تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۲۱
بازدید: ۵۱۲
کد خبر: ۱۰۱۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کلیات لایحه بودجه در مجلس 97 با 120رای مخالف رد شد

توقف بودجه در اولین ایستگاه صحن

می متالز - روند بررسی کلیات لایحه بودجه 97 روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در حالی آغاز شد که بارش شدید برف باعث تاخیر در حضور نمایندگان در مجلس شد.
توقف بودجه در اولین ایستگاه صحن

به گزارش می متالز، بودجه ای که بر اساس تصمیم دولت برای اولین بار به روش مبتنی بر عملکرد تنظیم شده است. بودجه 97 البته اولین های دیگری هم در مواد و تبصره های خود دارد و در اولین ایستگاه مسیر ارزیابی در صحن مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفت و برای اصلاح به کمیسیون تلفیق بازگشت داده شد.

پس از اظهارات 10 نماینده موافق و 10 نماینده مخالف، رای گیری درباره مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 1397 انجام شد و نمایندگان با 120 رای مخالف در برابر 83رای موافق و 9 رای ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر با کلیات این مصوبه مخالفت کردند.

نسبت مخالفین و موافقین بودجه نشان می دهد دولت برای عبور از این مرحله کار سختی در پیش دارد. از آنجایی که سخنان نوبخت در دفاع از بودجه در صحن علنی 92 نفر(180 مخالف و 9 ممتنع) را متقاعد نکرده تا کلیات لایحه را تصویب کنند. باید دید در بررسی جزئیات بودجه چقدر لایحه دولت امکان خروج از مجلس را دارد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس ابتدا گزارش کمیسیون تلفیق بودجه درباره لایحه بودجه سال 97 در صحن علنی قرائت می شود و سپس نماینده دولت 30 دقیقه زمان دارد توضیحاتی درباره کلیات لایحه بودجه ارائه کند و از لایحه دفاع کند. پس از توضیحات نماینده دولت براساس آیین نامه 5 مخالف و 5 موافق می توانند به مدت هر کدام 15 دقیقه به بیان مخالفت و موافقت خود بپردازند، که البته این نمایندگان می توانند بخشی از زمان خود را در اختیار نمایندگان دیگر قرار دهند که در مجموع مخالفان و موافقان می توانند 150 دقیقه صحبت کنند و با عدم تصویب لایحه، کمیسیون تلفیق 72ساعت فرصت دارد تا لایحه را اصلاح کرده و دوباره به صحن بدهد.

در ادامه این گزارش خلاصه ای از سخنان نوبخت در دفاع از لایحه و بخشی از اظهار نظرهای موافقین و مخالفین بودجه را می خوانید.

عدم تایید کلیات بودجه در مجلس پیام منفی به جامعه منتقل می کند

رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اهمیت تصویب کلیات بودجه سال ۹۷ و لزوم تسریع در بررسی جزئیات این لایحه، خاطرنشان کرد: عدم رای نمایندگان به کلیات بودجه تنها باعث اتلاف ۷۲ ساعته وقت نمایندگان شده و پیام منفی به جامع منتقل می‌کند.

نوبخت در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پس از بیان اظهار نظرات مخالفان و موافقان این لایحه با تقدیر از موافقان کلیات لایحه بودجه سال آینده، اظهار کرد: مجلس پس از استماع بیانات موافقان و مخالفان محترم لایحه در مرحله‌ یک تصمیم قرار گرفته است؛ این تصمیم قطعا بر پایه ملاک و شاخصی خواهد بود که بتواند متناسب با این تصمیم انتخاب شود.

وی ادامه داد: تصمیم مجلس محترم این است که آیا به کلیات لایحه بودجه رای بدهد یا خیر؛ مفهوم دیگر این تصمیم آن است که مجلس محترم قرار نیست که الان در خصوص بودجه سال ۱۳۹۷ تایید یا عدم تایید داشته باشد بلکه فقط موضوع رای به کلیات مطرح است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: شاخصی که می‌تواند به ما کمک کند که آیا ما و وجدان‌مان و خدایمان و مردمی که از تصمیمات ما مطلع می‌شوند، ببینند آیا نمایندگان‌شان به حق یا شاخص درست عمل کردند یا نه، مهم این است که از چه شاخصی برای چه موضوعی استفاده شود. دراین جلسه موضوع ما بودجه است و باید بدانیم بودجه‌ای که بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه‌ای است که قرار است توقعات ما را برطرف کند دارای چه ظرفیت‌هایی است.

نوبخت با تاکید بر اینکه این بودجه قرار نیست که بتواند به همه مشکلات کشور در طی یک سال پاسخ مثبت بدهد، خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی یک پیش‌بینی از درآمد و منابع تامین اعتبار و همچنین برآوردی از مصارفی است که اگر در راستای سیاست‌های مورد نظر هزینه شود، می‌توانند ما را به اهداف‌ مورد نظرمان برسانند.

وی ادامه داد: بر اساس این ماده قانونی در بودجه تنها دو موضوع پیش‌بینی منابع و مصارف و سیاست‌ها و اهداف بیان می‌شود.

دیوان محاسبات وظیفه‌ای برای گزارش مستقیم تفریغ بودجه ندارد

رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دیوان محاسبات وظیفه‌ای برای گزارش مستقیم تفریغ بودجه ندارد، گفت: مسئول اصلی رسیدگی به گزارش تفریغ بودجه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است و دیوان بهتر است وظیفه نظارتی خود را اجرایی کند.

 نوبخت در سخنانی درباره گزارش تفریغ بودجه سال 95 گفت: یکی از وظایف سازمان برنامه و بودجه نظارت بر بودجه و مسائل مالی است بنابراین خود سازمان علاوه بر اینکه ذینفع است وظیفه نظارتی دارد و به مسائل مالی دستگاه ها نظارت می کند.

وی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات وظیفه‌ای برای گزارش مستقیم تفریغ بودجه ندارد، یادآور شد: گزارش این سازمان به گونه‌ای بود که گویا نهایی بوده است؛ بنابر این 23 اشکال توسط این دیوان از گزارش تفربغ بودجه 95 گرفته شد که در چند روز گذشته به آن پاسخ دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: حتی در صورتی که مجلس به نتیجه برسد تخلفی صورت گرفته است این کار به هیات رسیدگی اول و دوم می رسد و این گونه نیست که بدون بررسی بشود گزارشی را اعلام کرد.

یارانه نیازمندان را 3 برابر افزایش دادیم

معاون رئیس جمهوری بر اساس گزارشی که پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه امروز منتشر کرد، یکی از مواردی مورد اشکال دیوان محاسبات را انحراف از هدفمندی یارانه‌ ها عنوان کرد و گفت: دولت به دنبال افزایش یارانه نیازمندان است و یارانه آنها را سه برابر افزایش دادیم. اگرچه دولت به منابع نیازمند است اما تلاش داریم تا یارانه هیچ نیازمندی را قطع نکنیم و به وظایف خود در این باره عمل کنیم.

وی ‌ادامه داد: اینکه به هر قیمتی یارانه مردم را قطع کنیم، این گونه نیست. امسال نیز اجازه حذف 24 میلیون نفر به دولت داده شده بود ولی به دلیل نبود شرایط مناسب برای شناسایی و امکان خطا، دولت این کار را انجام نداد. زمانی که گزارش شد یارانه افراد نیازمند قطع شده است یارانه 1,5 میلیون نفر را مجددا برقرار کردیم.

نوبخت گفت: به نمایندگان مجلس گفتیم ملاک مناسبی برای حذف افراد از یارانه نیست و اینکه بگوییم خانواده ای با سه میلیون تومان درآمد، پردرآمد است ملاک مناسبی نیست و اگر دیوان محاسبات و سازمان برنامه بخواهد بگوید ما را تحت پیگرد قرار دهند، حاضریم قرار بگیریم ولی یارانه هیچ نیازمندی را قطع نکنیم.

وی افزود: سال آینده هم اگر اعلام شود که افراد شناسایی شدند و امکان حذف یارانه دارند، آن را اجرا می‌‌کنیم اما اگر غیرقابل اجرا باشد و بگویند جیب 80 میلیون را شناسایی کنید این کار دولت نیست؛ چرا که‌ موجب بهم ریختگی در مناسبات اجتماعی ‌می‌شود. بنابراین در جواب دیوان محاسبات می‌گوییم این کار قابلیت اجرا ندارد و اختصاص یارانه به نیازمندان اولویت ما است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره عدم واریز 128 میلیون دلار سهم صندوق توسط شرکت گاز، گفت: متاسفانه در محاکم بین المللی محکوم شدیم و مجبور شدیم از این محل بازپرداخت داشته باشیم. رای مشخص است و دیگر مبلغی نمانده است که واریز شود.

موفقیت نسبی در کاهش نرخ تورم داشته ایم

رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه در ادامه سخنان خود این چنین گفت: از کسانی که می گویند بودجه با اقتصاد مقاومتی فاصله دارد سوال می‌کنم منظورتان از این مساله چیست؟ برای نخستین بار در سال 95، نه به گواهی مرکز آمار که بگوییم دولتی است بلکه بنا به آمارهای رسانه‌های خارجی، سال گذشته 81 میلیارد دلار و سال قبل آن 93 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه شد.

وی افزود: برای نخستین بار رشد اقتصادی کشور 2 برابر شد؛ برای کشوری که رشد منفی داشته است این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است. کاهش نرخ تورم دستاوردی است که مورد قبول اکثریت است. همه قبول دارند که موفقیت نسبی در کاهش نرخ تورم داشته ایم.

نوبخت درباره موفقیت های دولت در سال گذشته گفت: در جریان اصلاح حامل های انرژی این مورد بارها مورد اشاره قرار گرفت، در سال 95 صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت و سهم نفت در هزینه هایمان کاهش داشت.

نوبخت خاطر‌نشان کرد: در 6 ماه ابتدای امسال (منتهی به شهریور) 795 هزار شغل ایجاد کردیم در حالی که حدود 600 هزار متقاضی جدید وارد بازار کار شدند و در واقع حدود 100 هزار مازاد بر نیاز و از انباشت تقاضای سال‌های گذشته اشتغال زایی شد. برنامه اشغالزایی دولت برای سال آینده نیز ادامه دارد و در نظر داریم تا یک میلیو ن 33 هزار فرصت شغلی اضافه کنیم.

حمیدرضا فولادگر، محمد جواد ابطحی، نادر قاضی پور و محمدحسین حسین زاده بحرینی از جمله نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه 97 بودند که به ضعف در نظام بودجه ریزی، عدم تطابق در تخمین هزینه ها، انتقاد به استقراض خارجی و تغییر روش های پرداخت یارانه نقدی در انتقادات خود اشاره کردند.

جمشید جعفرپور، فاطمه ذوالقدر، رمضانعلی سبحانی‌فر و رضا انصاری نیز از دیگر نمایندگانی بودند که در دفاع از لایحه بودجه 97 توجه ویژه به فرهنگ و اقتصاد، توجه به اشتغال مرزنشینان، جایگزینی بودجه ریزی برمبنای عملکرد بجای چانه زنی و افزایش انضباط مالی را از جمله امتیازات این لایحه عنوان کردند.

باید منتظر ماند تا روز چهارشنبه که لایحه دولت دوباره در صحن علنی مجلس به بحث گذاشته می شود، سرنوشت دخل و خرج سال 97 دولت چه خواهد شد.

 

عناوین برگزیده