تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۲۱۰۳
کد خبر: ۱۰۰۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت آریا جنوب ایرانیان خبر داد:

بهره‌برداری واحدهای جدید تولید کنسانتره سنگ آهن در اسمالون و زرند تا پایان سال جاری

می متالز - دکتر رحیم نجمی‌نیا، مدیرعامل شرکت آریا جنوب ایرانیان از بهره‌برداری رسیدن واحدهای جدید تولید کنسانتره‌ این شرکت در اسمالون و زرند تا پایان سال جاری خبر داد.
بهره‌برداری واحدهای جدید تولید کنسانتره سنگ آهن در اسمالون و زرند تا پایان سال جاری

به گزارش می متالز، نجمی‌نیا درخصوص تولید کنسانتره در اسمالون اظهار داشت: این مجموعه اقدام به بهره‌برداری از معدن اسمالون کرده است و اکنون در این واحد کنسانتره سنگ آهن با خلوص 66 درصد تولید می‌شود. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، ظرفیت تولید کنسانتره در اسمالون تا پایان سال جاری به 900 هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی افزود: تا پایان سال 96، واحد دیگری توسط این مجموعه برای تولید کنسانتره در زرند افتتاح می‌شود. ظرفیت این واحد، حدود 450 هزارتن برآورد می‌شود. میانگین عیار این ذخیره سنگ آهن حدود 27 درصد است که در عملیات کنسانتره‌سازی به 66 درصد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آریا جنوب خاطرنشان ساخت: کنسانتره سنگ آهن تولید شده در اسمالون در حال حاضر به چین صادر می‌شود. سایر تولیدات این مجموعه نیز درصورت نبود نیاز داخلی صادر خواهد شد.

واحدهای یاد شده با وجود ظرفیت‌های پایین، از بهره‌وری بسیار بالایی برخوردار هستند. نجمی‌نیا درخصوص بهره‌وری بالا این واحدها تاکید کرد: عملکرد معادن کوچک و متوسط با معادن بزرگ تفاوت‌هایی دارد. در این مجموعه تلاش شده تا نقطه بهینه تولید کنسانتره در ظرفیت‌های کوچک طراحی شود. درنتیجه بهره‌وری نهایی حتی بیشتر از سایر مجموعه‌های بزرگ کشور همچون گل‌گهر، چادرملو، سنگان و ... است. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که فعالیت چنین پلنت‌هایی در این مقیاس کوچک، سابقه طولانی در کشور ندارد.

در واحدهای یاد شده، هزینه سرمایه‌گذاری کاهش یافته است. از آنجاکه فعالیت ما در حجم کوچک انجام می‌گیرد، میزان سرمایه‌گذاری نسبت به پروژه‌های بزرگ به حدود یک دهم کاهش یافته است. این نوع فعالیت برای بخش خصوصی که توان سرمایه‌گذاری کمتری دارد و معادن کوچک و متوسط را در اختیار دارد، بسیار کارآ به‌نظر می‌رسد؛ هرچند در معادن بزرگ و متوسط جواب نمی‌دهد. چراکه در معدنی با مقیاس بزرگ، حتما باید پروژه‌هایی با ظرفیت بالا اجرا شود.

عناوین برگزیده