تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۴۷۳
کد خبر: ۱۰۱۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
همزمان با انجام موفقیت آمیز تست گارانتی عملکرد (PGT) انجام شد؛

شرکت صنایع معدنی سنگان فولاد مبارکه به ظرفیت اسمی طراحی رسید

می متالز - با انجام موفقیت آمیز تست PGT (گارانتی عملکرد) و تولید روزانه ۱۶هزار و ۲۰۰ تن گندله در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان (گندله سازی فولاد سنگان فولاد مبارکه) در سوم بهمن ۱۳۹۶، این شرکت به ظرفیت اسمی طراحی دست یافت و راه خود را برای دستیابی به ظرفیت اسمی سالانه تولید ۵ میلیون تن گندله هموار کرد.
شرکت صنایع معدنی سنگان فولاد مبارکه به ظرفیت اسمی طراحی رسید

به گزارش می متالز، این اولین بار در کشور است که یک کارخانۀ گندله سازی با این ظرفیت توانسته است در کمتر از ۴ ماه با رعایت همۀ پارامترهای کمی و کیفی تولید، به ظرفیت اسمی طراحی دست یابد
سید محسن میرمحمدی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، ضمن تأیید این خبر و با بیان اینکه تولید گندله در فولاد سنگان از ابتدای بهره برداری تاکنون از مرز ۶۰۰هزار تن تولید گندله عبور کرده، در جلسۀ بررسی و کنترل گزارشهای تست گارانتی عملکرد (PGT) کارخانۀ ۵میلیون تنی گندله سازی، ضمن تبریک این موفقیت به خانوادۀ بزرگ فولاد مبارکه از تلاش تمامی همکاران، مشاوران و پیمانکاران این شرکت تشکر و قدردانی کرد.
وی کسب این موفقیت‌ها را نشان از کیفیت مطلوب اجرای پروژه دانست و افزود: این اولین بار در کشور است که یک کارخانۀ گندله‌سازی با این ظرفیت توانسته است در کمتر از ۴ ماه با رعایت همۀ پارامترهای کمی و کیفی تولید، به ظرفیت اسمی طراحی دست یابد.


محصول تولیدشده قابل رقابت با سایر محصولات جهانی است

در همین راستا، سید علی شمسی نیا، معاون بهره برداری فولاد سنگان، ضمن قدردانی از تلاش همۀ مدیران، کارکنان، پیمانکاران و مشاوران شرکت، با تشریح چگونگی انجام این تست عملکردی افزود: PGT فرایند تست عملکرد تجهیزات کارخانه است که طبق قرارداد، پس از انجام موفقیت آمیز این مرحله از کار و حصول اطمینان از اینکه تجهیزات نصب شده در صورت مهیا بودن همۀ شرایط مطلوب، قابلیت تولید بر اساس ظرفیت نامی را دارند، عملاً تجهیزات خط تولید برای بهره برداری به صورت موقت تحویل شرکت می گردد و در ادامه در یک بازۀ زمانی یکساله پیمانکار طرح نسبت به رفع اشکالات جزئی و احتمالی اقدام می‎کند.
وی ادامه داد: در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان طی یک دورۀ پنج روزه و در جریان تست PGT از ۲۸ دیماه تا ۳ بهمن، متوسط تولید از ظرفیت نامی هم فراتر رفت و توانمندی تجهیزات به لحاظ کمی و کیفی مطلوب و رضایتبخش بود. انتظار می رود با توجه به افزایش دانش فنی و بهبود عملکرد نیروی انسانی شرکت و همچنین با حمایت و پشتیبانی گروه فولاد مبارکه، برنامۀ تولید سالانه و دستیابی به ظرفیت اسمی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان محقق و بخش عمده ای از نیاز گروه فولاد مبارکه به مواد اولیه تأمین شود.
شمسی نیا با تأکید بر اینکه در این تست همچنین مصارف آب، برق و گاز نیز در حد استانداردهای طراحی شده و مناسب تر از بهینه کاوی‌های جهانی بوده است، اظهار داشت: در این فرایند همچنین توانستیم با رعایت موارد زیست محیطی و به خصوص اجرای دستورالعمل‌های ایمنی به مسئولیت اجتماعی شرکت نیز عمل کنیم.
معاون بهره‎برداری فولاد سنگان خاطرنشان کرد: در جریان انجام این تست، همچنین شاخص‌های کیفی محصول در حد مطلوب و قابل رقابت با سایر محصولات جهانی بود.


شاخصهای کیفی گندلۀ تولیدی تا بیش از ۹۳ درصد قابل قبول بوده است

معاون تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان نیز افزود: خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته، فرایند تست PGT براساس برنامه و پس از هماهنگی کامل با پیمانکاران، مشاوران و تیمهای اجرایی بهصورت ایمن اجرا شد. به نحوی که تمامی گامهای اصلی انجام PGT و شواهد موردنیاز فرایندی با تصویربرداری بیش از ده نقطۀ کنترلی ثابت در فرایند و کنترل مداوم پارامترهای حساس تجهیزات، مستندسازی شدند. در این دوره بر اساس الزامات قرارداد بیش از ۳۵۰ نمونه آزمایش شد که علاوه بر اطلاع رسانی آنلاین نتایج آزمایشها به اتاق کنترل، یعنی محل راه اندازی سیستم مکانیزۀ آنلاین و انجام تستهای اضطراری موردنیاز، نتایج کیفی نیز بهصورت کامل و در قالب جلسات روزانه گزارش و در قالب اسناد تست مستند شدند که خوشبختانه نتایج کیفی نیز قابل قبول بود.
داوود فروتن تصریح کرد: هم اکنون شاخصهای کیفی مهم گندلۀ تولیدی نظیر درصد اکسید آهن ( ۰.۲٪)، درصد گوگرد (کمتر از ۰.۰۰۲٪)، استحکام فشاری( kg/pellet ۲۸۰)و درصد سایز بین ۹ تا ۱۶ میلیمتر بود که حدود ۹۳ قابل قبول هستند.
وی افزود: با پیش بینی های انجام شده، همزمان با تحویل موقت کارخانۀ گندله سازی به بهره بردار و انجام آموزشهای لازم به کارکنان در قالب انتقال دانش فنی از فولاد مبارکه، اغلب سیستمهای مدیریتی (IS-Suite، گردشکارها و دستورالعملها و...) نیز با همکاری شرکت ایریسا و شرکت فنی و مهندسی فولاد مبارکه به زودی در اختیار بهره بردار قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه با تأکید مدیرعامل و به منظور تثبیت شرایط تولید نیز پروژه های متعددی ازجمله تأمین قطعات یدکی و تجهیزات پشتیبانی، احداث تعمیرگاه و... در دست اجراست که انشاءالله با مهیا شدن شرایط، شاهد افزایش مستمر کمی و کیفی تولیدات کارخانه خواهیم بود.


همزمان با انجام موفقیت آمیز PGT، ارسال گندله نیز به میزان ۵۰ درصد رشد داشته است

در همین زمینه معاون مالی و اقتصادی فولاد سنگان ابراز داشت: لازمۀ دستیابی به اهداف سازمانی، داشتن برنامه ریزی و ایجاد بسترهای موردنیاز برای انجام دقیق کارهاست. در این معاونت نیز همسو با سایر معاونتها برای تحقق برنامۀ PGT تمامی ظرفیتهای بازرگانی و مالی از قبیل تأمین به موقع مواد و اقلام موردنیاز، خرید خدمات پیمانکاری متناسب با نیاز و همچنین مدیریت و پشتیبانی منابع مالی به موقع انجام شد. بهمن زاده با تأکید بر اینکه برای ارسال محصول تولیدی فولاد سنگان به گروه فولاد مبارکه باید علاوه بر ظرفیت جاده ای از توان حمل ونقل ریلی نیز استفاده شود، افزود: بدین منظور با توجه به در دست اجرا بودن ایستگاه ریلی شرکت، تمامی تلاشها بر راه اندازی حمل ریلی به صورت ترکیبی در ایستگاه احیا سپاهان به فاصله تقریبی ۵ کیلومتر شرکت متمرکز شد تا جایی که در دیماه، مجموع ارسال گندله با افزایش ۵۰درصدی از ۸۰هزار تن به ۱۲۲هزار تن در ماه افزایش یافت. به عبارت دیگر، متوسط ارسال بار روزانه از ۲۶۰۰ تن به ۴۰۰۰ تن رسید. با کسب این موفقیت رکورد بارگیری روزانه به ۷۸۰۰تن گندله به صورت ریلی و میزان گندلۀ ارسال شده از ابتدای راه اندازی تا پایان دیماه سال جاری به ۳۴۵هزار تن رسید. ضمن اینکه برای تأمین کنسانترۀ موردنیاز نیز پیگیری های لازم صورت گرفته است تا خللی در روند تولید ایجاد نشود.


با حمایت فولاد مبارکه و تلاش ارزشمند مدیریت و کارکنان فولاد سنگان توانستیم این کار بزرگ را انجام دهیم

رحیم عبدی مدیر ناحیۀ آهن سازی فولاد مبارکه در این خصوص گفت: بی شک اجرای عملیات PGT نیاز به شرایط ویژهای دارد.
عمدۀ کارخانه ها ۶ ماه تا یک سال در شرایط نامی کار می کنند تا شرایط به حد مطلوب برسد و شاخصهایی چون، فشار، درجۀ حرارت، مقدار تولید و... در طول فرایند کنترل شود. در نهایت مشخص می شود آیا واقعاً تجهیزات و مکانیسم هایی که در کارخانه به کار رفته است، عملکرد خوبی دارند یا نه. نمونه های مشابه‌ای داشته‌ایم که تجهیزات ۲ یا ۳ سال کار کرده ولی نتوانسته است PGT را انجام دهد. با حمایت فولاد مبارکه و تلاشهای ارزشمند مدیریت و کارکنان فولاد سنگان توانستیم این کار بزرگ را انجام دهیم. ضمن این که یک هفتۀ قبل از عملیات PGT دپوهای کنسانتره در فولاد سنگان آماده این تست مهم شد تا این که طی پنج روز تولید بیش از ۱۶هزار تن گندله با موفقیت انجام شد.


تجارب قبلی نقش مهمی در کسب این موفقیت داشت

نعمت اله عباسی رئیس دفتر فنی تولید ناحیۀ آهن سازی فولاد مبارکه در این رابطه تصریح کرد: به منظور آماده سازی پیش نیازهای لازم برای برگزاری تست PGT بررسی جامعی به عمل آمد و در بخشهای حملونقل مواد، تأمین برق، آب، آمادگی تجهیزات و انجام تستهای آزمایشگاهی و همچنین نحوۀ برگزاری جلسات هماهنگی تست و مشکل گزارشهای موردنیاز توافق شد.
با توجه به تجارب قبلی که نقش مهمی در کسب این موفقیت داشت در فرایند گندله سازی، مراحل افزایش تناژ و تغییر تدریجی شارژ مواد ورودی برنامۀ زمانی تولید و شرایط فرایندی و تجهیزاتی فرمهای ثبت شاخصها به صورت دستی و نرم افزاری تهیه گردید و کارکنان مرتبط با این فرمها توجیه شدند. خوشبختانه فرایند تست به صورت مدون و منطبق با مشخصات قراردادی به انجام رسید.

عناوین برگزیده