تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۵۴
بازدید: ۴۸۳
کد خبر: ۱۰۱۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

امکان رشد قیمت الماس در سال 2018

می متالز - در سال گذشته، بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کردند که سال 2017 سالی مناسب برای بازار الماس باشد. پیش‌بینی‌ها تا حدودی درست بود و نیمه نخست سال بازاری رو به رشد برای الماس در دنیا به وجود آمد؛ اما در نیمه دوم آن، رشد به اندازه نیمه اول نبود و بازار از تکاپو ایستاد.
امکان رشد قیمت الماس در سال 2018

به گزارش می متالز، با آنکه انتظار می‌رفت بازار الماس پس از یک دوره افت در سال 2016، اتفاقات خوبی را در سال 2017 شاهد باشد، اما رشد بازار در نیمه نخست سال متوقف شد و به نیمه دوم نرسید. تغییرات در میزان مصرف در آمریکا نیز اتفاق دیگری بود که در سال گذشته برای الماس افتاد. این امر منجر به افزایش مازاد عرضه با عدم وجود تقاضای کافی شد. پر واضح است که اثر نامطلوب این امر، افت قیمت در بازار جهانی بود.

در پایان سال 2016 دو نگرانی اصلی برای بازار الماس وجود داشت که البته هر 2 به واقعیت تبدیل شدند: کاهش تقاضا برای الماس‌های طبیعی و نیز علاقه مصرف‌کنندگان به الماس‌های مصنوعی. اثر این 2 اتفاق به‌صورت همزمان در نیمه دوم سال 2017 نمایان شد و بازار الماس طبیعی را تحت تأثیر قرار داد. از نظر سرمایه‌گذاری می‌توان گفت که بازار الماس به‌طور کلی از سال 2014، روال نسبتا آرامی را طی می‌کند و هنوز به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده است.

 

چشم انداز الماس 2018: عوامل کلیدی

 کاهش اندک در تولیدات جهانی می‌تواند یکی از عوامل تحریک بازار الماس در سال 2018 باشد. این اتفاق می‌تواند چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را برای سال 2018 در بازار این کالا ترسیم کند. در حال حاضر و با شروع سال جدید، تقاضای الماس از سوی مصرف‌کنندگان نسبتا پایدار شده است و به‌نظر می رسد، که منجر به بهبود بازار چین و نیز بازار ایالات متحده آمریکا شود. از این رو، می‌توان به بازار این کالا در سال 2018 کمی خوش‌بین بود. به‌دنبال کاهش قیمت الماس در چند ماه گذشته و نیز با توجه به شروع سال جدید اگر فروش الماس در بازار جهانی به‌خوبی ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت تا قیمت الماس کمی افزایش یابد.

فاکتورهای کلیدی مؤثر در رشد بازار الماس عبارتند از: تأمین مالی، شفافیت، تمایز الماس‌های طبیعی- مصنوعی و همچنین رشد تجهیزات الکترونیکی. به گفته تحلیل‌گران، در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان با مشکل تأمین مالی رو‌به‌رو هستند. این درحالی است که اگر صنعت الماس خود را از مشکل تأمین مالی نجات دهد، بازار با رشد مناسب‌تری روبه‌رو خواهد شد.

نمودار 1 نشان‌دهنده تولیدات جهانی الماس طی سال‌های گذشته براساس میلیون قیراط است (هر قیراط معادل 200 میلی‌گرم است). چنان که مشاهده می‌شود پس از بحران اقتصادی اروپا در سال‌های 2007 و 2008، میزان تولیدات الماس کاهش چشم‌گیری داشت. پس از آن نیز میزان تولیدات روندی صعودی ولی آهسته و پیوسته را طی کرده است.

عناوین برگزیده