیسان به‌تازگی اظهار کرده اتحاد فرانسوی-ژاپنی خودروسازی اکنون بزرگترین گروه خودرویی جهان از نظر فروش است.
سبقت فروش اتحاد فرانسوی- ژاپنی از آلمانی کهنه‌کار

به گزارش می متالز،  اظهارنظر مدیر خوشنام رنو-نیسان در حالی است که رقیبش یعنی شرکت خودروسازی آلمانی فولکس‌واگن ای‌جی کمی پیش‌تر، رکورد فروش ۱۰/۷ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۶-۱۳۹۵خورشیدی) را ثبت کرد.
به این ترتیب میزان فروش خودروساز آلمانی در سال گذشته میلادی رشد ۴/۳ درصدی داشت.
فولکس‌واگن که در سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) بزرگترین خودروساز جهان از لحاظ میزان تولید بود، همچنان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با سقوط حاصل از رسوایی تقلب دیزلی است که سال ۲۰۱۵ (۹۴-۱۳۹۳) مرتکب شد و به وجهه‌اش آسیب زیادی وارد کرد. 
در کشورهای توسعه‌یافته از جمله کشور میزبان این خودروساز بزرگ یعنی آلمان، اعتراض‌های زیادی به این رسوایی درباره آلایندگی شد و بسیاری از مردم خواهان پس گرفتن پول‌های خود شدند.
 این اما تنها یک سوی ماجرا بود زیرا فولکس‌واگن بخش بزرگی از فروش درخشان خود در سال گذشته میلادی را مدیون بازاریابی‌های اقتصادی در کشورهایی مانند روسیه و برزیل و نیز رشد اقتصادی در کشوری مانند چین است. چین اکنون بزرگترین بازار واحد این شرکت خودروسازی به‌شمار می‌آید.
 در واقع بازاریابی و رشد اقتصادی در این کشورها باعث شد تقاضای ضعیف در اروپای غربی برای فولکس‌واگن چندان به چشم نیاید. تحویل خودروهای فولکس‌واگن در روسیه که پس از ۴ سال افت اقتصادی سال گذشته را به‌خوبی پشت سر گذاشت، ۱۵درصد افزایش داشت. 
این رشد تنها در ماه پایانی سال ۲۰۱۷ یعنی دسامبر (میانه آذر تا میانه دی ۱۳۹۶) ۲۶ درصد ثبت شد. 
در برزیل نیز فروش خودروهای فولکس‌واگن ۲۰ درصد در کل سال و ۲/۴درصد در ماه دسامبر ۲۰۱۷ (میانه آذر تا میانه دی ۱۳۹۶) افزایش داشت. اوضاع فولکس‌واگن در چین نیز وفق مراد بود.
 فروش خودروهای این خودروساز آلمانی در کل سال گذشته ۵ و در ماه پایانی سال ۱۸درصد افزایش را نشان داد. 
این اعداد درخشان درحالی بودند که فولکس‌واگن در اروپایی غربی تنها ۱/۴ درصد رشد فروش را در کل سال گذشته میلادی و ۰/۶ درصد رشد فروش را در ماه پایانی سال ثبت کرد.
 در آلمان، مهد این خودروساز، فروش فولکس‌واگن نه‌تنها بهتر نشد که بدتر هم شد. 
براساس آمار، این خودروساز در کشور خود در کل سال گذشته میلادی کاهش ۰/۴ درصدی فروش را تجربه کرد؛ هرچند در ماه پایانی سال رشد ۵ درصدی فروش برای آن ثبت شد.
 با این حال اوضاع در امریکا برای فولکس‌واگن برعکس بود. در کل سال فروش خودروساز آلمانی ۵/۸ افزایش یافت و درمقابل در ماه پایانی سال این فروش با کاهش ۵/۲ درصدی روبه‌رو شد.
باوجود همه این آمار و ارقام کارلوس گوئن از رنو-نیسان همچنان معتقد است خودروساز تحت مدیریتش در سال ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) از فولکس‌واگن بیشتر خودرو فروخته است.
 به گفته گوئن، شمار خودروهای فروخته‌شده فولکس‌واگن در صورتی که فروش اسکانیا، ام‌ای‌ان و کامیون‌های سنگین از آن کاسته شود، از مجموع فروش رنو-نیسان کمتر می‌شود؛ ازاین‌رو، این رنو-نیسان است که پرچمدار فروش سال ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) به‌شمار می‌رود.
گوئن روز چهارشنبه گذشته به یک کارگروه پارلمانی در پاریس چنین گفت: «اتحاد رنو-نیسان، با فروش بیش از ۱۰/۶ میلیون وسیله نقلیه شخصی و تجاری سبک در سال ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) برترین گروه خودروسازی جهان بود.»
او ادامه داد: «این موضوع پس از آن ثابت شد که فولکس‌واگن به‌تازگی اعلام کرد فروش ۱۰/۷۴ خودرویی این شرکت، ۲۰۰هزار کامیون سنگین را هم شامل شده است؛ چیزی که در آمار ما نیست.» بنابراین هیچ بحثی باقی نمی‌ماند که کدام خودروساز اکنون صدرنشین و برتر است.
اتحاد رنو-نیسان غیر از شرکت فرانسوی رنو و شرکت ژاپنی نیسان، شرکت ژاپنی میتسوبیشی و شرکت روسی اوتوواز را نیز دربرمی‌گیرد.
در این حال شرکت ژاپنی تویوتا نیز اعلام کرد انتظار دارد فروش سال ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) این شرکت ۲ درصد رشد داشته باشد و به ۱۰/۳۵ میلیون دستگاه در سراسر جهان برسد. 
فروش تویوتا نیز شامل همه مدل‌های تویوتا، لکسوس، دایهاتسو و هینو می‌شود. این شرکت همچنین پیش‌بینی کرد فروش ۲۰۱۸ (۹۷-۱۳۹۵) این خودروساز به ۱۰/۵ میلیون دستگاه برسد.
در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز شرکت فولکس‌واگن با فروش ۱۰/۳ میلیون دستگاه، تویوتا با ۱۰/۲ میلیون دستگاه و رنو-نیسان با ۹/۹۶ میلیون دستگاه خودرو به ترتیب در جایگاه‌های اول، دوم و سوم پرفروش‌ترین خودروهای جهان قرار گرفتند.
خودروساز فرانسوی-ژاپنی در نیمه نخست سال گذشته میلادی نیز صدرنشین میزان فروش در میان خودروسازان جهان بود و در آن دوره هم فولکس واگن را پشت سر گذاشت. 
براساس آمار اعلام‌شده در آن زمان، این اتحاد خودرویی توانست در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۷ (میانه دی ۱۳۹۵ تا میانه تیر ۱۳۹۶) کمی بیش از ۵میلیون‌و۲۶۸ هزار خودرو در سطح جهان به فروش برساند، این درحالی است که غول خودروسازی آلمان، فولکس‌واگن در مدت مشابه موفق به فروش کمی بیش از ۵میلیون و۱۱۵هزار دستگاه خودرو شد.
از مدل‌های پرتقاضای رنو می‌توان به مدل‌های مگان، کپچر، ساندرو، داستر و کلیو اشاره کرد. در مجموعه نیسان نیز خودروهای ایکس‌تریل، سنترا، قشقایی و آلتیما پیشتاز فروش بوده‌اند. خودروسازی میتسوبیشی نیز با تحویل ۴۹۵ هزار خودرو در ۶ ماه نخست سال گذشته میلادی نقش قابل‌توجهی در پیشتازی خودروساز فرانسوی-ژاپنی ایفا کرده است؛ به‌طوری که شاسی بلندهای اوتلندر و پاجرو در بازار آسیا، جزو پرفروش‌ترین خودروهای گروه رنو به‌شمار می‌آیند.
شرکت رنو-نیسان به‌طور کلی بیشتر به‌دلیل ساخت خودروهای سبک و سواری مشهور است و مدل‌های لوکس، کمتر در این شرکت به چشم می‌خورد. 
این شرکت حالا مدتی است بخش بزرگی از تمرکز خود را روی ساخت خودروهای برقی گذاشته است. 
گزارش‌های تازه نیز نشان می‌دهد، خودرو نیسان لیف، در سال گذشته میلادی پرفروش‌ترین خودرو برقی جهان بوده است. ۳۰۰ هزار دستگاه از این خودرو تمام‌برقی در سال گذشته میلادی فروخته شد.
براساس این آمار، بیشترین میزان فروش نیسان لیف در امریکا با ۱۱۴هزارو۸۲۷ دستگاه به ثبت رسید. همچنین حدود ۹۰هزار دستگاه در ژاپن و افزون بر ۹۵هزار دستگاه از این خودرو در سایر نقاط جهان، به‌ویژه در اروپا، به فروش رسیده است. به‌هرحال اتحاد خودرویی رنو-نیسان درحال‌حاضر خود را برترین خودروساز جهان می‌داند و آمار و ارقام نیز تاییدکننده این باور است.
منبع: Automotive news

عناوین برگزیده