تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۰۶
بازدید: ۷۴۱
کد خبر: ۱۰۱۴۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
با پیش‌بینی نرخ ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان

جایگزین پراید دیگر ارزان نیست

می متالز - میترا ممسنی: سایپا در سال‌های گذشته با تولید پراید و تیبا توانسته نبض بازار خودروهای زیر ۳۰میلیون تومان را در دست بگیرد و در این میان پراید مدت‌های طولانی پرچمدار این محدوده قیمتی بود اما پس از فشار سازمان ملی استاندارد مبنی بر خروج این خودرو از چرخه تولید به دلیل مغایر نبودن با استانداردها زمزمه‌های خروج پراید از چرخه تولید مطرح شد.
جایگزین پراید دیگر ارزان نیست

به گزارش می متالز، این تصمیم با اظهارات معاون بازاریابی و فروش سایپا مبنی بر زیان‌ده بودن تولید پراید همزمان شد؛ تا جایی که سال گذشته این گروه خودروسازی با رونمایی از کوییک خودرو جدید سایپا، این خودروها را جایگزین مناسبی برای پراید عنوان کرد. هرچند در حذف پراید از چرخه تولید اما و اگرهایی وجود دارد و مسئولان این گروه خودروسازی معتقدند در حذف این خودرو ملاحظاتی دارند که نمونه آن اشتغال ۱۳۰ هزار نفره در تولید پراید است با این حال، محسن قاسم‌جهرودی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا چندی پیش در نشستی صمیمانه با خبرنگاران از جلسه مدیران این خودروساز برای تعیین تکلیف حذف پراید از چرخه تولید خبر داد که به نظر می‌رسد با این روند حذف پراید از چرخه تولید قطعی شده اما یافتن خودرویی در این محدوده قیمتی، مانعی بزرگ در این مسیر است چراکه دیگر هیچ خودروسازی قادر به تولید خودرویی با نرخ فعلی پراید نخواهد بود.


تیبا هم از چرخه تولید حذف می‌شود 


سعید مدنی، مشاور ارشد گروه خودروسازی سای‍پا در گفت‌وگو با تاکید بر توقف تولید پراید اظهار کرد: به غیر از مسائل مربوط به استاندارد و ارتقای آن، زیان‌دهی تولید پراید همچنان ادامه دارد و با توجه به چنین شرایطی لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به توقف تولید آن تصمیم‌گیری شود. 
وی یکی از اقدامات ضروری در این مسیر را در گام نخست، پیدا کردن جایگزینی برای پراید اعلام و تصریح کرد: برنامه قبلی سایپا این بود که هر اندازه تولید پراید محدود می‌شود به تولید تیبا افزوده شود و بعد از تیبا نیز جایگزینی برای آن در اختیار داشته باشیم زیرا به احتمال زیاد تیبا نیز تا دو سال آینده قادر به گذراندن استانداردهای تعیین‌شده از سوی سازمان ملی استاندارد نخواهد بود. مدنی ادامه داد: با توقف تولید پراید و تیبا، خودروهایی همچون ساینا و کوییک جایگزین آنها خواهند شد تا از نظر تامین خودرو مشکلی برای مصرف‌کنندگان این رده قیمتی به وجود نیاید زیرا خودروهای دیگر با قیمت‌های به مراتب بیشتری در بازار عرضه می‌شود که توان خرید این خودروها برای همه امکانپذیر نیست. 
این فعال صنعت خودرو امکان تولید خودرویی با نرخ فعلی پراید را غیر ممکن دانست و گفت: به طور قطع قطعات بیشتری از خودروهای جدید به دلیل بالا بودن تجهیزات، وارداتی بوده و از آنجا که این‌دسته از قطعات پیرو نرخ ارز است، نرخ این خودروها ارزان تمام نمی‌شود. این در حالی است که کاهش تیراژ تولید قطعات و نرخ تمام‌شده بالا در مقیاس تولید به دلیل تیراژ پایین این خودروها نیز عاملی برای گران تمام شدن تولید خواهد بود، در این شرایط اگر سراغ تولید خودروهای جدید برویم قیمتی با محدوده فعلی نخواهیم داشت. مشاور ارشد گروه خودروسازی سای‍پا در تشریح دلایل پایین بودن نرخ پراید نیز اظهار کرد: بالا بودن تنوع تولید قطعات و در عین حال تیراژ تا ۳۰۰ هزار قطعه باعث می‌شود نرخ سربار قطعات پراید سرشکن شود که در این شرایط نرخ تمام‌شده کاهش می‌یابد. 
مدنی تاکید کرد: به طور قطع جایگزین پراید خودرویی با نرخ فعلی پراید نخواهد بود بلکه قیمتی به مراتب بالاتر از رقم فعلی آن خواهد داشت و تنها از آن به‌عنوان جایگزین پراید یاد می‌شود. 
به گفته وی، اگر قرار باشد جایگزینی برای پراید از رده خارج‌شده داشته باشیم، بازار باید برای خودرویی در رده قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان آماده باشد؛ خودرویی که هم‌رده پراید بوده اما استانداردها را رعایت کرده و از کیفیت به مراتب بالاتری برخوردار باشد.


جایگزینی با تفاوت نرخ ۱۸ میلیون تومان


این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سه‌شنبه چند هفته گذشته و پس از حدود ۶ ماه از وعده پیش‌فروش کوییک که از آن به‌عنوان یکی از جایگزین‌های پراید یاد می‌شود، ثبت‌نام این خودرو آغاز شد؛ خودرویی که به گفته مدیرعامل سایپا هنوز شروع به تولید نکرده، زیان‌ده است و به نظر می‌رسد با این شرایط تنها می‌تواند گزینه‌ای برای زیان‌دهی سای‍پا باشد نه گزینه‌ای برای خودرو جدید. نرخ این خودرو در آخرین روزهای سال گذشته و در زمان رونمایی از آن حدود ۳۸ میلیون تومان برآورد شد که مقایسه‌ای کلی نشان می‌دهد تفاوت نرخ ۱۸ میلیون تومانی نمی‌تواند گزینه جایگزین مناسبی باشد. حال با گذشت یک سال از این رونمایی، نرخ اولیه برای ثبت‌نام این خودرو ۴۲ میلیون تومان آن هم نه به صورت قطعی اعلام شده که با این روند به نظر می‌رسد نمی‌توان کوییک را خودرویی جایگزین پراید دانست. در همین حال مذاکرات ایران‌خودرو و سایپا بر سر تولید رنو کویید که سال‌هاست از آن به‌عنوان جایگزین مناسب پراید یاد می‌شود همچنان ادامه دارد.

رامتین اسماعیلی، مدیرعامل رنوپارس در تازه‌ترین اظهارات خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده که این خودرو با شراکت کدام شرکت در ایران تولید شود اما قطعی است در ایران به تولید خواهد رسید. سال گذشته محدوده نرخ این خودرو برای تولید در ایران ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان اعلام و در عین حال تاکید شده بود که برای این رنج قیمتی، حداقل‌های استاندارد از نظر تجهیزات نصب شده روی خودرو مدنظر است به طوری که ممکن است با نصب آپشن‌های بیشتر مانند گیربکس اتوماتیک، نرخ این خودرو بالاتر از رنج قیمتی تعیین‌شده باشد که با این احتساب تاکنون جایگزینی با ۲۰ میلیون تومان نرخ پیدا نشده است. در همین حال محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اقبال مردم به پراید به دلیل نرخ پایین آن اظهار کرد: اینکه بعد از گذشت ۱۰ سال از عمر تولید یک خودرو باید از چرخه تولید خارج شود امری درست و اجرایی است اما این موضوع زمانی باید محقق شود که پیش‌بینی‌هایی برای جایگزینی خودرو بعدی شده باشد. وی افزود: با توجه به نرخ پایین پراید و اقبال عمومی طبقه‌ای از جامعه که امکان خرید خودروی گران تری را ندارند هنوز خودرویی با نرخ پراید جایگزین آن نشده است. این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه درحال‌حاضر جایگزین پراید با قیمتی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود، تصریح کرد: همانطور که سال ۸۵ پارچه سیاهی روی پیکان کشیده شد روزی هم نوبت به خارج شدن پراید از چرخه تولید می‌رسد اما قبل از اینکه چاله‌ای بکنیم و محیط را مساعد کنیم باید به این پرسش پاسخ داد که آیا دولت و خودروسازان برای قشری که بضاعت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی دارند تمهیداتی اندیشیده‌اند؟ آیا جایگزینی با این نرخ در نظر گرفته شده است؟ نجفی‌منش یادآور شد: بهتر است بدانیم بعد از خروج پراید از رده تولید، نزدیک‌ترین خودرو به پراید با قیمتی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان به مشتری عرضه می‌شود؛ حال باید پرسید آیا مردمی که توان خرید بیش از ۲۰ میلیون تومان ندارند می‌توانند خودرویی را با ۲/۵ برابر نرخ خریداری کنند؟ آیا بعد از خارج کردن پراید از چرخه تولید برای تولیدکنندگان قطعات این خودرو و حضور آنها در بازار کار چاره‌ای اندیشیده شده است؟


سخن آخر... 


این نگرانی‌ها و تاکیدها در حالی است که مسئولان گروه خودروسازی سایپا دلیل تاخیر از رده خارج کردن پراید را ملاحظاتی از این دست عنوان کرده و معتقدند رزق تعداد زیادی از نیروی انسانی شاغل در صنعت خودرو از پراید به‌دست می‌آید ضمن آنکه خریداران این رده قیمتی نیز تعداد کمی از جامعه را شامل نمی‌شود بنابراین باید به همه جوانب این موضوع اندیشید و به تصمیم جدی در این‌باره پرداخت اما آنچه مسلم است به طور قطع در میان خودروهایی که اکنون در بازار وجود دارند یا خودروسازان برای تولید آن در حال برنامه‌ریزی هستند، گزینه مناسبی به لحاظ نرخ وجود ندارد. حال باید دید سرنوشت کویید به کجا می‌رسد؛ خودرویی که نرخ آن با کمترین امکانات به رده قیمتی پراید نزدیک است.

عناوین برگزیده