تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۱۰۰۷۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سبزپوشی دسته جمعی برای فلزات پایه

می متالز - طی هفته گذشته میلادی بازار فلزات پایه در شرایطی با رشد مثبت در اکثر کالاها روبه‌رو‌ شد که این وضعیت به نوعی ادامه روند مثبتی بود که از ابتدای سال جاری آغاز شده است.
سبزپوشی دسته جمعی برای فلزات پایه

به گزارش می متالز، به عبارتی بازار مذکور توانست بدون اینکه خلل جدی را تجربه کند روند مثبت خود را ادامه دهد. طی هفته گذشته به‌جز سنگ‌آهن که افت بیش از ۵ درصدی را تجربه کرد سایر فلزات به اتفاق با روند رو به رشدی روبه‌رو‌ شدند. البته تغییرات در مورد همه کالاها یکسان نبود و اختلافات اتفاقا مشهود بود به‌طوری‌که اگر چه قلع ۵۴/ ۶ درصد افزایش را تجربه کرده بود اما مس تنها ۳۲/ ۰ درصد رشد کرد.

قیمت آلومینیوم ۲ درصد افزایش را پشت سر گذاشت و به ۲ هزار و ۲۵۷ دلار در هر تن رسید. روی نیز با رشد ۷۹/ ۲درصدی در هفته قبل ۳ هزار و ۴۷۸ دلار معامله شد و این میزان افزایش برای نیکل ۷۱/ ۷ درصد اعلام شده است. به این ترتیب این فلز هفته گذشته در انتهای معاملات روز جمعه به قیمت ۱۳ هزار و ۶۶۲ دلار در هر تن رسید. بر اساس آمارهای معتبر جهانی هفته گذشته قیمت هر تن سرب نیز به ۲ هزار و ۵۹۹ دلار رسید که نسبت به هفته ماقبل ۱۸/ ۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 به این ترتیب در هفته گذشته قیمت زغال‌سنگ با ۰۴/ ۱ درصد رشد به قیمت ۱۰۶.۸ دلار در هر تن رسید. در این بین نگاهی به روند حرکتی فلزات پایه نشان می‌دهد اغلب این فلزات در یک برهه نسبتا میان مدت در رکورد قیمتی خود قرار گرفته‌اند که این موضوع سیگنال مهمی را به بازار مذکور می‌فرستد. به‌عنوان مثال قیمت سرب در حال حاضر در یک رکورد بیش از ۶ سال قرار گرفته است. قیمت آلومینیوم نیز از اواسط ۲۰۱۳ تاکنون نتوانسته قیمت فعلی را ثبت کند به عبارتی آلومینیوم در حال حاضر در یک رکورد ۴ ساله قرار گرفته است. قلع از اواخر ۲۰۱۶ تاکنون نتوانسته رکورد فعلی را کسب کند به عبارتی قیمت کنونی این فلز در رکورد ۱۴ ماهه خود قرار گرفته است. روی نیز در رکورد حدودا ۹‌ساله قرار دارد به‌طوری که از اواخر ۲۰۰۸ تاکنون قیمت فعلی بالاترین قیمت محسوب می‌شود. در مورد نیکل نیز این فلز در حال حاضر در رکورد ۳۲ ماهه خود قرار دارد. به این ترتیب باید گفت فلزات پایه از مرزهای شکننده گذشته خود عبور کرده و به شرایط مستحکم‌تری دست یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهند بخش قابل توجهی از جهش قیمتی کنونی تابع انفعالات و سیاست‌هایی است که در سال گذشته در حوزه اقتصاد کلان رخ داده است. پیش از این نیز کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ مستعد آن هستند که مسیر سال گذشته را با شتاب کمتری طی کنند و با گذشت یک ماه از سال جدید به نظر می‌رسد این پیش‌بینی درست از آب درآمده است. اما آیا این روند در ادامه سال جاری نیز تداوم می‌یابد؟پیش‌بینی‌ها از این موضوع مثبت است و با نگاهی به تحلیل‌هایی که در حوزه جهانی فلزات پایه دیده می‌شود باید گفت انتظار می‌رود سال جاری سال خوبی برای فلزات پایه باشد. ‌اغلب تحلیل‌ها نشان می‌دهند در سال جاری بازار اگر اتفاق خاصی نیفتد فلزات پایه با رشد و البته با شتابی ملایم همراه خواهند بود.

عناوین برگزیده