تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۱۰۱۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهم ایران از تجارت جهانی 0.24 درصد است

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سهم ایران از تجارت جهانی 0.24 درصد و بسیار کم است طوری که ارزش هر تن صادرات کشور 342 دلار و ارزش هر تن واردات آن یکهزار و 308 دلار است
سهم ایران از تجارت جهانی 0.24 درصد است

به گزارش می متالز، غلامحسین شافعی در آئین بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادر کنندگان برتر استان کرمان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان افزود: صادرکنندگان در شرایطی نابرابر فعالیت می‌کنند و کشور در صادرات دنیا جایگاه کوچکی دارد.

وی بیان کرد: بیش از یک درصد از صادرات کشور مبتنی بر تولید با تکنولوژی بالا و کارهای دانش بنیان است و برای داشتن صادرات موفق باید تولید تقویت شود و بتواند رقابت کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: باید واقعیت موجود جامعه را برای رفع پایدار بحران های متعدد کشور پذیرفت.

وی افزود: همچنان با فرار از واقعیت و عدم پرداختن شفاف به ریشه ها نه تنها قادر به حل بنیادی مشکلات نخواهیم بود بلکه همچنان با باقی ماندن در این بحران ها شرایط سخت تر می شود.

شافعی اظهار کرد: برای خروج از بحران ها، نیروی پرتوان و ظرفیت های فراوانی در کشور وجود دارد زیرا می‌تواند جایگاه ایران را نسبت به گذشته ارتقا دهد تا در حوزه صادرات رقابت های جهانی بتوانیم رقابت کنیم.

وی گفت: برنامه های توسعه ای باید بصورت توسعه متوازن در تمامی کشور دیده شود زیرا محرومیت در برخی نقاط کشور ادامه دارد و منطقی نیست که تهران یک نسخه برای کشور بپیچید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: در تهیه برنامه های منطقه ای و پیوند به برنامه های ملی، باید دیوار ستبر قدرت مرکزی بشکند و قدرت در استان ها توزیع شود.

وی عنوان کرد: بدلیل ناپایداری سیاست ها در کشور نمی‌توان در صادرات و بخش های دیگر توسعه پیدا کرد.

شافعی گفت: بزرگ ترین مشکل در اقتصاد کشور نا اطمینانی است و باید برای آن فکری شود.

وی افزود: توسعه در جبر تاریخی کشور بدلیل اینکه برنامه های توسعه ای همیشه زیر نفوذ قدرت مداران و احزاب بوده، متوازن و پایدار نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه با نادیده گرفتن این حجم از ناکارآمدی و بحران ها نمی توان بر اقدامات گذشته پافشاری کرد تصریح کرد: زیرا برای خروج از وضع موجود شفاف سازی و قبول واقعیت لازم است.

وی با بیان اینکه نگرشی انحرافی به توسعه پایدار وجود دارد گفت: شفاف سازی و قبول واقعیت ابزاری برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار هستند .

شافعی افزود: باید برنامه‌ریزان و تصمیم سازان کشور اهداف توسعه را ارزیابی کنند زیرا هم اکنون هدف توسعه نامشخص است.

وی اضافه کرد: درصورتی که نرخ تسهیلات بانکی و مالیات به تنهایی کاهش یابد، باز هم به توسعه پایدار نخواهیم رسید و باید نگاهی بنیادی به توسعه داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: بخش متوسط جامعه تجزیه شده و بخشی از جامعه ازجمله بالادست ها کالای ایرانی خریداری نمی کنند و همچنین بخش زیادی از جامعه در طبقه کاملا فرودست بدلیل مشکلات حاد اقتصادی توان خرید نداشته اند و کالای بنجل چینی را می خرند و این دلیل قاچاق کالا و رونق نداشتن تولید داخلی است.

آئین بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادر کنندگان برتر استان کرمان با حضور رئیس سازمان توسعه و تجارت و رئیس اتاق ایران، اعضای فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی، استاندار کرمان، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان و برخی از مدیران استانی، بخش خصوصی و صادرکنندگان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برپا شد.

در این آیین از 20 صادر کننده برتر استان کرمان تجلیل شد.

در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی گام های موثری در زمینه تولید و صادرات با همکاری دولت و بخش خصوصی برداشته شده است.

عناوین برگزیده