تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۳۲
بازدید: ۳۵۲
کد خبر: ۱۰۱۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

2018 با نوید رشد سرمایه‌گذاری در بازار مس آمد

می متالز - طی هفته‌ای که گذشت، قیمت مس به دلیل افزایش موقعیت‌های فروش سرمایه‌گذاران بازار جهت بهره‌مندی از سطوح بالای قیمتی افت 0.4 درصدی را تجربه کرد که همراستا با آن، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز 275 تن افزایش یافت.
2018 با نوید رشد سرمایه‌گذاری در بازار مس آمد

به گزارش می متالز، از ابتدای سال نو میلادی تاکنون، قیمت مس در سطح میانگین 7 هزار و 100 دلار بر تن بود که انتظار می‌رود تا پایان نیمه نخست سال جاری، با رشد همراه باشد.

در حالی که همچنان فضای روانی بازار مثبت ارزیابی می‌شد، قیمت مس در طول روز دوشنبه (18دی) روندی افزایشی داشت. در نهایت، طی این روز برای بازار مس، پایان ناخوشایندی رقم خورد؛ به طوری که قیمت فلز سرخ 0.2 درصد افت پیدا کرد. به گفته تحلیلگران، تقویت شاخص ارزش دلار، نقش کلیدی در کاهش قیمت مس داشت. شاخص ارزش دلار در اولین روز کاری در دومین هفته از سال نوی میلادی، رشد 0.47 درصدی داشت و به 92.10 واحد رسید. در روز دوشنبه (18دی)، موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن تغییری نکرد و حجم موجودی این فلز صنعتی در این انبارها در سطح 203 هزار و 850 تن باقی ماند.

شاخص ارزش دلار در طول روز سه‌شنبه (19 دی) نیز روندی افزایشی داشت و این مسئله، فشاری منفی بر قیمت کالاهای اساسی وارد کرد؛ با این وجود، تداوم نگرانی اهالی بازار پیرامون مسائل عرضه مس، سبب شد تا قیمت این فلز سرخ تقویت شود و رشد 0.1 درصدی را در بازار جهانی به ثبت برساند. وقوع اعتصابات کارگری در برخی واحدهای معدنی از جمله علل افت نگرانی جانب عرضه در بازار مس بود. شاخص ارزش دلار طی روز سه‌شنبه، با افزایش 0.17 درصدی به 92.26 واحد رسید. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز در این روز، با 175 تن افت به 203 هزار و 675 تن رسید.

در روز چهارشنبه (20دی)، همگام با تضعیف شاخص ارزش دلار، قیمت مس رشد 0.7درصدی را تجربه کرد و پا از مرز 7 هزار و 100 دلار بر تن فراتر گذاشت. تداوم عدم اطمینان پیرامون شرایط واردات قراضه مس به چین و احتمال افزایش وقفه‌های تولیدی در سال جاری نیز در رشد قیمت مس نقش مهمی داشتند. شاخص ارزش دلار در این روز به 92.07 واحد نزول کرد که افت 0.21 درصدی داشت. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه (20دی)، 75 تن افزایش یافت و حجم این موجودی به 203 هزار و 705 تن رسید.

با گذشت 3 روز نسبتا خوب از هفته، روز پنج‌شنبه (21 دی) برای بازار مس ناخوشایند بود و قیمت فلز سرخ تحت تأثیر تشدید موقعیت‌های فروش توسط سرمایه گذاران و سفته‌بازان، بیش از 0.2 درصد افت پیدا کرد، اما همچنان بالای سطح 7 هزار و 100 دلار بر تن باقی ماند. تلاش اهالی بازار اوراق و سهام برای بهره‌مندی از سطوح بالای قیمت مس طی روزهای اخیر منجر به افزایش موقعیت‌های فروش شد. این امر در صورت تشدید و تداوم، از جمله عوامل کاهنده سریع قیمت محسوب می‌شود. افت 0.5 درصدی شاخص ارزش دلار و رسیدن به سطح 91.61 واحد، قادر به پوشش کامل افت قیمت مس نبود. به میزان 2 هزار و 100 تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد و حجم موجودی این فلز صنعتی را را به 201 هزار و 650 تن رساند.

در آخرین روز کاری دوهفته ی گذشته نیز به دلیل انتشار داده‌های نامطلوب واردات به چین، قیمت مس شاهد کاهش 0.7 درصدی بود و در نهایت، فلز سرخ در بورس فلزات لندن با قیمتی کمتر از 7 هزار و 100 دلار بر تن معامله شد. آمارها نشان می دهد که واردات مس کارنشده به چین در ماه دسامبر سال 2017 در مقایسه به مدت مشابه از سال 2016، افت 8.2 درصدی داشت و به حدود 450 هزار تن رسید. این رقم همچنین در مقایسه با ماه نوامبر سال 2017 نیز، شاهد کاهش 4.3 درصدی بود. تضعیف 0.96 درصدی ارزش دلار در روز جمعه نیز نتوانست، از کاهش قیمت مس جلوگیری کند. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن طی روز جمعه به میزان 2 هزار و 475 تن افزایش پیدا کرد و به رقم 204 هزار و 125 تن رسید.

نمودار 1، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را طی یک ماه اخیر به تصویر می‌کشد. با توجه به نمودار، به طور کلی طی هفته گذشته، قیمت مس افت 0.4 درصدی داشت و موجودی مس با رشد اندک 275 تنی همراه بود. قیمت مس از آغاز سال نو میلادی تاکنون، به استثنای افت و خیزهای بازار، به طور عمده در سطح 7 هزار و 100 دلار بر تن بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت مس در نیمه نخست سال 2018 با رشد همراه باشد که علل اصلی آن، پیش‌بینی وقفه‌های تولیدی و کسری عرضه کنسانتره، افزایش قابل توجه تقاضا در کلیه کشورهای مهم جهان به ویژه ایالات متحده آمریکا و آسیای شرقی هستند.

عناوین برگزیده