تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۴۴۲
کد خبر: ۱۰۱۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فعال شدن ۲۰۰ معدن کوچک مس در کشور

می متالز - مدیر عامل شرکت مس، در مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان، از طرح‌های شرکت مس برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی با هدف اشتغال پایدار در استان کرمان خبر داد و از ضرورت تاسیس صندوق سرمایه گذاری برای حمایت از کارآفرینان گفت.
فعال شدن ۲۰۰ معدن کوچک مس در کشور

به گزارش می متالز، «احمد مرادعلیزاده»، در هفتمین مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان که با حضور شخصیت‌های برجسته اقتصادی استان کرمان و مسئولان کشوری و استانی در تهران برگزار شد، درباره وضعیت ذخایر مس و تولیدات معدنی دنیا در سال گذشته میلادی گفت: هم‌اکنون ذخایر معدنی مس دنیا ۷۲۰ میلیون تن مس محتوی است و ایران با دارا بودن ذخیره بیش از ۲۲ میلیون تن مس محتوی، حدود ۱/۳ درصد از ذخایر معدنی مس جهان را در اختیار دارد.

وی درباره روند مصرف سرانه مس در دنیا و ایران و همچنین اهمیت این فلز گفت: «در سال ۱۹۵۰ میلادی (۱۳۲۴شمسی)، سرانه مصرف فلز مس دنیا کمی بیش از یک کیلوگرم بود که درحال‌حاضر مصرف سرانه این فلز به بیش از ۳ کیلوگرم رسیده است.»مرادعلیزاده با اشاره به اینکه در دنیا شاخص اصلی برای محاسبه تولید مس، مس محتوی است نه مس کاتدی، گفت: در چند سال گذشته در حوزه تولید مس محتوی رشد ۳۰درصدی داشتیم و در سال گذشته ۲۸۲هزار تن مس محتوی تولید کردیم، برای امسال نیز تولید ۲۹۰هزار تنی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون مصرف سرانه مس در چین بیش از ۶ کیلوگرم و در ایران ۲ کیلوگرم است. سرانه مصرف فلز مس در دنیا در جایگاه سوم بعد از فولاد و آلومینیوم است. مرادعلیزاده درباره برخی اقدامات شرکت مس که در چند سال گذشته با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش نرخ تمام‌شده انجام شده، اظهار کرد: در حوزه اکتشافات، با توجه به اینکه بخش‌هایی از ایران از نظر ذخایر معدنی، روی کمربند مس جهان قرار گرفته که از شمال‌غرب ایران شروع می‌شود و تا جنوب‌شرق ادامه دارد، شرکت مس همواره تلاش کرده است با انجام عملیات اکتشافی، امکان شناسایی، بررسی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی مس در پهنه عظیم کشور را ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه در ۱۴سال گذشته به میزان ذخایر مس کشور اضافه نشده است، درباره دلایل آن گفت: برای افزایش ذخایر مس ایران، به استفاده از دانش‌های نوین اکتشافی نیاز داریم اما در چند سال گذشته به‌دلیل رکودی که در بازار مس وجود داشت و تحریم‌های بین‌المللی، امکان استفاده از روش‌های نوین اکتشافی وجود نداشت.»وی ادامه داد: در این راستا تلاش کرده‌ایم از یک سو در فعالیت‌های اکتشافی از رویکردها و روش‌های نوین استفاده کنیم تا امکان شناسایی کانسارهای پنهان، کانسارهای اگزوتیک، اسکارن‌ها و کانسارهای عمیق فراهم شود و از سوی دیگر، به‌دنبال برنامه‌ریزی و انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در جنوب استان کرمان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی هستیم. مدیرعامل شرکت مس گفت: «بعد از برجام، فرصتی مهیا شد تا تلاش‌هایی را برای ایجاد ۵ جوینت‌ونچر(همکاری مشترک) با شرکت‌های معتبر بین‌المللی ژاپنی، انگلیسی-کانادایی و گرجستانی انجام دهیم؛ JOGMEC ژاپن و IMB گرجستان ازجمله شرکت هایی هستند که به‌منظور انجام فعالیت اکتشافی جدید با آنها جوینت ونچر اکتشافی ایجاد کرده‌ایم.

مرادعلیزاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۷ معدن بزرگ مس در کشور داریم و بقیه، معادن مس کوچک هستند و پروانه بهره‌برداری آنها در دست مردم است، گفت: برای فعال کردن معادن کوچک، طرح‌ها و پیشنهادهایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین استانداری کرمان داده‌ایم تا استان کرمان به‌عنوان پایلوت (نمونه آزمایشی) برداشت از معادن کوچک مس و سنگ آهن باشد.

وی تصریح کرد: در صورتی‌که این طرح پذیرفته شود، در ۵ سال آینده حدود ۲۰۰ معدن کوچک فعال خواهد شد و بیش از ۱۰هزار نفر اشتغال در این حوزه ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به افت نرخ مس بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ گفت: در سال ۹۵ فروش شرکت ملی صنایع مس ایران با متوسط قیمتی ۵هزار دلار به ۷هزار میلیارد تومان رسید و از اواخر ۱۳۹۵ تا کنون رشد نرخ مس ادامه داشته و فروش امسال شرکت مس به ۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.»مرادعلیزاده در ادامه سخنانش به وضعیت مصرف آب در صنعت مس پرداخت و گفت: در حوزه آب به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های که در ۱۵سال گذشته در حوزه آب در شرکت مس انجام شده، هم‌اکنون شرایط خوبی داریم و به‌جرات می‌توانم بگویم در زمینه مصرف آب در صنعت مس، جزو کشورهای برتر دنیا و حتی ۵ کشور نخست هستیم. وی افزود: متوسط مصرف آب کارخانه‌های تغلیظ شرکت ملی صنایع مس ایران به ازای هر تن خاک ورودی ۰/۴۳ درصد است؛ درحالی‌که متوسط مصرف دنیا ۰/۵۵درصد است که نشان می‌دهد شرکت مس در این زمینه حتی از متوسط دنیا هم پایین‌تر است. گفتنی است؛ هفتمین مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان، با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و سیاسی استان کرمان، در تهران برگزار شد.

عناوین برگزیده